nieuw hoofdstel, verzorging leer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

nieuw hoofdstel, verzorging leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:16

Ik heb vorige week een nieuw hoofdstel aangeschaft (van Passier), maar nu is het leer wat door de gespjes moet worden gehaald wit (wit/grijsachtige schijn) uitgeslagen. Ik krijg het er niet zo vanaf geveegd....
Nu dacht ik dat het leer misschien wat ingevet moet worden, en dat bleek wel want het hoofdstel zoog het vet op als een spons.. Maar het hielp weinig tegen de witte was van het leer, zou ik het nu nog meer in moeten vetten, of trekt dit vanzelfweg als het leer wat soepeler en meer gebruikt is?

Liselot

Re: nieuw hoofdstel, verzorging leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:03

een nieuw hoofdstel moet je altijd goed vetten voor gebruik, wie weet hoe lang het in de winkel heeft gehangen.

waarschijnlijk zal je nog een paar keer goed moeten vetten om die waas weg te krijgen. wat ook wel wil helpen is om het hoofdstel helemaal los te halen en alle onderdelen een uurtje in olie te leggen en dan ophangen om uit te laten lekken

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:44

is dat niet erg slecht voor het stiksel?...
Ik vind het altijd zo'n zonde om een nieuw hoofdstel in de olie te leggen Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:49

ik heb er nog nooit last van gehad. en eenmalig voor een uurtje kan niet zoveel kwaad

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:33

Ik haal bij nieuw tuig er de eerste keer altijd een lap met olie overheen (dik). Dit laat ik intrekken. En vaak is het dan al goed.