martingaal of thiedeman

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

martingaal of thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:17

Hallo,

Ik wil het nu toch echt weten wat is het verschil tussen een thiedeman & martingaal ik hoor steeds vaker dat beide hulpteugels dezelfde werking hebben..

Ik zelf gebruik de martingaal omdat mijn fjord er nog wel eens vandoor gaat en daar bij haar nek omhoog gooit en ik dus geen controle meer heb over haar doen en laten..
Hierbij wil ik wel zeggen dat als ik alleen rij vaak begin zonder martingaal mocht het als nog niet goed gaan dat ik dan de martingaal om doe maar in de lessen gebruik ik hem wel omdat ze dan te hyper is..
Ook is mijn martingaal niet te strak deze bungelt lekker los dus mijn pony is niet gedwongen haar hoofd laag te houden..

Waar wat is nou precies het verschil tussen deze hulpteugels ?? ze zien er overigens ook bijna hetzelfde eruit..

danielle1981

Re: martingaal of thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:20

heb t even voor je opgezocht:

Martingaal
De martingaal werkt goed bij paarden die veel met hun hoofd schudden of hun hoofd te hoog dragen. Een martingaal houdt het hoofd in de goede positie zonder dat de ruiter iets met de teugels hoeft te doen. Als het paard zijn hoofd omhoog doet zet de martingaal druk op de lagen van de mond en het paard brengt daasrdoor zijn hoofd weer omlaag waardoor de teugelhulpen weer versterkt worden. Als de houding van het hoofd goed is lopen de teugels in een rechte lijn van het bit door de ringen naar de hand. Zet altijd rubber ringen op de teugels, zodat de martingaalringen niet achter de gespen van de teugels blijven hangen.

Thiedemann-teugel
Dit is een combinatie van een martingaal en een slofteugel. De slofteugel gaat door de bitringen en wordt op hoogte van het borstbeen aan de martingaal bevestigd. Als de lengte van de martingaal goed is, heeft die alleen effect als het paard zijn hoofd te hoog houdt. De Thiedemann-teugel moet goed passen. Als dat niet zo is zal de slofteugel het hoofd van het paard de hele tijd omlaag trekken. Ook als de houding van het paard goed is.