De Wissel - Dorso - is deze ooit in de handel uitgebracht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmb

De Wissel - Dorso - is deze ooit in de handel uitgebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 18:25

Misschien dat jullie je nog de wissel alias Dorso herinneren:
http://www.dehaasdesign.nl/

Heeft iemand enig idee hoe of wat er hiermee gebeurt is?

Kimmb

Re: De Wissel - Dorso - is deze ooit in de handel uitgebracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 09:17

Heeft niemand hier ooit van gehoord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:36

Wat er mee gebeurt is, weet ik niet, maar mochten ze een testpaard zoeken, ik meld me aan.

Het is natuurlijk doodeng om iets totaal niet conventioneels op de markt te brengen in het vreselijk traditionele ruitersportwereldje.... en ik denk dat 'm daar de kneep zit...

Moet eerlijk zeggen dat mijn voorkeur ook naar leer uitgaat, maar mijn nieuwsgierigheid is te groot, aangaande dat principe Haha! Haha!

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:14

Tja ik vind leer ouderwets.... Haha!

En ik dacht dat ze goed bezig waren met het hele gebeuren op de markt te brengen... maar het lijkt een stille dood gestorven te zijn.......

Maar niemand die hier meer informatie over kan geven?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:16

laatste wat ik er van gehoord heb is dat de echt info stroom naar butien toe /media berichten
even gestopt zijn omdat er schijnbaar ene prodcent is die er geld in wil gaan stoppen , in de laatste stukjes ontwikkeling en het wil gaan produceren
dus nog even afwachten

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 23:44

en wanneer was dat?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:32

mmm, daar vraag je iets....heb het pas gelezen en kkan die site dus met geen mogelijkheid vinden
ze had ook een blog oover het zadel...daar ga ik nu maar naar zoeken

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:12

In 2003 had ik regelmatig via email contact met Marit de Haas.
We bespraken een lange afstandcover voor de Wissel.
Ze bracht destijds een maandelijks magazine uit over haar vorderingen met de Wissel
Mei 2004 stuurde ze de laatste mailing:
Citaat:
Tot mijn grote spijt moet ik jullie mededelen, dat deze twaalfde editie
van Marit’s Maandelijkse Mailing ook meteen de laatste zal zijn. Nee,
dit betekent niet dat hiermee de ontwikkeling van het flexibele sport
zadel tevens stil komt te liggen; integendeel! Alle puzzelstukjes vallen
momenteel op hun plaats, waardoor voor mij het échte werk eindelijk kan
beginnen...

Sindsdien wacht ik ook heel nieuwsgierig op wat komen gaat.
Ik wist niet eens dat de naam inmiddels was veranderd in 'Dorso'.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:14

Ik hou het toch echt liever bij leren zadels. Kunnen ze dat ding niet gewoon van leer maken?
En dan wel met gewone beugels, die zijn fijn genoeg.

Ik denk dat veel ruiters (waaronder ikzelf) conservatief zijn. Ik heb een goed zadel, ga zeker niet voor zoiets in vreselijke kleuren, afschuwelijke beugels en dan ook nog eens niet van leer. Ik ben echt conservatief. Een zadel moet van leer zijn. Die huidige generatie kunststof zadels kan er ook nog wel mee door, die ogen tenminste nog gewoon klassiek. Maar een zadel in allerlei kleuren, gemaakt van schuim en rare beugels (ik vind die bowbalance en die safestyles ook lelijk) is niet iets waar ik op zit te wachten.
Misschien als ik het geprobeerd heb dat ik om ben, maar zonder het geprobeerd te hebben zou ik het niet zomaar kopen.
Ik ben overigens wel bereid om het te proberen en dan evt. m'n mening bij te stellen. Boomloos wil ik ook nog een keer proberen. Bitloos heb ik geprobeerd en kan prima (wel met een klassiek ogend leren hoofdstel).
Maar zoals ik er tegenaan kijk, zo kijken er velen tegenaan. Wat we nu hebben is goed, dus waarom iets anders? Ik weet nog goed toen er een stukje in een paardenblad over dit zadel stond. Ik dacht maar 1 ding: wat een vreslijke kleuren en oenige beugels.
En nog steeds zie ik die rare fietsbeugels voor me en dat blauw met witte dressuurzadel. Er mee springen kan je vast niet. Ik zie nog geen topruiters over 1.60 er mee gaan.

Klinkt allemaal heel erg negatief misschien, maar zo is het niet. Ik denk alleen niet dat het de oplossing is voor alles. Het is misschien weer voor sommige ruiters een oplossing. Boomloos rijden is ook leuk voor een bepaalde groep, maar ga je serieus springen, dan kan dat weer niet. Zo gaat dat ook met dit zadel. Ik denk dat het niet voor springruiters geschikt is.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:53

Dank voor je reactie germie, maar ik ben niet geinteresseerd in wat (conservatieve) mensen vinden van dit zadel.

Ik wil alleen weten of en wanneer het nog (ooit) in de handel komt.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:10

Ehm, ik vind de site wat chaotisch en snap niet echt waar het nou over gaat?
heeft niemand een plaatje ofzo? *nieuwsgierigheid is ontwaakt* Nagelbijten / Gniffelen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:28

ik ben nog steeds nieuwschierig .
@ Germie, ik denk dat wat we nu hebben niet goed (genoeg) is
een starre boom op een bewegelijke rug...dat kan nooit perfect zijn Lachen let wel dat ik nu niet wil zeggen dat een boomzadel per definite slecht is, zeker niet
maar ik denk dat er zeer zeker vele verbeteringen mogelijk zijn
en vreselijke kleuren...sja dna doe je er toch een nette echt of kunstlederen hoes om...probleem van de rare kleurtjes en materialen opgelost Lachen

maar de site is erg jammer, chaotisch en totaal niet nformatief op dit moment
zou graag willen weten waar ze nu staat kwa in de handel brengen van

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:26

waar vinden jullie die info? ik kan niet wijs worden uit die site...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:58

draumpje schreef:
ik ben nog steeds nieuwschierig .
@ Germie, ik denk dat wat we nu hebben niet goed (genoeg) is
een starre boom op een bewegelijke rug...dat kan nooit perfect zijn Lachen let wel dat ik nu niet wil zeggen dat een boomzadel per definite slecht is, zeker niet
maar ik denk dat er zeer zeker vele verbeteringen mogelijk zijn
en vreselijke kleuren...sja dna doe je er toch een nette echt of kunstlederen hoes om...probleem van de rare kleurtjes en materialen opgelost Lachen

maar de site is erg jammer, chaotisch en totaal niet nformatief op dit moment
zou graag willen weten waar ze nu staat kwa in de handel brengen van

Bomen zijn niet star, ze zijn vaak echt wel verend. Ze zijn natuurlijk niet heel soepel en ze zijn uiteraard star vergeleken met foam.
Maar ik denk niet dat je er de top in het springen mee kunt halen. Het prototype is een dressuurzadel. Boomloos is ook niet geschikt om mee te springen. Een sprongetje kan wel, maar echt de wedstrijsport niet. Tuurlijk zijn er veel mensen blij met boomloos. Ik denk dat het best fijn is als je alleen recreatief rijdt. En zo is het ook met de wissel, ik denk dat best mensen het fijn vinden, maar anderen zullen het toch bij het oude houden.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 10:52

Kort samengevat:
De wissel is een een nieuw soort zadel. Het is opgebouwd uit verschillende stukken, zodat bijvoorbeeld als je je paard traint en hij zijn spieren opbouwd het zadel meewerkt (ipv dezelfde vorm blijft houden).

Afbeelding

Afbeelding

Verder is er een nieuwe (evenwichtigere) vorm van (aan)singel(en),
Afbeelding

en zijn er nieuwe beugels (met een wielrennerkliksysteem, die overigens ook allang in het echt gebruikt wordt).
Afbeelding

Je kunt het zadel bekleden met allerlei hoesjes, waaronder (conservatief) zwart, maar ook allerlei vrijetijdshoesjes.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn vraag is dus, wie weet wanneer het zadel uitkomt in de handel (of is het hele project afgeblazen?)

[edit] bij het zoeken naar plaatjes, zie ik plots dat de hele site is aangepast... betekent dat goed nieuws?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:14

germie schreef:
Bomen zijn niet star, ze zijn vaak echt wel verend. Ze zijn natuurlijk niet heel soepel en ze zijn uiteraard star vergeleken met foam.
Maar ik denk niet dat je er de top in het springen mee kunt halen. Het prototype is een dressuurzadel. Boomloos is ook niet geschikt om mee te springen. Een sprongetje kan wel, maar echt de wedstrijsport niet. Tuurlijk zijn er veel mensen blij met boomloos. Ik denk dat het best fijn is als je alleen recreatief rijdt. En zo is het ook met de wissel, ik denk dat best mensen het fijn vinden, maar anderen zullen het toch bij het oude houden.

de verende eigenschappen van een boom zoals die tegenwoordig gemaakt en gebruikt worden zijn zwaar te verwaarlozen
de verende delen zijn iets vering in de breedte van de kamer en door kunstof gebruik misschien iets over de hele lengte , maar in verhouding met de bewegelijkheid van en paarden rug en lijf zijn die bewegingen nihil en niet voldoende , verre van zelfs in mijn opinie
maar nogmaals dat wil niet zeggen dat ik anti boom ben ,
ik zie net als jij wel een hele hoop beren op de weg bij een zadel als wissel/dorso en andere boomloze zadels.
bij lichte personen kun je ver gaan kwa boomlozigheid Knipoog bb
maar zodra je en normaal of hoger gewicht hebt zie ik een hoop potentiele nadelen en risico's
en ook bij springen etc zie ik een hoop potentiele risico's en nadelen als drukverdeling van ruitergewicht, van de stijgbeugelophanging , schokabsorbering wat ook weer grotendeels drukverdeling behelst

maar ik ben wel heel erg benieuwd en sta zeker open voor alternatieven

edit na checken vernieuwingen zite

in dit zadel lijkt ook nog steeds een "boom" te zitten...
een schaal voor vorm en maat , maar lijkt dunner te zijn, wat ik me herinner over dit zadel is ook dat er iets van een boomachtige constructi inzit , maar minder dna in de traditionele vorm .pnder de boom zit dan weer een heel gebeuren kwa afzonderlijke kussens...
maar de site lijkt idd weer iets aangepast te zijn , misschien een goed teken
octrooi verloopt dit jaar trouwens , dus gok dat dat of vernieuwd word, of verloopt...of het misschien in productie word genomen
wie weet
nogmaals, ik ben erg benieuwd, maar moet het ook eerst zien, dan geloven zeg maar Knipoog