welk bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:51

Ik heb sinds kort een eigen pony. Met het rijden heb ik moeite om een stille hand te bieden.. Ik rijd hem nu met een dubbelgebroken watertrens (of bus? Zo een waarvan de ringen kunnen draaien) maar daarop reageerd hij niet echt goed.
Naar mijn idee stoor ik hem best veel.
Hij kauwt wel op het bit, maar naar mijn idee niet vanuit ontspanning, want hij bijt er echt hard op Vork

Heeft er iemand een aanrader? Een zacht bitje dat stil in de mond ligt?

linky

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:56

Als je pony of je hand erg onrustig is kun je misschien inderdaad beter een ander bit proberen, dubbel gebroken is prima, enkel kan ook hoor, maar een D-trens ligt veel stiller in de mond.
En natuurlijk goed les nemen en oefenen om je handen stiller te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:57

Les nemen en oefenen zijn we mee bezig Knipoog
D trens, scheelt dat echt zoveel?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:58

Ik rijd Furie sinds vorige zomer met een K&K aurigan trens, dubbelgebroken. Ik merk echt veel verschil! Ze is rustiger in der mond waardoor ik m'n handen weer stiller kan houden. Misschien ideetje? Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:59

Is een kneveltrens niks?
Die ligt ook heel mooi stil in de mond van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:59

Ik weet niet of dat wat is Vork
Heb er geen ervaring mee!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:00

voor je pony wel, er ligt als het ware een "stokje" links en rechts tegen zijn mond waardoor het bit veel minder snel door zijn mond getrokken wordt en er kunnen ook geen velletjes tussen komen.
(Even in je profiel gespiekt, mooie pony maar zou je zadel niet wat naar achteren kunnen? Het ligt erg ver naar voren, en je zit er eigenlijk wat te ver naar achteren in/op. Zit veel stabieler dus ook weer beter voor je handen!)

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:05

idd een dikkig enkel of dubbelgebroken bus/ water/ D- trensje (evt met bitringen). knevel ligt idd ook mooi rustig. Je krijgt al veel goeie tips hier Lachen Miss is het ook een tip om je teugels dubbel vast te houden, zoals jockey's dat doen? (teugel uit linkerhand ook in rechterhand) Dan houd je ze stiller Knipoog Of tijdje met halstertje rijden, maar dat ligt beetje aan je pony, tot je je handen mooi stil kan houden.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:06

ik heb een aurigan bit, daar knabbelen ze lekker op en zijn door die ontspanning lekker rustig in het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:11

Dendie schreef:
idd een dikkig enkel of dubbelgebroken bus/ water/ D- trensje (evt met bitringen). knevel ligt idd ook mooi rustig. Je krijgt al veel goeie tips hier Lachen Miss is het ook een tip om je teugels dubbel vast te houden, zoals jockey's dat doen? (teugel uit linkerhand ook in rechterhand) Dan houd je ze stiller Knipoog Of tijdje met halstertje rijden, maar dat ligt beetje aan je pony, tot je je handen mooi stil kan houden.

Dat met dubbele teugel rijden (jockey manier) heb ik inderdaad gemerkt, misschien toch maar eens proberen Vork
Ik ga eens een kneveltrensje proberen dan Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:13

Ik ben er echt van overtuigd dat een bit (welk bit dan ook) zo veel beweegd als de ruiterhand doet. Dus of een ander bit minder zal bewegen denk ik niet.

Een dik bit zal voor minder belemmering zorgen, maar beweegt hetzelfde !

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:21

De D-trens en knevel trens liggen beiden wat stiller in de mond, maar ze werken ook allebei in op de "wangen" van het paard. Het kan dus zijn dat je paard dit prima vind en liever heeft dan dar het bit in zijn mond "klappert". Maar het kan ook zijn dat je paard dit stukken minder fijn vind en hier heftig op reageert, het bit ligt absoluut niet stiller door een ander bitje te nemen. Alleen ligt het dus misschien wel stiller in de mond maar dus minder op de "wangen". Net als Ludora zegt: het bit ligt zo stil als de ruiterhand is!!
Iets minder mooi misschien maar misschien wel effectief is een africhtings neursriem (lage neusriem) deze zorgt er ook voor dat het bit wat stiller in de mond ligt. En werkt verder niet extreem veel in op andere plekken!
Ik zou absoluut niet voor een D-trens of kneveltrens gaan, je lost er het probleem (jou handen die niet stil liggen) absoluut niet mee op! (net zoals de andere neusriem trouwens, deze is alleen het "zachtst" van deze drie opties) Je verdoezelt het alleen maar mocht dit al lukken met als gevolg dat je het later in de training weer tegenkomt.
Boven alles dus gewoon goed of meer les nemen en altijd een nieuwe neusriem of bit kopen in overleg met je instructie! Succes