Bandages/peesjes bij jong paard goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vronie

Bandages/peesjes bij jong paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:13

Hee! Haha!

Misschien stom vraagje maar zijn peesjes of bandages goed bij jonge paarden die net wordne gelongeerd of juist niet? Bloos
Hoef der eigenlijks nog lang niet aan te denken..maar togh wil ik alvast dingetjes weten voor als me kleine meis groot is. Knipoog

Alvast bedankt! Pling

Jasmijn!

_Sammy_

Re: Bandages/peesjes bij jong paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:15

ik heb altijd peesbeschermers aan bij me paard als hij 2,5 jaar is dan gaat ze luize leventje langzaam voorbij je weet maar noit met die rare sprongen van ze..

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:21

Wij hebben bij onze paarden nooit wat om gedaan toen we begonnen met ze zadelmak maken, maar je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:10

De een zegt dat je beter niks om kunt doen omdat ze slordiger blijven met hun benen omdat ze minder voelen bij het aantikken, de ander zet ze rondom in de bescherming om eventualiteiten voor te zijn.

Mijn paard strijkt en tikt zichzelf aan, die heeft voor springschoenen en peesbeschermers, achter bandages.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 23:50

Mijn paarden longeer en rij ik altijd met peesbeschermers.
De jonge merrie heeft 14 dagen terug voor het eerst bandages omgehad ivm een clinic maar mijn voorkeur gaat toch altijd nog naar peesbeschermers of 3in1. Het geeft toch wat bescherming tegen aantikken of als ze gekke sprongen maken. Benen zijn zo kwetsbaar dat ik het risico niet wil nemen Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:05

Mijn jonge dieren train ik met blote benen. Ze staan dag en nacht buiten, dus ze weten wel een beetje wat ze wel en niet kunnen doen. Als ze meer binnen zouden staan en dus meer stalmoed zouden hebben zou ik ze wel bescherming om doen.
Bovendien hebben deze twee geen ijzers, wat ook een hoop scheelt.

Een strijkend paard of een paard dat je nauwelijks in bedwang kan houden zou ik altijd met bescherming trainen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:53

ik heb peesbeschermers en bandages gebruikt bij de jonge paarden. Het bandages draaien is vaak belangrijker dan de bandages zelf aangezien ze leren stil te staan als je bezig bent aan de benen.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:59

Heb me laatst laten vertellen in een dierenkliniek dat bandageren niet goed is.Dit omdat de warmte niet wegkan en daardoor de pezen eerder beschadigen.En ook omdat veel mensen niet goed kunnen badageren.Peesbeschermers zijn beter volgens de DA.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:01

Sambo schreef:
Heb me laatst laten vertellen in een dierenkliniek dat bandageren niet goed is.Dit omdat de warmte niet wegkan en daardoor de pezen eerder beschadigen.En ook omdat veel mensen niet goed kunnen badageren.Peesbeschermers zijn beter volgens de DA.

Dat is idd algemeen bekend Knipoog

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:04

Sambo schreef:

Maar hoe vaak zie je paarden rondlopen met witte strepen over de benen omdat mensen hun peesbeschermers te klein zijn of te strak aantrekken?

Daarom rijd ik liever helemaal zonder bescherming (alleen af en toe bandages voor de foto ofzo). Gebruik ze pas echt als je paardje ze nodig heeft (regelmatig aantikken/strijken).

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:27

Bij ons komt er echt geen paard naar buiten zonder peesbeschermers. Ze kunnen altijd een rare sprong maken. Zekerheid voor alles.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:34

Sambo schreef:

Dit klopt hoor Lachen Ik rij zelf wel met bescherming, omdat het nodig is. Je moet gewoon even naar de situatie kijken..

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:43

Bij ons op stal trainen ze de jongelingen ook altijd met peesbeschermers. Hoewel ik op een dressuurstal sta, worden er bij ons nauwelijks bandages gebruikt Knipoog Nu is het wel zo dat de paarden daar meestal op stal staan (zeker in de winter), dus zijn ze meestal iets heviger. Ik zou m'n jonge paard zelf ook al tijdig gewend maken aan beenbescherming. Daarom hoef je het nog niet altijd te gebruiken, maar dan kennen ze het wel!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:46

wij hebben bij de jongen paarden nooit bescherming omdat, we vinden dat ze eerst maar moeten leren hoe ze hun voeten neerzetten en als ze het niet voelen als ze zich zelf aantikken leren ze dat natuurlijk nooit.. ze moeten eerst maar hard worden zeggen wij altijd Tong uitsteken
meestal gaan ze pas om als ze ouder zijn en meer zwaar werk moeten doen, dus zijgangen of hoger springen. en dan eigenlijk alleen als ze zich zelf nog wel eens willen aantikken..
bandages gebruiken we al helemaal nooit.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:57

Ik heb de paarden altijd vanaf het moment dat ze werden getraind peesbeschermers omgedaan rondom. Wellicht worden ze misschien slordiger, of minder voorzichtig met het neerzetten van hun benen, maar ik heb daar persoonlijk nog nooit wat van gemerkt. Ik vind die extra bescherming juist fijn, ze krijgen altijd hun peesbeschermers om wanneer ze naar buiten gaan. Behalve op het land, daar krijgen alleen de paarden met ijzers springschoenen om.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:39

Ik doe m'n paarden altijd beenbescherming om en vooral bij een jong paard. Bij m'n jonge paard gebruik ik zelfs ook springschoenen bij het longeren en losgooien. Bij het rijden heb ik dit ook een tijdje gedaan omdat hij in het begin zichzelf nogal eens kon aantikken met z'n achterbeen. Bandageren doe ik niet zoveel eigenlijk.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:16

Pezen vervormen 1% meer bij elke graad die de benen warmer worden. Vervormen is niet positief! Kortom: pezen worden zwakker...
Jonge paarden wil je juist naar sterke pezen trainen!

Peesbeschermers zijn beter dan bandages, maar ook nog niet 'goed', omdat je toch de benen (gedeeltelijk) afschermd en de temperatuur tussen peesbeschermer en been stijgt.

Zelf gebruik ik altijd niks, heb liever dat de paarden zichzelf 1x aantikken, beseffen dat dat pijn doet en vervolgens dus zichzelf niet weer tegen hun eigen benen aan trappen, dan dat ze door peesbeschermers minder pijn voelen en vervolgens leren dat ze hun benen op die plaats kwijt kunnen en daarna zonder peesbeschermers zichzelf wél een keer flink bezeren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:19

Bella schreef:
Pezen vervormen 1% meer bij elke graad die de benen warmer worden. Vervormen is niet positief! Kortom: pezen worden zwakker...

Weet je wat nog slechter is? Als ze zich één keer hard aantikken, net op de verkeerde plaats. Dan kun je weer 6 weken stappen met je paard.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:25

VValar schreef:
Bella schreef:

Weet je wat nog slechter is? Als ze zich één keer hard aantikken, net op de verkeerde plaats. Dan kun je weer 6 weken stappen met je paard.

Knipoog heb ik even mazzel dat me dat nog niet overkomen is bij alle paarden tot nu toe, die nog nooit iets omgehad hebben....
En juist die paarden waar de pezen al vervormd zijn (en dus verzwakt) en die tikken zichzelf een keer aan, zijn ze veel eerder beschadigd, dan een met sterkere pezen!
Daarnaast kan een paard van jongs af aan al leren, waar hij zijn benen en wel en niet kwijt kan (balans vinden). (tenzij een jong dier hier natuurlijk in beperkt wordt door de huisvesting)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:26

VValar schreef:
Bella schreef:

Helemaal mee eens, ik ga dus niet het risico nemen Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:27

Bella: Ook al loopt een paard 24 uur per dag op het land, dan nog kunnen ze hun uitbarstingen hebben (danwel onder het zadel dan wel op het land) dat vind ik eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:38

Bella schreef:
Knipoog heb ik even mazzel dat me dat nog niet overkomen is bij alle paarden tot nu toe, die nog nooit iets omgehad hebben....
En juist die paarden waar de pezen al vervormd zijn (en dus verzwakt) en die tikken zichzelf een keer aan, zijn ze veel eerder beschadigd, dan een met sterkere pezen!
Daarnaast kan een paard van jongs af aan al leren, waar hij zijn benen en wel en niet kwijt kan (balans vinden). (tenzij een jong dier hier natuurlijk in beperkt wordt door de huisvesting)

Het is mij ook nog nooit overkomen (even afkloppen), maar ik heb genoeg om mij heen gezien die niet zo gelukkig waren als ik. Het paard hoeft maar één keer verkeerd tegen zijn voorbenen aan te komen, of zelfs zich ergens hard aan stoten, en dan heb je zo een peesblessure te pakken. Als je weet met wat voor kracht dat gaat, dan maakt het niet uit in welke staat de pezen verkeren. Trouwens pezen vervormen helemaal niet door beschermers, heb nog nooit zo'n mooi verhaal gehoord.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:01

VValar schreef:
Trouwens pezen vervormen helemaal niet door beschermers, heb nog nooit zo'n mooi verhaal gehoord.

Door beschermers niet per direct, maar door de temperatuur die tussen been en beschermer bestaat wel.
Meegekregen bij: Lessen Locomotie en Training door Martine van Tilburg (met informatie van Eric van Breda)

En als een paard al niet meer onbeschermd mag gek doen in het land? Tja...moet je dan nog wel paarden houden? Maar dat gaat misschien beetje te ver voor dit topic. als je daar over wil discussieren pb je maar
Maargoed ook op stal kan een paard zich behoorlijk bezeren...in die beredenering zou een paard overal en altijd bescherming moeten hebben...

Iedereen kiest natuurlijk zijn eigen ding en dat mag ook, maar ík persoonlijk neem liever de kans dat het paard zichzelf bezeert dan dat ik er voor zorg dat de pezen van mn paard vervormen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:06

Bella schreef:
Maargoed ook op stal kan een paard zich behoorlijk bezeren...in die beredenering zou een paard overal en altijd bescherming moeten hebben...

Je moet natuurlijk wel bedenken dat in een (zware) training jouw paard vele malen meer kans loopt op een blessure dan wanneer hij in zijn stal staat.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:09

ik heb altijd gehoord dat bandages niet goed zijn vanwege het warm worden van de pezen en die warmte door de bandages dan niet weg kan, mijn voorkeur is dan ook peesbeschermer, en tuurlijk voor een wedstrijd is het chique die bandages