flair/ WOWzadel ervaringen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nerootje

flair/ WOWzadel ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 22:45

Ik zit er over te denken een zadel met Flair aan te schaffen of een WOW zadel. Heeft iemand hier ervaring mee positief of negatief. Ben erg benieuwd naar de reacties!

harnessmaker

Re: flair/ WOWzadel ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:40

Ja enkel positief! Met zowel WOW als Flair.
Maar ook hier geld: mits passend!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:48

Jaren geleden hebben wij onze Kieffer op lucht laten zetten en verbreden.
Door onkunde van de verkopende partij en onwetendheid van onze kant, is ons destijds een zadel met terug gesneden kamer en smalle boommaat aangeraden voor een paard met hoge schoft en zeer veel ribomvang.

Maar door de smalle kamer zou het zadel niet op de schoft drukken.
Maar des te meer de bespiering achter de schouders.
Alleen ontdekten we dat dus later en proefondervindelijk.

Derhalve de hulp van een kundige zadelmaker in geroepen, het zadel is toen behoorlijk verbreed en op lucht gezet.
Ansich beviel het ons prima.
Het paard is enorm opgeknapt. Hij kreeg weer bespiering en werd weer ruim in zijn beweging.
Het zadel is later verkocht omdat we een springzadel kochten, dit zadel hebben we door dezelfde zadelmaker aan laten passen, maar niet meer op lucht laten zetten.
Met dit conventionele zadel liep hij ook perfect.

Het grootste nadeel van lucht is dat het zadel ook nog eens aan persoon (gewicht) gekoppeld is, dus als het paard door meerdere personen bereden wordt, en die twee verschillen nogal veel in gewicht, is een nadeel.
Bovendien wordt het zadel, lucht afgesteld op de ruiter, en dat dient zo af en toe gecontroleerd te worden door de zadelmaker en eventueel aangepast te worden door hem of haar.
Dus dat betekent of met paard naar de zadelmaker of de zadelmaker aan huis laten komen.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 12:03

Dat klinkt positief. Nog meer mensen met ervaringen?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:07

Er is heel topic over geweest zal het voor je opzoeken.

Ik heb sinds augustus een Wow zadel met Flair en ik ben er helemaal weg van. Bloos
Ben nog steeds zo super blij dat ik hem heb aangeschaft!!

Bespiering bij schoft is door lucht helemaal terug gekomen, hij loopt er super onder. Ik heb in het begin wat moeite gehad met mijn links / rechts balans omdat ik uit een zadel met diepe zit kwam en ikzelf niet gelijk ontwikkeld ben door 1 doof oor. Dit gaat gelukkig ook weer goed, is kwestie van wennen geweest en je balans zoeken.
Hij zit heerlijk, het is een vlakke zit maar zeker niet hard.

Het zadel is aanpasbaar op het paard als hij qua bespiering veranderd. Het heeft een enkelvoudig zweetblad en is veel soepeler dan een standaarzadel. Ene merkt niet zo het verschil andere weer wel. Maar het voornaamste is dat mijn paard er gewoon goed onder loopt.

tienus63 schreef:
Bovendien wordt het zadel, lucht afgesteld op de ruiter, en dat dient zo af en toe gecontroleerd te worden door de zadelmaker en eventueel aangepast te worden door hem of haar.
Dus dat betekent of met paard naar de zadelmaker of de zadelmaker aan huis laten komen.

Dat is ook noodzakelijk voor een conventioneel zadel, dat kan de zadelmaker ook nooit goed aanpassen als hij niet het zadel op het paard ziet. Dus dat vind ik geen duidelijk nadeell.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:08

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:32

@ Skipper,

Eens per jaar, of indien nodig, laten wij onze zadels nakijken door de zadelmaker, meestal komt hij dan even aan huis, bekijkt het paard en neemt het zadel mee.
Als het om een uitgegroeid paard gaat, brengen we soms het zadel gewoon naar hem toe en als hij het paard kent, kan hij zonder dat hij het zadel op het paard ziet liggen, het zadel aanpassen.

Het nadeel van lucht is dat hij de ruiter echt op het paard moet zien rijden om te kunnen bepalen hoeveel lucht erbij of juist eruit moet.
Vooral als je net op lucht rijdt, is het belangrijk dat de zadelmaker met enige regelmaat komt kijken.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:34

tienus63 schreef:
@ Skipper,

Eens per jaar, of indien nodig, laten wij onze zadels nakijken door de zadelmaker, meestal komt hij dan even aan huis, bekijkt het paard en neemt het zadel mee.
Als het om een uitgegroeid paard gaat, brengen we soms het zadel gewoon naar hem toe en als hij het paard kent, kan hij zonder dat hij het zadel op het paard ziet liggen, het zadel aanpassen.

Het nadeel van lucht is dat hij de ruiter echt op het paard moet zien rijden om te kunnen bepalen hoeveel lucht erbij of juist eruit moet.
Vooral als je net op lucht rijdt, is het belangrijk dat de zadelmaker met enige regelmaat komt kijken.

Tja dat is voor ieder persoonlijk. Dat wil ik niet meer, dat is mij te slecht bevallen.

Het moeten zien of hij goed ligt dat het met ruiter erop moet vind ik juist een voordeel en geen nadeel. Ik vind het juist enorm fijn!
Dan weet ik zeker dat hij gewoon goed ligt. Ik vond het zelf juist een nadeel dat mijn zadelmaker het bekeek op het paard en dan meenamen en ik het zelf moest komen halen en hij het niet op mijn paard zag.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 20:46

Bedankt voor de reacties en de link naar het andere topic! bij welke zadelmaker zijn jullie geweest?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:43

Van Triest wil de luchtzadels sowieso persoonlijk bijstellen bij de klant thuis, of in ieder geval ruiter op paard.

Een nadeel dat de zadelmaker het paard en ruiter moet bekijken, kan een praktisch nadeel zijn; veel mensen zullen een vrije dag op moeten nemen of met het paard naar de zadelmaker toe moeten gaan.

Wij hebben de mazzel dat het maar een klein eindje naar Meppel is en we meestal een afspraak met Van Triest bij ons thuis maken. We halen hem dan op en brengen hem weer terug.

Als het om opvullen gaat, brengen we het zadel gewoon even bij hem langs en halen het op.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:06

Flair bevalt mij heel goed
we heb er momenteel 2 (in KN's gebouwd)
we heb er daarvoor ook al 4 gehad
alle 6 door van Triest laten doen
ik woon in het westen van het land
dus voor mij is het helaas wel 2½ uur rijden (met de trailer)
maar dat heb ik graag voor over Knipoog
hij komt als het goed is deze week bij mij langs om de flairzadel(s) na te kijken
dat scheeld mij weer een rit Sigaar

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:07

Ik ben toch wel erg benieuwd naar een foto van een WOW zadel, in het andere tpoic las ik meerdere reacties dat ie euhh best lelijk is.. ik heb wel een onduidelijk plaatjes voorbij zien komen.. heeft iemand misschien een duidelijke foto?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:11

Ik heb ook een wow zadel. Ik zal even kijken of er duidelijke foto's staan in een oud topic van mij. En anders kun je ook even kijken op: www.wowsaddles.com

Ze zijn idd niet echt mooi, maar daar zie je niks van als je er op zit. De nieuwe conventional is wel weer een stuk meer zoals je van een gewoon dressuurzadel gewend bent. Ik heb de movable block dressuur versie.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:20

Dit is het duidelijkste wat ik ervan kan maken nu:

Afbeelding

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:01

Snap niet waarom mensen 'm niet mooi vinden.. zowat ik kan zien ziet ie er knap uit!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:32

Je kunt ook niet zien dat ie lelijk is als je erop zit. De groeven in het zweetblad vind ik niet zo mooi en die vallen weg als je erop zit. De achterkant vind ik heel mooi met die zilveren rand erop. Is wel heel apart zeg maar.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:17

Vanacht is mijn WOW zadel gestolen!!! Ze zijn speciaal voor dit zadel gekomen aangezien ze verder niks (!!!) mee hebben genomen!!! Mocht iemand een tweedehands wow zadel aangeboden krijgen, denk even aan mij...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:23

Jeetje Lietje!!! Ik zal mn ogen en oren open houden.. welke regio zit je.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:33

Lietje1 schreef:
Vanacht is mijn WOW zadel gestolen!!! Ze zijn speciaal voor dit zadel gekomen aangezien ze verder niks (!!!) mee hebben genomen!!! Mocht iemand een tweedehands wow zadel aangeboden krijgen, denk even aan mij...

Waarschijnlijk heb je het al gedaan, maar plaats ook een advertentie op de verkoopsites op internet met de melding dat je zadel gestolen is.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:08

Zit in de regio Utrecht.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 15:23

Hier nog iemand met ervaringen. De eigenaar van de paarden die ik rijd is helemaal fan van Wow zadels (via Arie Boer). Ik rij nu een paard op een Wow zadel. Ik moet zeggen dat ik dat heerlijk vind zitten. En ik rijd een ander paard op een stubben zadel dat is omgebouwd tot flair met luchtkussens. Het was in eerste instantie wel even wennen, maar uiteindelijk zit het erg fijn. Maar de paarden lopen er niet veel anders door.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 16:05

Jeetje Lietje Bloos!

Het paard van mijn zus had atrofie door verkeerde zadels. Ondanks zijn leeftijd (13) jaar is dat met het wow zadel toch grotendeels nog goed gekomen. Dat hadden zowel Arie als de fsyio niet meer gedacht dat dat nog zou komen.

Dus zelfs paarden op leeftijd met langere tijd atrofie kunnen er goed van bekomen Ja

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 16:44

Lietje wat erg van je zadel!