Kloven in mondhoeken. Rubber?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Kloven in mondhoeken. Rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:21

Ik heb mn paardje nu een haf jaar maar ze heeft altijd kloofjes gehad in haar mondhoeken. Deze gaan elke keer open. Terwijl ik absoluut bijna niet in haar mond zit! Ik smeer het nu telkens in met uierzalf maar zie geen verschil. Het lijkt me toch niet lekker voor haar mond. Nu dacht ik misschien dat het ook eraan kon liggen dat ze niet tegen het ijzer kan ofzo. Ik heb nu een dubbelgebroken robartbitje. Daar loopt ze opzich fijn op behalve die mondhoeken. Ik zat daarom te denken aan een rubber bitje of kunstof. Maar deze zijn geloof ik alleen verkrijgbaar in enkelgebroken of stang. Wat kan ik dan het beste nemen? Het moet wel een goed inwerking hebben want er wordt ook met haar gesprongen en soms kan ze dan loperig worden. Maar ik wil niet dat dit nieuwe bit weer pijn doet of iets dergelijks. Ik heb trouwens ook al eens gehoord van latex om het gewone ijzeren bit doen. Iemand daar ervaring mee? Alvast bedankt!

#Ymke#

Re: Kloven in mondhoeken. Rubber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:31

Misschien een allergie voor het materiaal. Je zou eens een aurigan kunnen proberen, rubber& kunststof ben ik niet zo voor.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:39

Ik zou zoeken naar een mooi passend bit Knipoog De merrie die ik reed had ook ineens kloven, nadat ze haar steeds andere bitten indeden. M'n oude bitje er weer in en nooit meer last van gehad.
Laatst had haar nieuwe ruiter ontdekt dat ze weer kloven had. Hetzelfde soort bit weer in, geen problemen meer Lachen Controleer ook even of je bit niet te veel speling heeft.. alhoewel.. dan zouden de plekjes boven de mondhoeken moeten ontstaan..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:41

rubber lijkt mij juist heel stroef in de mondhoeken.

rij je nu met een watertrens? misschien kan je dan eens een bustrens of D-trens gebruiken. die zijn zachter voor de mondhoeken.
het kan ook zijn zoals hierboven gezegd dat ze een allergie heeft, dan zou je aurigan kunnen proberen

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:42

Neej het zit er niet boven echt is in echt in de mondhoek. Dat kloofje gaat zeg maar open. Ik heb verder nooit met een ander bit gereden met haar. Ze werd daar wel door een aurigaan bitje gereden en wel dubbelgebroken. En dit dubbel gebroken robartbitje had ik nog dus vandaar dit ik die der ingehangen heb. Maar nou weet ik niet of ze daar ook kloofjes had Verward

Femk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:52

Mijn paard heeft het ook heel erg. Ik zat ook misschien aan een rubber bit te denken.

#Ymke# schreef:
Misschien een allergie voor het materiaal. Je zou eens een aurigan kunnen proberen, rubber& kunststof ben ik niet zo voor.

Maar waarom ben jij hier niet zo voor?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:06

Zacht materiaal, word snel kapot gekauwd = juist nog meer kapotte wangen/kloofjes etc.

Femk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:07

Okee dankje wel!!! Knipoog

paardenzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:11

Mijn paard heeft dit ook voor het rijden smeer ik vasaline erop mijn paard het het alleen rechts.

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:42

Mijn instructrice's paard heeft ook soms kapotte mondhoeken en zij rijdt dat wel met een rubberen bitje. Paardje rijdt er niet minder om, volgens mij, en het geneest goed dan.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:43

Vaseline er op of zwitsal dan moet het binnen een paar dagen weer mooi zacht en soepel zijn..

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:25

rubber maakt de mondhoeken juist stroef. Misschien past een ander metaal je paard beter.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:29

Barco schreef:
rubber maakt de mondhoeken juist stroef. Misschien past een ander metaal je paard beter.

ja, dat denk ik ook.. Ik doe er altijd sudocrème op.. Tong uitsteken bij mijn pony heeft het goed geholpen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:31

Rubber maakt heel stroef, Ik zou een happy mouth (kunststof) nemen. Die heb je in allerlei soorten. Heb zelf ook een paard die snel kloofjes heeft en met de happy mouth gaat het goed.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:50

Mijn ervaring is dat rubber alleen maar stroef is en juist vaak voor wondjes zorgt. Met wat voor een bit rijd je nu? (sorry als ik eroverheen gelezen heb) Mijn paard is ook nogal gevoelig en had regelmatig kloofjes, vandaar dat ik besloten heb om met een dubbelgebroken D-trensje te gaan rijden. Let ook eens op de grootte van het bit: is het niet te groot of te klein? Ik zou in ieder geval niet overgaan op kunststof of rubber.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 14:34

nadina schreef:
Mijn ervaring is dat rubber alleen maar stroef is en juist vaak voor wondjes zorgt. Met wat voor een bit rijd je nu? (sorry als ik eroverheen gelezen heb) Mijn paard is ook nogal gevoelig en had regelmatig kloofjes, vandaar dat ik besloten heb om met een dubbelgebroken D-trensje te gaan rijden. Let ook eens op de grootte van het bit: is het niet te groot of te klein? Ik zou in ieder geval niet overgaan op kunststof of rubber.

Ik rij nu met een dubbel gebroken robart bitje (watertrens). Deze is al vrij dik. Ik dacht dus eerst ook dat ie te groot was. Maar als ik m gewoon in doe dan zit ie perfect. Ze heeft erg veel zelfhouding maar houdt haar kaak wel vast dus misschien is het ook wel een verkeerde houding dat ze zelf toch te krampachtig in haar mond is ofzo. En zoas ik hierboven ook al zei, ze heeft zo'n enorme gevoelige huid. Ik heb nu een aurigan/argentaan bitje besteld. Misschien dat ze een ijzerallergie heeft en op deze bitje schijnen ze ook meer te kauwen. Dus dat ze misschien wat minder spant in de kaak/mond.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:42

Bitloos en evt. alleen voor het springen een bitje?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:47

Beetje lastig als je dressuurt...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 14:49

hehe ja idd Haha!, maar nu mag ik 2 wk niet rijden vanwege stofallerie maar het rekt nu al weg. Maar als ik het bit erin hang en weer f ga rijden is het gelijk terug :'(

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:04

Een vriendin van mij had dat ook, als ze met s&t reed niets aan de hand, maar met een gewoon trensje direct kapot. Het is te hopen dat dat andere bitje helpt. Het is overigens niet zo dat een dik bitje per definitie vriendelijker is, misschien klemt ze wel zo met haar kaak terwijl ze weinig ruimte in haar mond heeft en heeft ze het met een dunner bitje niet, dat is toch uitproberen. Succes ermee iig. Bij mij helpt dus een d-trens ipv watertrens.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 19:49

nadina schreef:
Een vriendin van mij had dat ook, als ze met s&t reed niets aan de hand, maar met een gewoon trensje direct kapot. Het is te hopen dat dat andere bitje helpt. Het is overigens niet zo dat een dik bitje per definitie vriendelijker is, misschien klemt ze wel zo met haar kaak terwijl ze weinig ruimte in haar mond heeft en heeft ze het met een dunner bitje niet, dat is toch uitproberen. Succes ermee iig. Bij mij helpt dus een d-trens ipv watertrens.

Nou ik heb m binnen. Dit is precies hetzelfde bit als ze bij haar vorige eigenaar reden. Dus ben benieuwd. Was die stang (en trens) van ander materiaal dan? Misschien is de aanleuning dan beter omdat ze dan idd minder knijpen ofzo. Mn insructrice zei dat het kwam omdat ze een verkeerde aanleuning had. Maar de laatste weken heb ik erg hard getraint op de aanleuning en ze heeft nu erg veel zelfhouding, maar ze houdt haar kaak wel wel vast. Ik snapte er in eerste instantie niets van dat ze verkeerde aanleuning had terwijl ze juist veel zelfhouding heeft. Maar ze knabbelt ook niet op het bit. Mn instructrice noemt haar ook een beetje doods in haar mond. Ze gaat niet als een veertje heen en weer als je links en rechts stelling vraagt. Dus misschien knijpt ze dan idd met haar mond/kaak. Verward Ik heb der nog nooit van gehoord, maar zou het kunnen?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:27

Ik zou eerst de mondhoeken helemaal laten genezen voordat ik van alles zou proberen. Op die manier kom je er niet achter wat het is. De mond is als stuk en zal steeds stukken gaan. Ook heb je de kans dat ze straks geen gevoel meer heeft in haar mondhoeken omdat het zo stuk is geweest dat het niet goed geneest. Ik neem aan dat je het ook niet prettig vind rijden op een paard met kapotte, zere mondhoeken. Als je het lang genoeg rust hebt gegeven en absoluut niks meer te zien is aan de mondhoeken en de huid dus genezen is zou ik het nieuwe bitje erin hangen en kijken hoe dat gaat.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:38

dat kan nou op dit moment aangezien ik een tijdje niet mag rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:30

rubber heeft veel meer weerstand dan glad metaal, en veroorzaakt om die reden juist eerder wondjes. je zou een bitbandage kunnen proberen, en wat ook helpt is na het rijden even koud water over de mondhoeken, en daarna insmeren met uiercréme. uiercréme versoepelt de huid, en door het koude water wordt de huid op den duur taaier, zonder gevoelloos te worden (uiercréme). verder is bitloos rijden een perfecte optie voor paarden met gevoelige monddelen.

_SiimOne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:13

Mijn verzorgpaard heeft dit ook voor het rijden smeer ik vasaline erop dat help ook heel goed! Tong uitsteken