Zadels ,gek word ik er van !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

Zadels ,gek word ik er van !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:18

Zoals de titel zegt gek word ik van zadels en waarom ?

Ik heb een a welsh waarop ik nu 5 zadels heb gehad en geen van allen paste goed de een schoof naar voren de ander naar de zijkant aaarrggg ! nu heb ik er een pinokio zadeltje opliggen leuk en het past mijn zoontje van 6 zit er prima in maar mijn hulpje van 12 niet echt , ik ga denk ik maar een zadel ontwerpen voor deze o zo lastige pony's Knipoog

Ook mijn fries die word bijna 4 een half jaar geleden een zadel overgenomen die paste toen goed , mijn paard is nu bij iemand die haar beleerd en nu ze een aantal weken flink aan het trainen is past het zadel niet meer dus ik op pad voor een goedkoop zadel en ja hoor ik dacht er 1 gevonden te hebben maar die past dus ook niet.
Het blijkt dat friesen nogal veranderen van postuur wat moet ik nou op haar leggen ?

Ik weet het niet meer iemand ideeën ? ( graag niet te dure Bloos )

Happinez

Re: Zadels ,gek word ik er van !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:23

ik ken het , ben nu ook opzoek naar het perfecte zadel.
bij mijn merrie ook vrij lastig, rond met veel schoft.
een zadelmaker zou een oplossing zijn , maar probeer het nu even met nog wat zadels passen ( van kennisen )
lukt dit niet , dan word het toch echt een zadelmaker denk ik.
maare wat versta je onder goedkoop ?

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:26

Ik ben inderdaad hier en daar wat aan het passen van kennissen, met goedkoop bedoel ik zo rond de 500 euro dus het liefst iets tweedehands.

Ik wil over een jaar of drie als mijn fries echt uitgegroeid is een goed zadel laten aanmeten ik ben bang dat als ik het nu doe het zadel volgend jaat niet meer past.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:28

probeer eens een zadel met verwisselbare boom.
Die kan je altijd aanpassen als je paard weer veranderd

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:31

Ik had ook altijd gezeur met zadels. Nu heb ik een boomloos, ideaal! Het lijkt mij voor wedstrijden niet handig, maar dat is dus maar net wat je met je paard doet.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:32

Ik wil lekker recreatief gaan rijden geen wedtrijden meer voor mij !

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:40

idd een boomloos zadel proberen
ik had dat probleem ook met me fjord
nu heb ik een boomloos en probleem is opgelost ben ik heel blij mee

succes

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 16:49

Heb ik ook aan zitten denken , ik denk dat ik mij daar eens meer in ga verdiepen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:52

Pannekoekzadel ligt wel netjes zei je. Dan vind ik het ook erg simpel: boomloos. Een barefoot cheyenne heb je 2ehands al voor 400/450 euro helemaal compleet.

Bianz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:55

Hoi, ik had ook altijd een probleem om voor mijn verzorg Haf een goed passend zadel te vinden. Hij is rond en heeft bijna geen schoft. In 2 jaar tijd 2 zadels versleten. Het tweede zadel was een Thorowgood Maxam, rond de 300 euro en van kunststof. Je kunt de maat aanpassen met een Fish systeem. Dit zadel ligt perfect op hem. Misschien dat je deze ook eens voor je Fries kunt proberen? Er zijn heel veel verschillende modellen van Thorowgood die fatsoenlijk van prijs zijn!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:59

ja, je kunt een gratis testzadel proberen van barefoot. en er dan een 2e hands zoeken. Ik heb m ook geprobeerd, maar toch gekozen voor een boomzadel. De boomloze zat lekker en het paardje liep fijn. Alleen in de galop schoof ik echt van achter naar voren voortdurend.
Als ik geld overheb, zou ik er alsnog een willen kopen. Het zit heel ontspannen en je voelt je paardje goed.
ik ken de zadelellende! Het kosste mij 5 maanden voordat ik het goede zadel had. (kentaur, ook goed te betalen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:10

Ben ook maandenlang bezig geweest met 'wat voor soort zadel moet ik straks voor mijn (nu nog oningereden) paard kopen?'. Boomzadels moeten echt goed passen, ik vind ze zelf niet zo fijn rijden, en over een tijdje heeft mijn jonge pony weer een bredere bouw en dan? Weer een nieuwe? Daar heb ik geen zin in......

Ik ga in het voorjaar de Barefoot Cheyenne kopen voor mijn jonge paardje. Heb 'm uitgeprobeerd op het paard van een vriendin en ik vind het zalig rijden. Heerlijk om contact te hebben met de paardenrug! Ik heb boomzadels nooit fijn gevonden, maar ik rij dan ook graag zonder zadel (heb ik vooral vroeger veel gedaan). Het is dus heel persoonlijk. Ik denk ook dat de Barefoot Cheyenne heel fijn zal zitten op mijn paard. Hij is ook nog eens lekker licht, heel flexibel en ik vind ze stoerder dan de gemiddelde boomzadels. Maar dat laatste is natuurlijk een kwestie van smaak.

En Fjordnina, ik probeer al maanden om een Cheyenne tweedehands te kopen, maar men vraagt er zulke hoge bedragen voor (550 euro bijvoorbeeld), dat ik voor nog geen 100 euro meer een nieuwe heb, compleet met alles erop en eraan. Daarom ga ik lekker voor een nieuwe en vraag ook van tevoren even een testzadel aan........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:34

Voor de fries zou ik gaan kijken naar een leuke gebruikte JC. Die werden een jaar of 8 geleden echt volop verkocht aan Fries-rijders. Daar moet je voor een 300/400 euro wel aan kunnen komen.
Die zadels worden momenteel voor een 800/900 euro nieuw verkocht, het zijn geen verkeerde zadels (durf wel te stellen: beter dan Fryso).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:15

Ik heb ook een boomloos, een barefoot. Sinds kort de western versie, heerlijke zadels Ja

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 01:52

Ben 4 jaar geleden ook zo aan het tobben geweest met het zoeken naar een passend zadel. Na 6 stuks te hebben geprobeerd, via zadelservice van divoza een goed zadel gevonden(eigen merk, redelijkbetaal baar), mt small. Meeste zadels zijn medium.

We hebben sinds een kleine 3 mnd een kwpn er(1.73m), weer probleem met passend zadel. Weer 3 zadels geprobeerd, blijkt de small hem prima te passen, had ik nooit gedacht.

Wel lastig 2paarden, 2 ruiters en een passend zadel Haha! .

Helaas mijn paard 2 weken geleden naar slager gebracht en op zoek naar een nieuwe. Ik probeer er deze keer een zadel bij te kopen, lijkt me een stuk makkelijker.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:13

santos schreef:
Helaas mijn paard 2 weken geleden naar slager gebracht en op zoek naar een nieuwe. Ik probeer er deze keer een zadel bij te kopen, lijkt me een stuk makkelijker.

daar zou ik voorzichtig mee zijn want ook als je een zadel bij een paard kan kopen, wil dat nog niet altijd zeggen dat het past!
9 van de 10 liggen nl niet zoals het hoort

ik had ook altijd zadelproblemen..gek werd ik ervan
totdat ik bij van Triest in Meppel terecht kwam
daarna heb geen problemen meer gehad Cool
Laatst bijgewerkt door unamie op 12-02-07 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:18

Ook ik werd gek van de zadelproblematiek. Een constant veranderend paard door kreupelheden en allemaal verkopers die verkondigen dat dit ECHT goed op je paard ligt.

Uiteindelijk toch de overstap gemaakt voor boomloos. Heerlijk, paard komt volledig terug in zijn bespiering en loopt er geweldig ruim mee.