Singelstoten van een dressuurzadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Singelstoten van een dressuurzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 22:55

Hoi,
sinds kort heb ik dus een dressuurzadel, waar ik meestal mee rij (soms nog met de oude als ik ga springen oid.).

Nou vroeg ik mij eigenlijk af of het ook open kan schuren op de vacht/huid waar de singelstoten zitten. Want mijne zijn redelijk lang, en de singel is niet super lang dus er zit een redelijk stuk waar de singelstoten op de huid/vacht liggen.

Kan dit kwaad, of zal ik een singelbontje oid moeten gebruiken? Of bestaat er iets om onder de singelstoten te leggen?

martinev

Re: Singelstoten van een dressuurzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:57

In principe hoeft het niet te schuren, maar mijn paard kreeg ook kleine kale plekjes van de singel.
Ik heb een tijdje met een bontje gereden, maar nu pak ik na het aansingelen om de beurt de beide voorbenen en strek ze even naar voren. Hierdoor trek je de huid onder de singel goed glad en heeft m'n paard geen enkele last meer van kale plekjes.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:43

Je kan ook een langere singel halen met aan de buitenkant lusjes waar je de stoten in kunt schuiven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:48

Het is wel zo fijn voor het paard dat de singel niet zo kort is dat de gespen precies achter de oksels liggen. Dan zou ik een maatje langer nemen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:10

beantsje schreef:
Het is wel zo fijn voor het paard dat de singel niet zo kort is dat de gespen precies achter de oksels liggen. Dan zou ik een maatje langer nemen.

Idd.
Anders kan het wel. Mijn zadel heeft vrij korte zweetbladen, en de singelstoten liggen daarom ook op huid. Mijn zadel schuift niet, de singelstoten dus ook niet. Ze heeft er dus geen last van, geen schuurplekjes oid. Lachen

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 11:22

Bedankt voor de reacties! De gespen komen net iets verder als de oksels zeg maar.