Wondjes in de mond door het bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneL

Wondjes in de mond door het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 00:03

Mijn paard heeft sinds 1,5 week plotseling last van haar mond. Er zat 1,5 week geleden ineens een snee binnen in d'r linkerwang en een geïrriteerde rode plek aan de andere kant. Dus een week geen bit in, mond weer heel, één dag gereden, met bijna geen druk op het bit en nu aan twee kanten geïrriteerde plekken (stuk minder erg gelukkig). Dus weer twee dagen geen bit in en haar mond weer heel. Nagedacht wat er de laatste tijd is veranderd, ik heb m'n bit een half gaatje hoger gehangen (hij hing niet te hoog volgens mij, maar goed, enige wat ik kon bedenken). Dus bit terug op oude hoogte, gisteren weer gereden, na het rijden een inimienie rood plekje aan één kant (daar had die snee gezeten, dus nog iets gevoeliger) en verder niets, dus ik dacht, oorzaak gevonden.
Maar helaas, vandaag weer gereden, in het begin met een braaf paard, maar na een half uur werd ze toch steeds onrustiger in de aanleuning. Nog even doorgereden, toen verbeterde ze weer, dus ik dacht het zal wel goed zijn. Op stal weer in d'r mond gekeken, heeft ze wéér links een geïrriteerde rode plek en rechts een klein geïrriteerd rood plekje.

De plekjes zijn een soort kloofjes (behalve dan die snee) en vooral rood (duidelijk te zien door roze huid in de mond). Het zit dus NIET in d'r mondhoeken, maar echt verder in d'r mond. Zeg een centimeter vanuit de mondhoek naar boven en dan in de mond.
Ze loopt al een tijd op een dubbelgebroken bustrens, nooit problemen mee gehad. Er zitten geen scherpe randjes aan het bit, ik trek niet, ze is niet hangerig o.i.d. en eigenlijk zitten de plekjes ook net iets hoger dan m'n bit komt in de mond.
De tandarts is in september nog geweest, en voorzover ik kan voelen zitten er aan de dichtstbijzijnde kiezen ook geen scherpe randen..

Kent iemand dit probleem? En beter nog, weet iemand een oplossing?

Jinthe1

Re: Wondjes in de mond door het bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:23

Het zou kunnen zijn dat het paard last heeft van haken aan de kiezen.... hoe langer je rijdt hoe meer last zij in haar mond krijgt. Dat zou dus ook kunnen verklaren waarom zij na een tijdje rijden onrustiger wordt in de aanleuning.
Ondanks dat de tandarts in september nog is geweest denk ik dat het niet onverstandig is hier nog eens naar te laten kijken?
En hoe oud is het paard? Anders zou het ook wel eens aan het wisselen kunnen liggen...

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 00:28

Paard wordt dit jaar 14, dus ik hoop niet dat ze nog gaat wisselen Knipoog
Als ik geen andere oorzaak kan vinden, haal ik er inderdaad maar een tandarts bij. Maar is het dan ook zo dat die haken alleen irriteren op het moment dat er een bit in d'r mond hangt? Want ik heb een week op halster gereden en toen is haar mond dus weer genezen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 00:37

DaphneL schreef:
Paard wordt dit jaar 14, dus ik hoop niet dat ze nog gaat wisselen Knipoog
Als ik geen andere oorzaak kan vinden, haal ik er inderdaad maar een tandarts bij. Maar is het dan ook zo dat die haken alleen irriteren op het moment dat er een bit in d'r mond hangt? Want ik heb een week op halster gereden en toen is haar mond dus weer genezen.

Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad. Vorige week heb ik er een tandarts bij gehaald. Als ik twee dagen geen bit in had gehad was het goed en was ze niet vervelend met rijden. Zodra ik ongeveer een half uurtje aan het rijden was stak zij haar hoofd in de lucht en kon ik niets meer. Na het rijden was haar mond echt gevoelig ondanks dat ik gewoon met normale druk op de teugels rijdt en geen gevechten met haar aan hoef te gaan.
De tandarts heeft er vrijdag een wolfskiesje uitgehaald en enkele haken verwijderd die inderdaad de binnenkant van haar mond openhaalde tijdens het rijden. Dus dat verklaart dan ook dat de aanleuning gewoon OK is op het moment dat het tijd heeft gehad om te herstellen, maar zodra ze pijn krijgt er natuurlijk onderuit probeert te komen. Bloos

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 00:41

Ze is niet echt oncontroleerbaar met rijden, maar ze wordt vooral erg onrustig en kort.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou dat bij mijn paard dus ook best zo kunnen zijn. Toch maar de tandarts bellen dan Lachen In elk geval bedankt voor je reactie!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 13:06

Helaas (?) zijn Lady's tanden helemaal in orde, gisteren is de tandarts al geweest (heel blij dat hij snel tijd had!) en er was niets wat hij kon vinden dat wondjes zou kunnen veroorzaken. Ze bijt volgens hem waarschijnlijk zelf op d'r wang met rijden, omdat d'r wangen wat breder zijn dan van een normaal paard.
Ik heb nu een ongebroken kunststof bitje gehaald, dat is volgens de ruitersportzaak het zachtste wat ik in d'r mond kan hangen. Mocht ze dan d'r wang openbijten voelt dat misschien toch minder vervelend dan staal. En misschien kauwt ze dan ook wat minder en blijven d'r wangen dan heel.
Dus nu wachten tot d'r mond weer heel is en dan uitproberen en duimen dat het dan wel goed gaat.

Maar, mocht iemand nog een andere tip hebben, vertel het maar! Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:34

is jou bitje van RVS? Misschien heeft ze wel een metaalallergie. Kan je een auriganbitje proberen!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 16:13

Mijn normale bit is idd van RVS, maar bij een metaalallergie zou je toch zeggen dat het niet op maar twee plekjes kapot is, maar op het hele stuk in de mond waar het bit ligt. En dan is het wel heel plotseling op komen zetten..
Maar goed, als dit niet werkt, zal ik inderdaad is kijken met een bit van een ander materiaal. Bedankt voor het meedenken Lachen

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:44

In ieder geval fijn om te weten dat er niets met haar gebid aan de hand is.... Heb je dat in ieder geval al uitgesloten Knipoog
Nu maar hopen dat dat zachte bitje helpt!! Succes ermee Pling

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:24

Heb je ook laten kijken naar een laaghangend rooster? Daar kunnen ze ook vervelend van worden Ja

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 19:01

Ik neem eigenlijk aan dat de tandarts dat wel had gezien? Bloos En het probleem is niet zo zeer dat ze vervelend is, maar meer dat er wondjes zitten nadat ze een bit in heeft gehad en ik aan haar merk dat het bit vervelend voelt.
Een zachter bitje was helaas ook niet de oplossing, dus nu is de laatste mogelijkheid even twee weken geen bit in (helemaal tot rust laten komen), dan met een lage neusriem/halsterhoofdstel proberen (stalgenootje opperde dat de hoge neusriem haar wangen naar binnen kon duwen waardoor ze erop kon bijten) en anders dan bellen we de dierenarts maar, want dan ben ik echt door mijn ideeën heen.. Dan kan de DA ook nog naar een laaghangend rooster kijken Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:10

Van de 2 tandartsen die mijn paard gezien hebben heeft er maar een gezegd dat hij een laaghangend rooster heeft.
Maar waar zitten de wondjes precies?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 19:17

De wondjes zitten eh ja, als je vanuit de mondhoek schuin omhoog gaat (in het verlengde van de lippen zeg maar) een cm of anderhalf omhoog. Precies waar de kiezen beginnen of iets ervoor, dat is lastig in te schatten, omdat ik d'r wangen om moet vouwen om de plekjes te zien. Snap je het nog? Knipoog

Mijn paard is sinds we d'r hebben door 3 verschillende tandartsen nagekeken, maar ik weet niet of een laaghangend rooster er altijd al gezeten moet hebben?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:17

Nee dat hoeft niet, kan ook door het voer komen.
Maar de wondjes komen aan de buitenkant van het bovenstuk van het gehemelte? Dan kan het toch zijn dat je bit te dik is vanwege een laaghangend rooster, maar dat moet je dan ff na laten kijken Ja