Zadel schuift naar rechts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deebje

Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 09:44

Mijn zadel schuift al een tijdje naar rechts tijdens het rijden. Vorige week heb ik het op laten vullen door van Rijs. Het lag iets te veel op de voorkant en naar rechts dus.
Alleen nu ging ik er dus mee rijden en zelfde probleem. Ik met van Rijs gebeld en ik moest hem weer brengen dan vullen ze hem nog meer op.
Alleen nu ging ik dus een beetje twijfelen.
Ik heb video opnames van mijn wedstrijd van afgelopen zondag en je ziet duidelijk dat het scheef ligt (ook bij video opnames voor het opvullen, zelfde probleem). Zelf zit ik ook meer naar rechts, maar mijn bovenlichaam is wel recht. Als ik mijn zadel gewoon zo op leg, ligt het naar mijn idee wel recht.
Nu vroeg ik me dus af, waar het aan ligt. Dus instructeur gebeld en volgens hem zit ik recht en ligt het niet aan mij. Hij zei wel dat het dan zou kunnen dat mijn paard mij en zadel naar rechts gooit. Als dat zo is, is het dan wel goed om weer extra op te vullen aan de rechterkant? Zit ik dan haar spieren niet in de weg? Maar ja, nu zit ik dat ook, omdat ik meer op rechts zit. Ik heb ook het idee dat ze hier last van heeft.

Ik ga sowieso mijn zadel terug brengen en een hele lijst met wat ik denk en voel en dan mogen ze het daar uit zoeken. Haha! Maar ik vroeg me dus af of jullie zoiets wel eens meegemaakt hebben en wat jullie daar toen aan gedaan hebben.

trisca

Re: Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:02

Als je het zadel nu eens op een ander paard legt? Schuift het dan ook naar rechts? Op deze manier kun je het 'naar rechts gooien van je paard' uitsluiten.
Verder is het beter als de zadelmaker het zadel op het paard ziet. Dan kan hij kijken of de rug van je paard misschien aan 1 kant hoger is of meer ontwikkeld als aan de andere kant.

Lijkt me in ieder geval een situatie waarbij het zadel regelmatig moet worden nagekeken helemaal omdat een nieuw zadel al snel zakt.

Succes

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:21

Het zou ook kunnen zijn dat je wel recht zit, maar qua gewicht wel iets meer naar de ene kant leunt. (Ligt ie van tevoren wél recht? als je m erop legt?)(En gaat ie dus tijdens het rijden scheef?)

Zou zeggen doe eens een ander zadel eens op je paard..en als ie dan nog steeds schuift..zou het ook kunnen dat het toch aan jou ligt.
Heb dit nl zelf ook..op 3 verschillende paarden met mn eigen zadel, maar ook als ik een ander zadel gebruik..Nou zou het natuurlijk nog steeds aan het zadel kunnen liggen, maar waarschijnlijker dat het aan mij ligt Bloos Nou zeg ik niet dat het bij jou per se dat moet zijn, maar zou kunnen.

Zou fijn zijn als het wél aan je zadel ligt, hoef je m alleen maar te laten bijstellen..gaat een stuk makkelijker als je zit bijstellen (vind ik iig :p )

En idd zoals trisca hier boven zei..je kan ook zadel én paard meenemen naar mr zadelmaker Knipoog

Deebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 10:47

trisca schreef:
Als je het zadel nu eens op een ander paard legt? Schuift het dan ook naar rechts? Op deze manier kun je het 'naar rechts gooien van je paard' uitsluiten.
Verder is het beter als de zadelmaker het zadel op het paard ziet. Dan kan hij kijken of de rug van je paard misschien aan 1 kant hoger is of meer ontwikkeld als aan de andere kant.

Lijkt me in ieder geval een situatie waarbij het zadel regelmatig moet worden nagekeken helemaal omdat een nieuw zadel al snel zakt.

Succes

Hij is bij mij en paard geweest. Dat is het nou juist. Dus hij weet hoe mijn paard is en zag ook dat ze rechts minder bespierd is. Dus hij wist dat ie daar meer opgevuld moest worden. Maar blijkbaar niet voldoende.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:29

Maar ik denk dat jeje moet afvragen hoe kan het dat ze rechts minder bespierd is.. Is het dus een medische oorzaak of zul je eerst spieren moeten trainen aan de rechter kant!!??

Deebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 12:17

Nou, waarschijnlijk het laatste. Maar omdat mijn zadel nu naar rechts schuift, zit ik haar in de weg. En kan ik haar dus ook niet lekker los werken aan die kanten. Ze kantelt nu ook met haar hoofd rechtsom.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:29

veel longeren en dan met bijzet (passoa) dat ze eerst meer spieren krijgt. En misschien tijdelijk zonder zadel rijden of met barebackpack!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:35

Romanoff was ook scheef liet mij ook scheef zitten.
Mijn zadel is nooit scheef opgevuld, dat is niet goed voor je paard. Ik moest er zelf extra om denken om recht boven hem te blijven zitten.
Door je paard goed recht te richten moet het verbeteren, maar is geen kwestie van een paar maanden...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:29

Het paard kan idd ook scheef lopen, of jou één kant op gooien. Maar het feit dat een zadel scheef gaat zitten verbeterd dit uiteraard niet, en kan zelfs de veroorzaker zijn. Mijn advies zou zijn om hem wederom op te laten vullen. Als je geen goede ervaringen hebt met je huidige zadelmaker, vraag dan voor een second opinion bij een andere. Wat ook nog wel eens wilt helpen is om je zadel aan links door te singelen wanneer hij naar rechts schuift.

Deebje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 14:03

Normaal gesproken was ik er altijd tevreden over, maar ja nu dus even niet. Boos!
Ik heb net nog even gebeld, hij was er niet. Wil toch nog eens overleggen of hij niet bij mij kan komen kijken. *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:13

Deebje schreef:
Ik ga sowieso mijn zadel terug brengen en een hele lijst met wat ik denk en voel en dan mogen ze het daar uit zoeken. Haha! Maar ik vroeg me dus af of jullie zoiets wel eens meegemaakt hebben en wat jullie daar toen aan gedaan hebben.

Ik heb zoiets soortgelijks meegemaakt, ook scheefzakkend zadel, degene die zich uitgaf voor zadelmaker beweerde er wat aan gedaan te hebben. Helaas was niets minder waar, ik ben toen naar een andere zadelmaker gegaan, en die heeft het perfect voor me opgelost.