[WN] Schapevacht pad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Schapevacht pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 00:05

Schapevacht als pad; Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb het idee opgevat een pad te gaan maken,dmv een schapenvacht op
op een blanket te bevestigen.Heb nu een Continental blanket met een fleece onderzijde wat zeer snel vervuild en dan zijn werking verliest.
Ik hoop dit dmv een schapenvacht te verbeteren.
Graag jullie mening?

PardoesJessi

Re: Schapevacht pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:07

ik heb geen verstand van pad's ed............ maar rij al jaren met enkel een schapevacht sjabrack onder mijn zadel. Geweldig!!! Zo min mogelijk wassen(zal met zo een groot ding nog minder gaan denk ik) en dan wel met speciaal was middel! Kost wat in de aanschaf misschien maar onverwoestbaar en zeker zijn geld waard!!! uit testen is ook gebleken dat de schapenvachten het allerbest zijn als het gaat om drukverdeling!!!!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:11

dat is een goeie , ik volg even.
Heb er wel eens over gedacht zo'n schapenvacht er zo op te gooien , maar dat glijd gok ik teveel Tong uitsteken

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:22

ik rij nu zelf al een tijdje met een schapen vacht bondje omdat mijn paard last kreeg van ze rug ik heb um zelf tussen me chabrak en me zadel inliggen als ik een dun chabrak gebruik dan word je pad niet zo vies wand die dingen zijn al duur genoeg als ik een dik chabrak gebruik haal ik um er tussen uit anders gaat je zadel te strak liggen aan de voorkant groetjes mar

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:42

Hoi zelf rij ik ook met een schaap zo als ik hem noem , ik gebruik hem gelijk op zijn rug dan pas het schabrak en zadel erop , waarom . omdat mijn paar een hoge schoft heeft en dit beter werkt . maar als ik zie dat een hoop ruiters het schaap tussen het zadel en het schabrak hebben liggen vraag ik me af waarom , is het mode ? want als je zadel goed ligt heb je toch niks meer nodig. ik was mijn schaap gewoon in de wasmachine met een gewoon was middel ZONDER WAS VERZACHTER

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:48

Mijn verzorpaardje had er vroeger eentje. Lag gewoon net als een dekje, ik merkte geen verschil iig. Tong uitsteken
Leuk idee hoor. Lachen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 01:37

Hoeveel van bovenstaande reacties zijn geplaatst door westernbokkers? Clown

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 01:50

... en hoeveel draagt jouw post bij.... Cool

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 02:07

houd er rekening mee dat je iig 2 vachten nodig hebt a 45/55 euro , en een heeel goede naaimachine of met de hand Knipoog

vacht dempt iig goed en is minder irriterend
indien speciaal gelooid en dus schoongemaakt ook antiallergeen

maar .. het is ook een stuk gladder!! dan bv kodell (kunst wol , deze zie je het meest aan de onderzijde) "normale"fleece vervuilt idd sneller

zelf had ik een navajo pad met kodell onderzijde en 2.5cm filtkern
vrij standaard dus
wassen heb ik m nooit gedaan ! maar een keer in de zoveel tijd stofzuigen wel na iedere rit onderste boven op mijn zadel gelegd en er echt jaaren meegedaan ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 02:08

Wranglerbutt schreef:
Hoeveel van bovenstaande reacties zijn geplaatst door westernbokkers? Clown

rookie schreef:
... en hoeveel draagt jouw post bij.... Cool

net zo veel als jouw post Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:30

Hé Chum weer terug in WN-land Lachen

Mattes heeft hele goede schapenwollen pad's, dus ga niet opnieuw het wiel uitvinden Lachen
Nu is een schapenvacht natuurlijk wel iets anders als schapenwol, maar de werking zal niet veel verschillen.

Over wol/vacht; niet alle wol is geschikt als onderlegger. Het ene schaap is er beter geschikt voor als het andere, ook maakt het uit welke manier van looien gebruikt is.
Verder is het héél belangrijk dat je het schaap met de juiste richting op de rug van je paard legt. Verkeerdom kan desastreus zijn voor een vaste ligging c.q. de werking die jij beoogt te krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:50

zit idd wel degelijk verschil tussen ene en andere schaap , manier van verwerking en tussen wol en vacht ,komt oa door de bewerkings mogelijkheden

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 22:03

Zooooooooooooo dan.................. dus ik als niet western bokker kan geen mening hebben over het gebruik van een schapenvacht op een paardenrug??????????? U word bedankt!!!
Wist niet dat jullie zo graag in jullie eigen hoekje zaten hoor?? Sorry dat ik stoorde!

Maar goed das niet relevant op het topic.....

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 22:22

O.k schaap is dus wel goed voor het paard,alleen hoe weet ik nu wat de juiste haarlengte en richting is?
Het lijkt mij dat het schaap tegen de richting van het haar van het paard moet liggen,en wat voor vachtlengte?
Een goede volle vacht lijkt mij het beste,en van een haarlengte van een cm of 3,hoelang is het haar van de vachtgebruikers?
Engels of western maakt mij niet uit...

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:55

Ik had een pad met fleece onderzijde en één met medicinale schapenwol onderzijde en ik vond in ieder geval wel dat m'n paard meer zweette onder de fleece pad terwijl deze er veel lichter uitziet dan een wollen pad.
Die pad met medicinale wollen onderzijde heb ik trouwens te koop staan omdat ik binnenkort een endurance zadel heb, weet niet of het dit is wat je zoekt? Knipoog (zie link in onderschrift)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:00

CherokeeChum schreef:
O.k schaap is dus wel goed voor het paard,alleen hoe weet ik nu wat de juiste haarlengte en richting is?

Schaapje aaien Clown . Tegen de haren instrijken moet je kunnen voelen en zien aan de weerstand van de wol.
Citaat:
Het lijkt mij dat het schaap tegen de richting van het haar van het paard moet liggen,en wat voor vachtlengte?
Helaas fout gedacht. Kop aan kop is de juiste manier. De 2 soorten haar moeten 'meegaan" met elkaar en niet elkaar 'tegengaan".
Citaat:
Een goede volle vacht lijkt mij het beste,en van een haarlengte van een cm of 3,hoelang is het haar van de vachtgebruikers?
Engels of western maakt mij niet uit...

Volgens mij heeft Mac een Mattes, PB eens voor info.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:32

Wij gebruiken medicinale schapenvachten, waarvan we de lengte af laten scheren tot ong. 3/2,5 cm.
Een grote zou voldoende moeten zijn. Het verschilt per vacht hoe stevig het leer is, hoe steviger hoe beter.
De richting is niet zo belangerijk, wél dat beide kanten (als je twee stukken gebruikt) dezelfde richting hebben.
Iedereen, ook niet westernruiters, Veel pleizier met de schapenvachten! Ik ben er dol op. Haha!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:02

Ik gebruik zo'n Mattes lamsvel pad en ben er supertevreden over. Ik gebruik de pad onder een enkele blanket. Wassen is geen enkel probleem, past gewoon in de wasmachine (in tegenstelling tot de meeste westernpads), wel met speciaal wasmiddel (zodat het leren vel niet uitdroogt).
Volgens mij heeft Christ ook speciale westernpads.

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:40

PardoesJessi schreef:
Zooooooooooooo dan.................. dus ik als niet western bokker kan geen mening hebben over het gebruik van een schapenvacht op een paardenrug??????????? U word bedankt!!!
Wist niet dat jullie zo graag in jullie eigen hoekje zaten hoor?? Sorry dat ik stoorde!

Maar goed das niet relevant op het topic.....

auw..touchy,let bij het lezen van de tekst wel op eventuele smilies Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 21:29

Voor de liefhebber heeft Toklat met hun coolback pads iets gemaakt wat behoorlijk in de buurt komt van een schapenvacht ( het zal natuurlijk nooit een echt schaap kunnen vervangen). Makkelijk te wassen en droogt snel, verder veel van dezelfde eigenschappen.. een aanrader voor wie schapenvacht wil maar dan net niet.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:04

Heeft iemand een foto van het zadel met een schapenvacht eronder?
Hoe moet ik me dat voorstellen, gebruiken jullie gewoon dan de hele vacht of moet er verder nog wat mee gedaan worden?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:40

Shemar, aan de onderkant van de saddleskirts zit iets wat demping moet hebben. Bij fabriekszadels is dat bijna altijd fleece, dat heeft alleen niet veel demping en is na een paar maanden plat gereden, dus moet je een pad hebben met voldoende demping. Bij onze handgemaakte zadel naaien we echte schapenvacht eronder, bovendien hebben we bij een custom de optimale pasvorm, dan is het de bedoeling dat je er alleen maar een blanket onder doet. Koop je iemand anders' custom, dan past hij voor jou niet zo optimaal als voor het paard waarvoor hij gemaakt is, en moet je ook een dikkere pad gebruiken.
Waar het hier over gaat is: een pad met als onderkant een echte schapenvacht.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:43

Oke bedankt, ik snap het. Had eigenlijk het idee dat je een losse schapenvacht eronder bedoelde Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:48

Maar dat kan natuurlijk ook, geeft alleen niet genoeg demping voor de meeste westernzadels, dus dat moet je dan met een pad gebruiken.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:54

Ga het een keer uitproberen, heb nog een vacht liggen dus vandaar.