[WN] Vraagjes over westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Vraagjes over westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 11:37

Mijn tante heeft een tijd geleden een westernzadel gekocht voor op een verzorghaflinger. Helaas rijden we dit beestje niet meer en aangezien we zelf een d-pony hebben waar ik dit zadel niet zo lekker op vind liggen wil mijn tante het zadel gaan verkopen. Wel jammer vind ik omdat het gewoon erg lekker zit. Ik heb dus de volgende vragen.
- Is GVR een merk?
- Hoe kan ik de maat nakijken?
- Wat zou ik ervoor kunnen vragen? Is niet vaak gebruikt, met singel en pad.
- is dit trouwens een goed merk voor een westernzadel? Ik weet wel dat het stukken beter zit dan eentje waar ik jaren geleden op gezeten heb.
- zijn er misschien winkels in limburg (of die wat langskomen) die eventueel willen ruilen voor een dressuurzadel of een stockzadel. (ik ben namelijk niet groot en dat is een nadeel met die brede flappen bij de benen)

Ik heb wel foto's gemaakt maar weet niet hoe ik ze erop kan zetten. Eventueel ook op de D-pony zodat gezien kan worden hoe het op hem ligt.

Op internet heb ik gezien dat het een westwood Garland Natural moet zijn.

Zoals jullie zien heb ik er dus echt geen verstand van, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

crazycactus

Re: Vraagjes over westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:43

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:16

Afbeelding

Dit is idd een westwood, zijn geen verkeerde zadels, maar ja als het niet past dan is het net zo slecht als elk ander zadel.

Afbeelding

over de maat van de boom valt zo weinig te zeggen, maar de seat kan je wel meten van af de knop tot de cantle.

Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:17

Zou er zelf wel een dikkere pad onder leggen dan dat dunne dekentje op deze foto. Maar ik zag op een andere foto wel een goede pad Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 12:19

Ja de dikke pad hoort erbij. Maar ik heb zelf het gevoel als ik op mijn eigen pony zit met dit zadel dat ik echt boven hem uitsteek. Daarbij is de pony 1.47. Terwijl het op de haflinger die iets kleiner was echt als een stoel zat. Misschien is het wennen maar dat weet ik niet.

maar de seat kan je wel meten van af de knop tot de cantle = +/- 50 cm

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:33

Dat is een flinke maat zitting.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 12:48

sorry het is 33 vanaf waar de zitting begint, tot half waar die omhoog gaat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:07

Ik dacht al... 19 inch!! ik neem aan dat dit een 15 of 15,5 inch is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:45

Voor de schouderbreedte is deze maat belangrijk:
Afbeelding
En de zitting meet je zo op:
Afbeelding
B = de zitmaat
A = bovenbeenmaat
Afhankelijk van de stand van de pommel (recht omhoog of naar voren gebogen) kun je nl meer of minder 'buikruimte' hebben, maar kunnen je bovenbenen wel klem zitten.
De meeste mensen kijken alleen maar naar de 'kont'ruimte, terwijl A minstens zo belangrijk is.

Jouw zadel lijkt mij een reiningmodel (met een iets 'rise' in de zitting), maar met een lage pommel. Dus niet geschikt voor paarden met iets meer schoft als de doorsnee Q/P heeft.

Het is geen 'goed' merk, maar een Europese middenklasser, waar je bij normaal niet te intensief gebruik lang plezier van kunt hebben.
Vanwege de onbekendheid van de naam drukt dit ook de 2e hands prijs. Persoonlijk zou ik er niet meer voor geven als 450/600 euro.

Qua inruilen zou je er mee naar Vorstenbosch of Groessen kunnen gaan. Bij beide zaken heb ik wel Australian Stocks zien liggen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 13:47

Bedankt voor de reactie. De schouderbreedte is 19 cm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:56

Als dat op de juiste plaats gemeten is dan heb je een redelijk breed zadel.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 14:56

Tussen de twee zilveren knoppen, de binnenkant van het zadel. Ik merk dat ik nog heel veel leer op deze manier.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:41

Beste Joyce,
Jammer, dat men je verkeerde dingen leert....
Afbeelding
In bovenstaande voorbeeld is de afstand tussen de bars van A,B en C gelijk.
Toch zal een paard dat goed onder een zadel met zadelboom A loopt, grote problemen krijgen als hij onder een zadel met zadelboom B zou lopen. En bij C zal hij in het zadel verzuipen en zal de fork waarschijnlijk op de schoft komen.
Ook de foto met de meetlat is misleidend. Het is bekend dat er (m.n. Italiaanse) westernzadels zijn, waar skirt en jockey voor erg kort zijn, terwijl bij andere merken de skirts/jockeys weer lang gehouden worden. Dat scheelt al gauw 2 a 3 cm in meting, met alle gevolgen van dien.
Nog los van het feit dat de concho's bij veel zadels op verschillende plaatsen zitten, is dit soort metingen dus een 1e stap in de verkeerde richting.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:42

Laat ik nou TUSSEN de bars een duidelijk ander maat zien als aan de BUITENKANT Cool

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:24

Laat ik nou zien, dat jouw meetlat (en die van al die mensen die nu op jouw manier gaan meten) de skirts meet....en die zitten om de bars heen geperst toch echt aan de buitenkant...Kortom dit punt van discussie vertelt op zich al dat deze meeting dus discutabel is.....
Schoenmaker ? Leest?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:58

"Mijn" meetlat had iets dieper naar binnen gemoeten, maar dan knakt ie zo Lachen
Maar aangezien jij zo goed met voorbeeldjes bent, laat maar zien hoe het dan moet.
Maar als een zadel bij de skirts(flares) al niet past (knelt), zal het dieper naar binnen vast niet beter zitten.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:44

DubbelDun schreef:
....Maar aangezien jij zo goed met voorbeeldjes bent, laat maar zien hoe het dan moet....
Dat kan. Graag zelfs.
Zie onze website --> Menu optie Clinics.
Gratis...voor iedereen...geen enkele verplichting...
MVG Louis
http://www.vaquero.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:14

Kijk en dat vind ik nu weer 'mensen trekken' ofwel spam.
Daar worden we hiér dus niets wijzer van.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:36

Kom nou DD, je vraagt er zelf om! Scheve mond

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:00

Kunnen we even de TS misschien wat verder helpen ipv elkaar lopen irriteren en het topic om zeep helpen?

Alvast bedankt Scheve mond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:20

Ik blijf vinden dat de meeste mensen NIET naar een clinic zullen gaan c.q. er een zullen organiseren. Dus lijkt MIJ uitleg HIER op zijn plaats.
Waar hebben we anders een forum voor. Kun je net zogoed alleen maar links naar eigen website toestaan Cool
Leuke diskussiegrond is dat dan Verdrietig

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:24

Discussie is hier prima, maar respecteer elkaar dan ook ipv deze met "ik weet het beter dan jij en zo niet leg jij het dan maar uit als jij het zo goed weet" doordrenkte reacties.

Want dat is ook geen leuke discussiegrond. Dus graag wat respect en niet van dat stekelige gedrag.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:05

Beste DD,
Als iemand, die niet beter weet, op jouw aanwijzingen een zadel gaat selecteren is de de kans meer dan groot, dat ie de mist in gaat. Je advies is niet correct.
Vervolgens leg ik met een eenvoudig voorbeeld uit, waarom jou advies verkeerd is en dan ga jij mijn plaatje (los uit de pols getekend) lopen nameten of ik de afstanden wel correct ingetekend heb.
Dan kom je met commentaar, ik met tegen-commentaar en dan vraag je om "goede uitleg".
Goede, gedegen en eerlijke uitleg vergt meer dan 2 uur. Dat krijg ik op een forum nooit voor elkaar (los van het feit dat ik geen zin heb om hier weer met DD's welles-nietes te gaan zitten typen).
Daarop geef ik dus aan hoe iemand, geheel vrijblijvend advies kan inwinnen (velen op Bokt gingen wel en weten dus van de hoed en de rand m.b.t. mijn manier van "presenteren") en dan ga gooi jij het op reclame klantenwerving en weet ik niet allemaal wat.
Wedden dat je laatste antwoord weer gaat richting boomlose zadels?
MVG Louis

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:17

ik meen me nog te herinneren dat ik een zadel clinic van Sablou bij mij thuis had georganiseerd, dat er 30 man zich hadden aangemeld en dat er uiteindelijk maar 9 kwamen opdagen..... Huilen
(overigens een prima clinic!)

Clinics organiseren werkt wel degelijk maar dan moeten de mensen ook wel komen!
Daarnaast is een clinic wat minder toegankelijk (reisafstand vaak bezwaarlijk) dan je vraag hier op bokt te plaatsen in de hoop een antwoord te vinden....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:13

sablou schreef:
Beste DD,
Als iemand, die niet beter weet, op jouw aanwijzingen een zadel gaat selecteren is de de kans meer dan groot, dat ie de mist in gaat. Je advies is niet correct.
Vervolgens leg ik met een eenvoudig voorbeeld uit, waarom jou advies verkeerd is en dan ga jij mijn plaatje (los uit de pols getekend) lopen nameten of ik de afstanden wel correct ingetekend heb.
Dan kom je met commentaar, ik met tegen-commentaar en dan vraag je om "goede uitleg".
Goede, gedegen en eerlijke uitleg vergt meer dan 2 uur. Dat krijg ik op een forum nooit voor elkaar (los van het feit dat ik geen zin heb om hier weer met DD's welles-nietes te gaan zitten typen).
Daarop geef ik dus aan hoe iemand, geheel vrijblijvend advies kan inwinnen (velen op Bokt gingen wel en weten dus van de hoed en de rand m.b.t. mijn manier van "presenteren") en dan ga gooi jij het op reclame klantenwerving en weet ik niet allemaal wat.
Wedden dat je laatste antwoord weer gaat richting boomlose zadels?
MVG Louis

Wat als een serieuze handreiking gezien had geworden wordt weer teniet gedaan door de schop na in de laatste alinea.
Erg professioneel weer Sablou.
Chapeau !!