[WN] waar op letten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:54

hallo,
ik heb nu een kruising met een fjord en een E pony die van de zomer drie jaar word,
het is niet bepaald een wedstrijd/chique paard type en aangezien ik trektochten en lange ritten
helemaal te gek vind zat ik te denken aan een westernzadel of een duurzit(zo heet het toch) zadel

nu heb ik tot nu toe alleen maar veelzijdigheidzadels gehad.. ik weet hoe je daarmee kan zien wanneer
die past op een paard, maar hoe zit dat met westernzadels? en waar moet ik verder nog op letten?

kan je een paard ook beleren met een westernzadel of kan je beter eerst met een "normaal" zadel doen?

Alle advies is welkom! alvast bedankt!

xNoName

Re: waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:55

Ik weet er niet zoveel van, maar mij lijkt het handiger om alleen met westernzadel te beleren als je ook echt western gaat rijden? Voor lange ritten enzo is rijden met een westernzadel wel handig ja!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:08

Het maakt volgens mij niet uit of je je paard met western- of engels zadel beleert.

Als je je paard gedurende lange tijd wilt belasten is een zadel met een goedpassende westernboom de beste keuze.
Je kan aan een westernzadel niet zien of 'ie past: daarvoor moet je weten welke boom er in het zadel gebruikt is, en die leg je kaal op de rug van je paard.

Voor meer duidelijke uitleg, lees de Westernsaddle in europe website in mijn onderschrift.

Je paard is nog wel jong: de kans dat je paard zijn rug nog verandert is op deze leeftijd vrij groot.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 23:45

maar dan kan je dus geen tweede handse kopen omdat je dan de maat niet kan zien??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:55

Persoonlijk zou ik bij een jong paard nog geen zadel op maat laten maken, maar een zadel nemen wat nog vaak kan worden aangepast totdat hij is uitgegroeid, of je moet ervoor kiezen om elk half jaar een nieuw zadel te nemen. Ik heb zelf een boomloos zadel gekozen, dat 'groeit' mee met de bespiering.
Als je paard is uitgegroeid kun je best een tweedehands zadel nemen, maar dan zou ik wel een goede zadelmaker laten passen. Als je het budget hebt ervoor is een op maat gemaakt zadel natuurlijk wel beter.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:56

Lees de site even, uitleg, tekeningetjes en alles,
en ja, bij een tweedehands kan je meestal alleen een indicatie krijgen van de pasvorm, daar staat tegenover het voordeel, dat je bij een tweedehands in iedergeval een goede indicatie kán krijgen: bij een zadel dat goed ingereden is, kan je de vorm van de boom zien. Het gaat nm niet om het zadel, maar om de boom die er in het zadel gebruikt is. Bij een tweedehands is de dikke Fleece die onder een fabriekszadel zit goed plat gereden, en het leer van de saddle-skirts is om de boom gevormt. (zie tekeningen op de site)
Bij een nieuw zadel is het daarom absoluut onmogelijk een idee van de pasvorm van de boom te krijgen. (als je niet weet welke boom er in het zadel gebruikt is)
Als je niet veel geld hebt, en aangezien je de kans loopt dat je zadel misschien over drie jaar niet meer past, kan het een goed idee zijn naar een tweedehands te zoeken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 00:14

ik heb de site (niet helemaal) wel redelijk door gelezen.. mooie site ! lekker duidelijk! ik denk dat ik mn paardje dan maar in ga rijden met een "normaal" zadel is met de komende bespiering wel handiger lijkt mij.. en dan ga ik op zoek naar een westernzadel of misschien boomloos.. in een westernwinkel passen ze daar die bomen goed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:34

@Isalover : er zijn maar weinig westernwinkels waar ze van de door hun aangeboden type zadel ook daadwerkelijk de kale bomen hebben liggen. Daarvoor is het aanbod aan zadels gewoonweg te groot c.q. weet de verkoper vaak niet wat voor boom er precies in een zadel zit.

De meeste boomloze zadels kun je een week gratis testen.