bandages zakken af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

bandages zakken af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 14:39

Hoi

ik rijd sinds kort met bandages (vanwege te losse banden in haar kogel/ benen, kortom gewoon wat extra steun).
Ik heb acryl bandages maar als ik een uur gereden heb beginnen ze af te zakken en voornamelijk achter.
Hebben jullie tips om dit te voorkomen?

rowo

Re: bandages zakken af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:30

Rijd je nu met bandages ipv zonder iets erom. Of rijd je met bandages ipv peesbeschermers? Bandages geven namelijk niet meer steun dan peesbeschermers.

Maaar even ontopic; waarschijnlijk bandageer je dan niet goed. Op de juiste manier bandageren zal de oplossing zijn. Niet te strak, niet te los. Het liefst met onderlappen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:42

ik reed eerst met niets, maar toen heeft ze haar banden verrekt of verstuikt. En de osteopaat is erbij geweest die zij gaf aan dat ze erg los in haar banden zit. Vandaar de bandages. Maar met onderlappen dus.. die gebruik ik op het moment niet. Wordt het been met onderlappen niet te warm? en welke onderlappen kan ik het beste gebruiken?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:51

Ik rijd met bandages waar je eerst de helft fleece hebt, en daarna gaat t over in elastiek, IDEAAL Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:54

Waarvan de onderlappen zijn maakt niet zo heel veel uit. Je kan allerlei verschillende soorten kopen in de winkel. Heb zelf ook maar eenvoudige, weet zo het materiaal niet. Je kan ze zelfs zelf maken...
Onder bandages worden de benen sowieso warm, met onderlap niet erg veel meer. Het gaat er meer om dat de druk veel beter wordt verdeeld.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 12:16

maar is de kans op afzakken er ook niet meer met onderlappen?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:17

Dan bandageer je niet goed Knipoog

Onderlappen gebruiken met verticale banen, b.v. die van eskadron of BR, die sluiten mooi om het been. Goed bandageren, niet te strak, maar wel aansluitend.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:18

onderlappen, GOED eroverheen bandageren..
eventueel kun je bandages met een deel fleece en een deel elastiek nemen..
bij de sluiting van de bandages kun je speciale bandjes gebruiken.. zodat het klitteband zeker niet los kan..

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 12:22

het is ook niet dat het klitteband los laat dat zit prima, hij zak gewoon in zijn geheel naar beneden

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 12:23

zijn die onderlappen er in verschillende maten? het gaat om een arabiertje en maat paard is zeker te groot...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:43

Ik heb onderlappen van Eskadron, die waren wat te groot voor de voorbenen. daar heeft mijn moeder netjes een paar cm afgehaald en omgezoomd, dus je kan ze eventueel ook zelf op maat maken!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:25

vind het verhaal van 'banden ondersteunen door bandages' van de osteopaat vreemd: dat is iemand die een gedegen opleiding (zou moeten hebben) heeft, en dus WEET dat je een paardenbeen niet kunt steunen met bandages of peeskappen.

steunen van paardenbenen kan alleen dmv gips / spalken. en dat rijdt weer wat lastig... Haha!

het is ook dikke onzin; paardenbenen zijn erg sterk (als 't goed is) en hebben ook geen steun nodig.
helaas gaan er nog steeds fabeltjes rond dat je steun kunt bieden met bandages.
eerder het tegendeel: het wordt vaak te warm onder bandages, met peesschade tot gevolg, wat het been dus zwakker maakt ipv sterker...

bovendien is verkeerd (te los, te strak, noem maar op) bandageren gewoon gevaarlijk. stel er raakt er 1 los tijdens een flinke galop: heb dat ooit zien gebeuren, en dat was niet zo'n fijn gezicht...

dus: gewoon mee stoppen en een paar peeskappen omdoen als je je paard wilt beschermen tegen strijken / aantikken. anders niks omdoen.

succes!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:38

.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 16:39

het was niet het advies van de osteopaat, maar ik merkte zelf dat ze met bandages beter liep. Al loopt ze nu zonder ook goed, ik wil gewoon wat extra bescherming. En wil graag niet dat de discussie hier los barts over wel of geen bandages. Wil graag tips zodat ze niet afzakken..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:06

Bandages geven inderdaad geen steun.

Als je bandages afzakken dan heb je ze te los zitten.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 23:36

Jep, ben het er helemaal mee eens dat bandages niet goed zijn voor de benen...ik heb verderop bij de discussie wel/geen bandages al gezegd waarom.
Kort gezegd: een gezond paardenbeen heeft geen steun nodig, een ziek been moet niet belast worden, bandages geven geen steun, alleen warmte wat slecht is voor de pezen en ook als ze goed gewikkeld zijn kunnen ze gevaarlijk zijn, los gaan zitten, het paard struikelen... en de rest wil je waarcshijnlijk niet eens meer horen...

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 12:30

als het allemaal zo super slecht zou zijn, waarom rijden dan eigenlijk alle topruiters met bandages? Maar goed ieder zijn ding, nogmaals, dit topic is niet de bedoeling dat hier een discussie komt over wel of geen bandages en hoe slecht het wel niet moet zijn..

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:33

Als ze afzakken heb je te los gebandageerd, Je moet ze iets steviger aantrekken dan!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 12:34

ik doe dat nu ook, maar was gewoon te bang dat ze te strak zaten. Gaat nu overigs prima Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:40

Topruiters rijden er niet mee vanwege de steun. Ter bescherming van aantikken eerder lijkt me. Daarnaast zakken ze bij hun niet af en dus bandageren ze wél goed.

Iemand bij je in de buurt die wel ervaring heeft met bandageren en die het je eens voor kan doen, evt. eens je bandages kan controleren en evt. tips kan geven hoe beter te doen? Heb je meer aan dan theorie vanaf papier..

Anders degene die je aangeraden heeft om met bandages te rijden eens vragen om advies..

p.s. Voor de zekerheid iets strakker bandageren om te voorkomen dat ze afzakken kan ook weer té strak worden en dat is ook beslist niet goed voor de paardenbenen Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:09

Ik heb afgelopen zondag een cursus massage voor paarden gedaan en werd daar weer bevestigd dat bandage's geen steun geven een de paarden benen.Een paard weegt een paar honderd kilo denk je nu werkelijk dat zo'n lapje stof dat kan opvangen.

Als ze afzakken dan heb je ze te los zitten.