Overstappen op sprenger, informatie gevraagt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Overstappen op sprenger, informatie gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 12:34

Hallo,

ik rijdt mijn pony momenteel op een Robart trens, dit omdat ie deze al zijn hele leven gewend is. De vorige eigenaar heeft deze zo overgenomen of ooit zelf gekocht en nooit veranderd.

Het begint nu toch wel langzamerhand eens tijd te worden voor een nieuw bit, hij is nu 6 bijna 7 en loopt hier al vanaf volgens mij zijn derde mee rond.

Ik wil graag een bitje wat zacht in de mond is , lekker zit en waardoor hij lekker gaat nageven.
Hij ontspant zich wel maar het is 'pats, boem neus op de grond' .

Zijn gewone mondmaat is 10,5 / 10 cm .

Ik wil of dat sprenger bit met die mondvorm http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=1657

of de aurigan
http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=623

de bitten zijn vanaf 11 cm, zou dit ook passen? kan je deze anders op maat laten maken?
(het is een A pony)
Ik wil graag jullie ervaringen horen met deze bitten en of het echt de moeite waard is om aan te beginnen.
Ik zou gewoon eens graag willen weten of het het effect heeft wat ze zeggen, en of ik er dus daadwerkelijk wat aan heb.

Liselot

Re: Overstappen op sprenger, informatie gevraagt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:45

ik heb het bit in de bovenste link die je plaatst.
Uris heeft normaal 12.5, maar van dit bit een 13 en die past perfect.
ze loopt er ook heerlijk op, maar dat is natuurlijk voor elk paard verschillend

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:57

Ik heb de onderste. De bovenste heb ik geprobeerd maar mijn paard loopt het lekkerste op een dik bit. Dit is natuurlijk per paard verschillend (de merrie die extra rijdt wil geen aurigaan aannemen).

Ik heb de onderste. Mijn paard heeft normaal 13 en van dit bit heeft hij 13.5 (bustrens mag je vaker half maatje groter kopen)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:11

Ik snap eigenlijk niet waarom je een ander bit wilt, het ontspannen zal je toch met je rijden moeten doen en niet met een ander bit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:23

Ik heb de onderste en de bovenste geprobeerd. Mijn paard vindt de bovenste veel en veel te dun. De onderste is perfect afgewerkt, echt heel mooi. Maar ook daar loopt mijn paard niet goed op. Mijn paard loopt het best op een RVS watertrens van 19 mm dikte, enkelgebroken.
Reden van proberen? Je wilt het beste voor je jonge paard. Dus die bustrens genomen. Bustrens was zo perfect afgewerkt, en verder zijn die kk ultra bitten meestal heel erg goed. Dit was niets. Die bovenste heb ik geprobeerd via iemand voor een ander paard. Dus ook even in de mond van mijn eigen paard gelegd. Niet eens mee gereden, ik kon zo al zien dat het niets was. En omdat mijn paard toch iets in de mond moest heb ik maar gewoon het meest eenvoudige standaardbit genomen en dat bevalt gewoon goed.
Het duurste is dus echt niet altijd het beste.

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:34

Ook ik was lange tijd op zoek naar het ideale 'zachte' bit voor mijn paard. Via http://www.equimatch.nl kwam ik bij de bittenbank terecht. Voor 5 euro kan je via de bittenbank een bit een week uitproberen en zo terug sturen als het niet is wat je zoekt. Dat leek mij ideaal dus heb een mailtje gestuurd. Maar de bittenbank ging verder, Jaceline Gerritsen is zelfs langs gekomen en zij heeft mijn paard bekeken en in overleg met mij heeft ze een bit op maat geadviseerd. De mond van elk paard is weer anders en het is dus zoeken naar het bit wat het best bij jouw paard past en dankzij Jaceline van de bittenbank heb ik nu eindelijk een heel fijn bit voor mijn paard gevonden.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:42

ik heb gekeken en wat een mooi systeem van die bittenbank.
ik heb daar echt nog nooit van gehoord!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:16

Ik heb ook een K&K bit, aurigan, en de ringen zijn zilver. Weet niet precies welk model het is.
Ik heb maat 12 voor mijn bijrijdhaf en deze past prima. Ik vind het een superfijn bit! In het begin erg wennen, maar na een tijdje liep ze er super op! Ik merkte dat haar vorige bit haar in de weg zat, en op dit bit laat ze al snel lekker los. Iets waar we rijtechnisch lang aan gewerkt hebben, en wat met dit bit veel beter ging. Het ligt duidelijk stiller in haar mond waardoor ik m'n handen weer stiller kan houden. Ik vind het iig een aanrader. Lachen

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:58

Charos schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je een ander bit wilt, het ontspannen zal je toch met je rijden moeten doen en niet met een ander bit.

Het is niet alleen het ontspannen, dat doet ie wel. Het gaat me meer om de aanleuning en gewoon om het feit dat hij geen last ervan heeft.
Ik wil graag het beste en zoek daarom een ideaal bit wat hij het liefste ' nauwelijks voelt ' en dus geen last van heeft.

De bittenbank vindt ik inderdaad wel een leuk idee om gewoon eens uit te proberen Knipoog meer reacties zijn welkom Lachen
bedankt