kosten aan dit zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik schat de kosten aan dit zadel:

minder dan 50€
1 (1%)
50€ tot 100€
6 (8%)
100€ tot 150€
1 (1%)
150€ tot 200€
3 (4%)
Meer dan 200€
16 (21%)
Niet de moeite waard te herstellen..
47 (63%)

Totaal aantal stemmen: 74

Milly_

kosten aan dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:44

Ik heb tijdje terug een oud tweedehandszadeltje op de kop kunnen tikken. Het gaat om een barnsby cliff(weet niet hoe oud) maar al te duidelijk is hij niet altijd met alle zachtheid behandeld Knipoog
Zo is hij duidelijk niet zo mooi hersteld en zitten er zelf gaten in Bloos nauja, voor het kleine prijsje waarvoor ik hem heb gekocht mocht dat wel..
Nu ben ik momenteel paardloos en zat er aan te denken om nu eens tijd te nemen om het allemaal te herstellen.Aangezien het echt een heerlijk zadel is. Alleen als het de moeite is natuurlijk (ga geen honderden euros uitgeven ervoor) dus aan jullie de vraag of jullie een vermoeden hebben wat het kostenplaatje is.. En zouden jullie durven dit bij een goede schoenmaker binnen te steken, of zouden jullie echt naar een erkende zadelmaker gaan(waar een prijskaartje aan hangt)
Hier enkele fotos:
Afbeelding
rechterkant zadel,gat
Afbeelding
zelfde aan linkerkant,maar kleiner
Afbeelding
Afbeelding
rechterkant scheur in onderste zweetblad ,2de foto: dezelfde scheur, loopt door tot onderkant zadel
Afbeelding
Afbeelding
Dit is echt ZOOO lelijk,waarschijnlijk was er gewoon een naad losgekomen(zoals aan de linkerkant:zie volgende fotos), en er is gewoon een stuk leer op GEPLAKT, waarvan de lijm het nu begeeft.(logisch!!)
Afbeelding
linkerkant komt los
Afbeelding
singelsloten zien er ook maar fragiel uit, gewoon stuk aangenaaid, waardoor de gaatjes ook nog eens ongelijk komen.Kan volgens mij elk moment breken :S
Afbeelding
Afbeelding
Dit heeft ie langs beide kanten, naast de bevestiging van de singelsloten. Volgens mij hebben ze die gemaakt voor het opvullen van het zadel. Moeten ze die dan niet weer dichtmaken?!?

Zo dat was het dan! hier nog eens een gewone foto van het zadel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=NVFFFLGT

bloempje1

Re: kosten aan dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:46

Volgens mij komen hier zoveel extra kosten boven op.
Dat je beter een wat nieuwe 2de handszadel kan halen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:01

Dit lijkt mij een miskoop.
Die zitting bijvoorbeeld laat zich alleen repareren door 'm te vervangen en de kosten daarvan overstijgen de waarde van het zadel ver! Singelstoten vervangen is ook al vlug een 15 a 20 euro per stoot etc. etc. etc.
Ik zou er niet aan beginnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:10

weggooien en een ander kopen. Zweetscheuren op het zitvlak zijn niet te repareren, dan moet het hele zadel uit elkaar. Het zitvlak is het eerste dat gemaakt wordt, dus de kosten zijn hoog.
singelstoten vervangen is ong. 15 euro per stoot.
de sneetjes van het vullen geven aan dat er ondeskundig gevuld is:geen kussens loshalen, amar gewoon volproppen.
Een kniestuk vervangen kost al gauw 75 euro.
Kortom, dit zadel is gewoon rijp voor de sloop. Hooguit dat je het voor inrijden kunt gebruiken (boom is nog wel goed?), maar je moet wel voor veilige stoten zorgen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 13:17

een miskoop was het zeker niet..Heb er echt bijna geen geld voor gegeven, en nieuw kosten deze zadels toch over de 2000€..
Ik heb het zadel ook gewoon gekocht voor "tijdelijk" omdat mijn paard toch te koop stond. Normaal ging ik hem meegeven samen met mijn paard. Maar ik vind dit zadel zo heerlijk zitten dat ik besloten heb hem te houden. Als het kostenplaatje teveel word, rij ik er gewoon mee tot hij het begeeft. En als hij niet zou passen op mijn nieuw paard, geef ik hem gewoon weg aan een vriendin. of aan de stoeterij beetje verderop idd: voor zadelmak maken enz. De boom is nog goed.
Dan zou ik alleen de stoten vervangen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:24

Je rijdt hier serieus op?!? Ok.....

Ik zou zeggen: breng 'm naar een goede zadelmaker en vraag een prijsopgave, dat verplicht tot niets en dan weet je waar je aan toe bent.

Ik vind het persoonlijk schandalig dat hier überhaupt nog geld voor gevraagd is...

Ter vergelijk: ik heb ooit voor 100 euro een stubben springzadeltje gekocht in veel betere staat. Daar hoeft dit allemaal niet aan te gebeuren. Toen niet en na 2 jaar gebruiken nog steeds niet. Lijkt me een stuk meer waar voor je centen.

overigens: Cliff Barnsby is de naam van de fabrikant, niet het model Knipoog

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:28

ik had deze niet eens gekocht! ik had em lekker weggegooid

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 13:42

waarom zou ik hem weggooien? hij zit nog steeds goed, hij is alleen voor het 'mooie' niet 100% meer. Zolang hij lekker rijd en goed op het paard ligt kan hij er toch nog lekker mee door?
Ik had nog geen budget van 100€, dus dan liever een zadel dat past en lekker zit dan een bv zadelmarktzadel toch?
En magreet: ik had meerdere tweedehandsjes gevonden voor onder de 100€ en die er een stuk beter uitzagen.. Maar geen één lag goed op mijn paard.
Ik ben eigenlijk echt verliefd geworden op dit zadel, daarmee mijn vraag..
Wat mij het meest verontrust is de manier waar hij op is opgevuld.(dit zag ik gisteren maar *shame on me*) Met die gaten en scheuren kan ik leven Lachen Ik ga idd eens naar een zadelmaker gaan kijken wat hij ervan vind.. Als deze zegt dat de vulling geen *"#ù#$ù^¨ waard is, gaat hij naar de sloop. Anders laat ik de singelstoten maken en gaat hij naar de stoeterij voor het zadelmak maken.
Als hij nog goed te gebruiken is zou ik het zonde vinden hoor

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:52

Maar je rijdt er dus serieus mee in deze staat?!
Ik vind alleen die singelstoten op zich al levensgevaarlijk...

En hoe weet je zeker dat de boom nog helemaal goed is? Zadel open gehad? Ik zou daar ook m'n vraagtekens bij zetten, er is duidelijk niet zorgvuldig met dit zadel om gegaan en hij is ongetwijfeld wel eens gevallen. Dat je niks hoort kraken is helaas geen garantie.
De zoekfunctie doet het niet, dus ik kan het topic over mijn KN er even niet bij vinden, maar neem van mij aan: daar kun je je lelijk op verkijken!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:01

Weg gooien... Ja Dit is gewoon zooi. Ook al kostte hij zo duur nieuw... In de reperatie gaat enorm veel geld zitten... Daar kun je een veel beter zadel voor terug kopen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:09

nee, ik rijd er nu niet mee(paard is verkocht). De singel maakte ik ook vast BOVEN het stuk dat er is aan genaaid.(snap je?) Want daar is het nog goed stevig.
De boom voelt goed aan, dus denk echt niet dat hij gebroken is. Ben er echt van overtuigd dat die nog heel is. Maar ik wil wel eens dat topic zien *LOL* Hoe heette dat topic? Als de zoekfunctie weer werkt zoek ik het even op.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:15

Persoonlijk zou ik ook niet meer investeren in dit zadel, ondanks dat de boom nog in goede staat is, ziet het zadel er niet meer uit en zijn de 'stoten' niet betrouwbaar.

Het zadel ziet er uit als een zadel wat een kostenplaatje gaat mee brengen, laat je nu het ene repareren, volgende maand gaat het andere kapot.

Als ik jou was zou ik het geld wat je er nu in zou investeren gewoon apart leggen en investeren in een 'soort gelijk' zadel in betere staat!

P.S. Op MP staat er eentje voor €125 te koop

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:19

nouwe.... die kan je wegbrengen, ik heb laatst een nieuw zadel voor 120 euro gekocht met alles erop en eraan...dat toch liever even doorsparen dan zo'n zadel kopen...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:20

nauja, zal ik dan maar doen Lachen (heb nu voor het moment toch geen eigen paard, dus tijd genoeg om te sparen)
Maar dat het zadel helemaal onbruikbaar zou zijn vind ik onzin (ok ja, even boom en vulling controleren en eventueel stoten vervangen) Dan zou het toch nog een perfect zadelmak-zadel kunnen zijn.Ik blijf het zonde vinden om hem weg te gooien Bloos
edit:typfout

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:21

Mijn stubben zadel heeft een beschadiging op de lepel, als ik dit wil laten maken gaat me dit 300 euro kosten. Dit is echt veel geld hoewel mijn zadel in zeer goede staat is.
Gezien de beschadigingen aan jou zadel en de staat ervan zou ik het zonde vinden om daar nog geld in te stoppen. Wel zou ik er iig nieuwe beugel riemen aan doen en misschien met seconde lijm zelf wat proberen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:22

liefiej schreef:
nouwe.... die kan je wegbrengen, ik heb laatst een nieuw zadel voor 120 euro gekocht met alles erop en eraan...dat toch liever even doorsparen dan zo'n zadel kopen...

Dan toch liever mijn zadeltje dan een NIEUW zadel voor die prijs.Dat KAN toch niet goed zijn

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:23

ik snap sowieso niet waarom je hem gekocht hebt Knipoog mag i kvragen wat je ervoor betaald hebt/ mag ook via pb hoor...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:23

TeeGee schreef:
Mijn stubben zadel heeft een beschadiging op de lepel, als ik dit wil laten maken gaat me dit 300 euro kosten. Dit is echt veel geld hoewel mijn zadel in zeer goede staat is.
Gezien de beschadigingen aan jou zadel en de staat ervan zou ik het zonde vinden om daar nog geld in te stoppen. Wel zou ik er iig nieuwe beugel riemen aan doen en misschien met seconde lijm zelf wat proberen.

Bloos! 300€? haha, ok, dan is dit zadel dat zeker niet waard Haha!

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:24

Nashke schreef:
liefiej schreef:

Dan toch liever mijn zadeltje dan een NIEUW zadel voor die prijs.Dat KAN toch niet goed zijn

is zeker wel een goed zadel Haha!
kostte nieuw 200, en er zit nog vanalles bij ook,
is maar 2 x mee gereden... Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:26

liefiej schreef:
ik snap sowieso niet waarom je hem gekocht hebt Knipoog mag i kvragen wat je ervoor betaald hebt/ mag ook via pb hoor...

Omdat ik liever een oud goed zadel heb die er niet meer uitziet dan een zadelmarkt achtig iets (wat ik al geen zadel meer durf noemen Clown ) En omdat het echt het eenigste was dat ik vond dat goed lag op mijn paard(en ja heb lang gezocht). En mijn paard gaat nog altijd voor Vork Ik heb er nog geen 100 voor gegeven

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:27

ow tja, ik wil ook geen zadelmarkt zadel hoor..die verhalen die je daaar over hoort Knipoog
maar kijk maar bij de stemmen, iedereen vind dat het de moeite niet meer waar dis om hem weg te brengen Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:30

idd liefiej, en daarom vraag ik ook jullie mening. En als je goed leest had je al begrepen dat ik hem niet ga laten herstellen. Hoogstens de singelstoten, zo kan ik er toch nog iemand plezier mee doen voor bv het zadelmak maken van paarden..(mits de boom en vulling nog goed is,wat ik ga laten controleren) Maar gewoon op de sloop gooien? nee, vind ik zonde. Ik ken maneges die het met nog veel minder doen...

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:32

ow oke, tja,
maar je gaat het zelf niet gebruiken(of lees ik eroverheen?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:33

Dit zadel ziet er erg versleten uit. Het is waarschijnlijk intensief gebruikt en het leer is in elk geval op. De boel weer netjes maken zou bijna betekenen dat je op dezelfde boom een nieuw zadel mag bouwen. En dan moet de boom nog goed zijn. Tenzij je een paard hebt wat alleen deze boom past is dat een zeer kostbare zaak. Je bent goedkoper uit met een goed uitziende 2e hands.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:37

Nashke schreef:
De boom voelt goed aan, dus denk echt niet dat hij gebroken is. Ben er echt van overtuigd dat die nog heel is. Maar ik wil wel eens dat topic zien *LOL* Hoe heette dat topic? Als de zoekfunctie weer werkt zoek ik het even op.

Hebbes: De boom van mijn zadel voelde ook nog goed aan: viewtopic.php?f=117&t=698622

Als ie "technisch" nog ok is, dan is het misschien een handig ding voor zadelmakmaken, maar ik ging er persoonlijk echt niet meer op zitten. Mij te link.

Kijk, goed tweedehands is absoluut beter dan nieuw zadelmarkt en dergelijke. Maar ook de levensduur van een goed merk is niet oneindig en deze is aan z'n end.