Stangetje vriendelijker dan trens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Finesse

Stangetje vriendelijker dan trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:45

Zelf rijd ik altijd met een enkelgebroken aurigan watertrensje. Mijn pony loopt hier prima op, maar ze is altijd erg gevoelig in de mond dus vroeg me eigenlijk af: wat is nou het meest vriendelijke bit die haar (uiteraard uitgaande van een ontspannen en vriendelijke ruiterhand) het minst hindert in haar mond?

Zo'n enkelgebroken trens lijkt me dat die nogal eens kan scharen in de mond tegen het gehemelte aan. Is een stangetje dan niet veel vriendelijker? Of heeft dit juist weer veel meer inwerking op de mondhoeken?

(voor dit bit reed ik met dubbelgebroken rvs bustrens, maar met het bit wat ze nu heeft rijdt ze veel fijner)

Margreet

Re: Stangetje vriendelijker dan trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:47

Een stangbit heeft een kinketting en scharen.
Wat jij bedoelt is een ongebroken trens.

Het is iets heel persoonlijks wat ze prettig vinden, kom je niet anders achter dan door het uit te proberen.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:48

Naar mijn weten is een dubbel gebroken bit 'vriendelijker' dan een enkel gebroken bit. Een stang is juist strenger in de mond, omdat deze niet meebuigt (om het zo maar even te noemen).
Maar als je pony fijn loopt op je enkelgebroken bitje (wat zeker niet te streng is), dan zou ik dat lekker zo laten toch?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:49

Je bedoeld ongebroken (stang is toch met scharen? Lachen ), elk paard reageerd weer anders op een bit, je hoort dat veel paarden dubbelgebroken fijn vinden, maar ook ongebroken wordt fijn gevonden door bepaalde paarden. Ook heb je tegenwoordig anatomisch gevormde bitten (myler bitten), waar veel paarden 't goed op doen, 't is gewoon een kwestie van uitproberen. Lachen

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:55

*correctie* Ik bedoel een ongebroken trens idd. (niet een stang van een stang en trens hoofdstel)

Ik ben in principe ook niet van plan om van bit te veranderen, maar kan me voorstellen dat zo'n stuk metaal in de mond niet erg fijn is Lachen Ik vraag me dus af wat het minst hinderlijk is voor de paardenmond.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:26

Een ongebroken trens ligt het stilst in de mond Knipoog

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:31

Een ingebroken trens kan inderdaad fijner zijn voor je paard, maar zoals hiervoor al gezegd is ligt het eraan wat je paard fijn vind. Mijn pony loopt super op een dubbelgebroken bitje, op een ongebroken bit heeft hij de neiging te gaan hangen.
Je zou ook kunnen denken aan een ongebroken rubberen bitje, of leren bit. Beiden bewegen wel iets met de mond mee, zonder dat ze 'scharen'. Met een leren bit mag je overigens niet starten op wedstrijd.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:48

Wij hebben een ongebroken trensje hangen, nu in het hoofdstel van een jonge merrie die heel onrustig is met de aanleuning. Op dit bitje wordt ze wat brutaler en durft ze meer aan de hand te komen, juist omdat het zo vriendelijk is Ja. Ze moet even meer aanleuning durven gaan pakken dus dit bitje is nu erg fijn!

Ook veel paarden met een klein/smal mondje of laag gehemelte doen het er vaak goed op, omdat het niet scharniert en dus niet kan 'prikken'. Fijn bitje hoor, erg vriendelijk maar het blijft nog steeds per paard verschillend op wat voor bit ze het fijn doen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:26

Een belangrijke eigenschap van een ongebroken bit is dat het meer op de tong rust en dus niet zo sterk op de lagen in werkt. En daardoor is het dus vriendelijker. Maar sommige paarden vinden die druk op de tong niet zo lekker.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:49

het is idd nogal afhankelijk van het paardje... sommigen zeggen ook dat rubber fijner is voor het paard, maar dat wordt snel ruw en dat gaan de mondhoeken kapot... er bestaat ook een bit dat te koop is onder de naam 'happy mouth', een soort kunststof, evt. met smaakje dat heel zacht is voor het paard (het heeft het zachte van rubber, maar dan zonder dat het ruw wordt).

een ongebroken trens werkt idd meer in op de tong. dat vinden sommige paarden fijner, andere niet. een voordeel van de ongebroken trens t.o.v. de gebroken trens (zowel enkel- als dubbelgebroken) is dat de ongebroken trens geen notenkrakerwerking kent... een gebroken trens vouwt dubbel zeg maar en dat geeft een notenkrakereffect op de lagen en de mondhoeken van het paard en dat kan pijnlijk zijn... bij een dubbelgebroken trens is er dan ook nog verschil n.a.v. het middenstukje... er zijn platte (scherpe) middenstukjes en een soort niervormige (zachte) middenstukjes...

er zijn ook nog bitjes die helemaal flexibel zijn, een waterford trens, die is superflexibel, wat op 2 manieren kan werken, ofwel heel zacht, ofwel super scherp, afhankelijk van de ruiterhand en de reactie van het paard...

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:18

ik heb zelf een tijd gereden met een ongebroken trens van happy mouth. mijn pony liep daar heel fijn op. die bitjes buigen wel mee maar scharnieren niet.
als je denkt dat een grbroken trensje te streng is zou je ook nog kunnen kijken naar een gebroken trens van happy mouth, die hebben ze ook. die scharnieren wel maar ze zijn zachter dan een metalen trens.
waar ik tot voor kort mijn eigen paard mee reed was een bitje van argentaan. dat is niet veel zachter maar hij accepteerde dat veel makkelijker, veel makkelijker in de aanleuning een daardoor minder druk op zijn mond.
blijft natuurlijk dat welk bit voor jouw pony geschikt is helemaal afhankelijk is van wat zij fijn vind.
hoop dat je er iets mee kunt.
ik vindt trouwens wel dat als een bit werkt je daar niet te veel mee moet experimenteren, maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:10

Remember schreef:
Wij hebben een ongebroken trensje hangen, nu in het hoofdstel van een jonge merrie die heel onrustig is met de aanleuning. Op dit bitje wordt ze wat brutaler en durft ze meer aan de hand te komen, juist omdat het zo vriendelijk is Ja. Ze moet even meer aanleuning durven gaan pakken dus dit bitje is nu erg fijn!

Ook veel paarden met een klein/smal mondje of laag gehemelte doen het er vaak goed op, omdat het niet scharniert en dus niet kan 'prikken'. Fijn bitje hoor, erg vriendelijk maar het blijft nog steeds per paard verschillend op wat voor bit ze het fijn doen!

Deze ervaring heb ik ook bij verschillende paarden gehad Ja
Het idd geen scherp bit, intendeel.
Helaas denken veel mensen dat wel.