Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Hanoveraanse neusriem: In NL bekent als africhtingsneusriem, uitgevonden begin tot midden 1900 op de duitse cavalierschool door Seipler, tot voor kort de meest ingezette en gebruikte neusriem tot die 'ingeruilt'werd door de engelse neusriem.
De neusriem behoort op het benige gedeelte van de neus te liggen ongeveer 4 tot 5 vingers boven de neusgaten, en zo strak of los gegespt dat er nog makkelijk 2 vingers tussen kunnen, te strak gegespt zal het de werking juist omkeren.
Bij jonge paarden kan de teugel aan het ringetje van de neusriem en aan het bitring vast gegespt worden zodat er meer inwerking op de neus komt en de mond meer ontzien wordt. Zodat het notenkrakereffect er in mindere mate is.
AafkeB schreef:Een neusriem is niet bedoelt om een paard een houding op te dringen, dat kan hij ook niet. Voor een jong paard, en een jonge ruiter, wordt de hannoveraanse, lage neusriem gebruikt, om het bit rustiger te laten liggen. De engelse neusriem is voornamelijk decoratief en doet niet veel. een neusriem hoort altijd los aangegespt te worden.
Citaat:de duitse neusriem: het oudste bekende neusriem, zie je nu nog in de mensport, een riem die door de daarvoor dienende sleuven in de bakstukken liep en als neus kin riem diende. en ongeveer 2 vingers onder het jukbeen ligt.
Vroegah veel gezien en gebruikt bij de cavalarie.
Hanoveraanse neusriem: In NL bekent als africhtingsneusriem, uitgevonden begin tot midden 1900 op de duitse cavalierschool door Seipler, tot voor kort de meest ingezette en gebruikte neusriem tot die 'ingeruilt'werd door de engelse neusriem.
De neusriem behoort op het benige gedeelte van de neus te liggen ongeveer 4 tot 5 vingers boven de neusgaten, en zo strak of los gegespt dat er nog makkelijk 2 vingers tussen kunnen, te strak gegespt zal het de werking juist omkeren.
Bij jonge paarden kan de teugel aan het ringetje van de neusriem en aan het bitring vast gegespt worden zodat er meer inwerking op de neus komt en de mond meer ontzien wordt. Zodat het notenkrakereffect er in mindere mate is.
de engelse neusriem:
gebruikt zodat het paard de mond minder ver kan openen. Houd het paard de mond dicht heeft de neusriem geen inwerking.
de gecombineerde neusriem:soms ook engels gecombineerd maar ook bekent als ierse neusriem, en de meest gezien variant.
'bedacht'als combinatie van hanoveraanse en engelse neusriem. Maar die werking is er alleen als je maatwerk geleverd hebt gekregen, vaak zitten deze neusriemen te laag waardoor de werking niet meer die is als waarvoor ze is uitgevonden.
Dan heb je nog de zweedse neusriem, zelfde verhaal als de engelse alleen is de sluiting anders, mij is geleerd dat door de deling van de neusriem deze een 'knik' kan maken en daardoor comfortabeler is voor het paard, de sluitng is niet bedoelt als aansnoer mechanisme.
mexicaanse neusriem: daar zijn 2 varianten van, noem ze de echte en de onechte mexicaanse.
de ene: (ik verwissel ze nog al eens) heeft een vaste rozet en lijkt qua inwerking op een engels gecombineerde neusriem.
De andere bestaat uit 2 riemen die zich in het midden van hun lengte kruizen, waarbij het ene uiteinde aan de gesp van de andere riem wordt bevestigd (snap je het nog)en daardoor gelijktijdig neus en sperriem zijn. De 'echte' mexicaan is in de moderne variant vaak voorzien van een ringetje aan de bakstukken zodat de rozet in hoogte versteld kan worden waardoor de mondvrijheid zo vrij of beperkt kan worden als de ruiter prettig vind.
Het voordeel van de mexicaanse neusriem is, mits goed aangebracht, deze de werking van het bit niet beinvloed, veel mondvrijheid geeft en nooit de ademhaling kan beperken.
Wordt de rozet te laag geplaatst zal het tegenovergestelde bewerkstelligd worden en bij te losse bevestiging juist zeer scherp inwerken.
fiekhe schreef:Hai, misschien wel een stomme vraag maar ik vraag me af waarom een lage neusriem gebruikt wordt..! Kan iemand me dat vertellen? Want vroeger hing het niet standaard aan een nieuw hoofdstel, maar tegenwoordig wel. Het heeft toch een nut neem ik dan aan? Alleen weet ik dus niet wat
Waratje schreef:okéfiekhe schreef:Hai, misschien wel een stomme vraag maar ik vraag me af waarom een lage neusriem gebruikt wordt..! Kan iemand me dat vertellen? Want vroeger hing het niet standaard aan een nieuw hoofdstel, maar tegenwoordig wel. Het heeft toch een nut neem ik dan aan? Alleen weet ik dus niet wat
Ik krijg de indruk dat je niet een lage (hanoveraanse) neusriem bedoelt, maar het sperriempje dat aan de engelse en aansnoerneusriem zit. Dat is vooral bedoelt om het paard de bek dicht te binden en heeft als bijwerking dat het bit wat wordt gestabiliseerd.
Engelse neusriem is niet puur decoratief maar bindt de kaken van het paard hogerop tegen elkaar aan. Alle neusriemen zijn een vorm van "bek dicht" voor een paard (tenminste als je ze volgens voorschrift bevestigd, losser laten is natuurlijk ook minder "bek dicht"-effect).
En nee, ik ben niet tegen een neusriem aan een hoofdstel, maar wel tegen strak dichtgemaakte neusriemen. Bij een jong paard vind ik een lage (dus hanoveraanse) neusriem zeker een goede keuze, omdat daardoor het bit rustiger in de mond ligt.
fiekhe schreef:Hai, misschien wel een stomme vraag maar ik vraag me af waarom een lage neusriem gebruikt wordt..! (dus van een gecombineerd neusriem) Kan iemand me dat vertellen? Want vroeger hing het niet standaard aan een nieuw hoofdstel, maar tegenwoordig wel. Het heeft toch een nut neem ik dan aan? Alleen weet ik dus niet wat