BR op zadel staat voor...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

BR op zadel staat voor...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 23:18

barnsby,toch?

Margreet

Re: BR op zadel staat voor...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:40

BR is een merk op zich. Waar de afkorting voor staat weet ik niet...
www.br.nl

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:41

Bieman Riding?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:41

Ik dacht bieman riding. Dat heeft een zadelmaker eens over mn oude br-retje gezegd namelijk.
Heeft iig niks met barnsby te maken, dat is een ander merk.

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:58

is het niet van bert romp???

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:59

Bieman Riding.
I've got proof. Sigaar

Heb alleen geen zin om er nu even een foto van te maken.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 00:19

Margreet schreef:
http://www.br.nl

het logo van je link is inderdaad precies het logo op het zadel!

maar wat is het nu,bieman riding of...?

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:20

casanova schreef:
Margreet schreef:
http://www.br.nl

het logo van je link is inderdaad precies het logo op het zadel!

maar wat is het nu,bieman riding of...?

Bieman Riding

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:23

barnsby is een heel ander merk en staat los van BR. BR is echt een merk op zich dus *LOL*

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:35

Afbeelding

Heb toch maar even een foto gemaakt van mijn zadel, die rode letters is wat erop staat aangezien ik de foto niet scherp krijg in het donker.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:59

br = bieman riding
barnsby is geheel ander merk ..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:20

een BR zadel: BR oftwel Bieman Riding is een huismerk zadel van een groothandel.
Ze zijn absoluut niet slecht of minderwaardig... Haha!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 10:51

oke,het is mij duidelijk.
wat zijn de nieuwprijzen van deze zadel,het gaat om een vzh/springzadeltje?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:00

Alane schreef:
een BR zadel: BR oftwel Bieman Riding is een huismerk zadel van een groothandel.

BR is toch gewoon een echt alleenstaand merk?

Een huismerkzadel, dat is toch bijv. Rossner?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:02

nee hoor, het is Bregje Roza ... mijn initialen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:01

Br is een groothandel en brengt spullen van allerlei kwaliteiten op de markt. BR zelf wordt op de duurdere modellen gezet en geeft aan dat het de betere kwaliteit betreft. Maar toch zijn de zadels van Br minder dan van stubben vind ik. Zelfs als topspringruiters er hun naam aan verbinden (BR jos Lansink bijvoorbeeld).
BR is zeg maar het topsegment.
Premiere zit daar onder
Economic daar weer onder.
Dit alles en nog wat andere merknamen worden allemaal door Br (Bieman de Haas) in de markt gezet.
Een BR zadel is vrij duur (>1000 euro), maar als ik de keuze had zou ik voor een gevestigd A-merk gaan (Stubben, Passier)

De kleding en peesbeschermers e.d. van BR zijn prima. Tuigage ben ik dus minder over te spreken. Leuke gebruikskwaliteit, maar nergens echt top.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:03

ik heb er toch echt een topkwaliteit hoofdstel van... kost wat, maar dan heb je ook wat

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:22

Voor huismerkproducten zijn ze wel aardig aan de prijs!
Ik vind ze ook wel de kwaliteit hebben van een 'volwaardig' merk Ja

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:53

viewtopic.php?f=13&t=233383&start=0&st=0&sk=t&sd=a dit topic geeft mogelijk enige uitleg en info. Het zijn inderdaad diverse zadels van diverse producenten maar voor de nederlandse markt geleverd door bieman de haas en voorzien van een eigen merkje. Dus ja net als Rosner enz.. met het verschil dat dit een merk is van een "groothandel" en niet van een winkel (divoza bij het merkje Rosner). Ze leveren aan heel veel ruitersport winkels in Nederland. Het is dus een eigen merknaam van een "Groothandel" dit zegt dus niets waar het zadel vandaan komt (dus fabrikant en land van productie). Daarnaast produceert Bieman de haas geloof ik ook een aantal producten in eigen beheer.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:19

Alane schreef:

BR, Bieman Riding is het merk van de groothandel van de heren Den Bieman. Vandaar Bieman Riding.
Omdat de zadelmakerij grotendeels is gestopt en de onderneming in de loop der jaren meer groothandel dan produktie werkplaats is geworden is het merk als zijnde groothadel bekender dan als producent.

Ik hoor van meer kanten dat BR een "Huismerk" is zoals bijv. Rossner van Divoza.
In mijn ogen is een huismerk een artikel dat je inkoopt en er je eigen naam op plakt....

Denk je echt dat een chocolade reep van AH in eigen beheer wordt gemaakt?
Het is economisch interessanter om een goede partner voor jou te laten labelen, prouktie hebben ze nl. al.
Net als de heer Stübben een zadelmakerij is begonnen, zo is ook ooit iemand begonnen met het merk Bieman de Haas, nu bij ons bekend als BR.

Maar wat zegt een naampje eigenlijk?
Ik lees in de quote hierboven iets over "minderwaardig"......
Minderwaardig ten opzichte van..... Stübben? Kieffer? Barnsby? Zadelmarkt? Pfiff?

Is het niet belangrijker om te kijken of de kwaliteit naar behoren is in verhouding staat tot de prijs?
Gaat iedereen dan alleen voor een merkje of komt eerst de kwaliteit?
Kieffer vond ik vroeger top..... tegenwoordig ben ik er aanzienlijk minder blij mee. Maar het is een Kieffer en dus goed..... beetje kortzichtig imo.

Ts: dit is geen aanval op jou hoor maar gewoon een discussie die ik wel eens zou willen aanzwengelen....

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:24

@harnessmaker: Vind je de kwaliteit-prijs verhouding van BR zadels goed, zou je ze aanraden aan iemand? Of zou je dan toch zeggen: Nee, neem een zadel van "..." (en zo ja, welk merk dan)
Voorop staat natuurlijk dat het goed moet passen, maar laten we ervan uitgaan dat het past.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:08

De kwaliteit van de BR zadels is vrij netjes ten opzichte van de prijs.
De zadels die tot vorig jaar zijn geleverd zijn ook van goede kwaliteit, recentere heb ik niet in handen gehad en kan daar dus ook niet over oordelen.

De enige zadel die ik echt aanraad zijn maatzadels. Met reden!
Voor de rest is het vooral voor jezelf en je paard afwegen wat je verwacht en wat je kwaliteits eisen zijn.....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:19

Maar even los van pasvorm en andere persoonlijke zaken, welke merken zijn dan qua kwaliteit (leer, afwerking, duurzaamheid etc.) op het moment het topsegment? Prijs speelt voor het gemak even geen rol.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:35

Margreet schreef:
Maar even los van pasvorm en andere persoonlijke zaken, welke merken zijn dan qua kwaliteit (leer, afwerking, duurzaamheid etc.) op het moment het topsegment? Prijs speelt voor het gemak even geen rol.

dat zijn er vele..... Nederland is het enige land waar zoveel midklasse zadels worden gebruikt.

Maar een kleine greep zadel die in Nederland regelmatig opduiken: Passier, Stubben, Fleur de lys, Bute, Barnsby, jeremy Rudge, county, prestige, pariani, ...... kan nog wel even door gaan.
Op de Franse, Engelse en Italiaanse markt zijn vele superzadels te koop.

Wij kiezen in Nederland hoofdzakelijk voor merken die elders niet of nauwelijks te verkopen zijn.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:58

Wat ik topkwaliteit vind? Stubben (met stip), Dobert, Daaleman.
Passier vind ik ook erg goed, maar de hoofdstellen zijn te duur voor wat er geleverd wordt. Die van 200 euro zijn niet heel bijzonder, terwijl de duurdere veel duurder zijn dan de net zo goede stubbens.
Hieronder wil ik Zaldi ook nog noemen. Beduidend goedkoper dan Stubben, maar toch vind ik deze zadels weer veel beter dan Rossner of Kentaur terwijl de prijs ongeveer gelijk is.
Zaldi is wel wat minder dan Stubben (als je met een Zaldi in de stromende regen gaat rijden en dan ook nog het zadel helemaal smerig van zand en modder maakt, dan is het net of het leer sneller lelijk wordt en meer vet nodig heeft dan een stubben), maar met goed onderhoud blijven de zadels wel mooi. Ik rij nu eenmaal geregeld onder zware omstandigheden (buitenbak die vol water staat, bodem is wel goed, maar alles wordt dus wel vies) en kan dus goed merken dat bepaalde merken hier niet zo goed over kunnen.
Lemetex levert overigens ook goede zadels. Leer is wat zachter en slijt daardoor harder, maar de pasvorm en aanpasbaarheid is over het algemeen goed (de lemflex zadels zijn veel lastiger aan te passen, wol gaat makkelijker, Lemetex levert beide systemen).

Anky zadels vind ik maar zozo. Het leer is mij veel te zacht. Rij je hiermee en komt er water en zand op, dan krijg je direct een lichtere plek op het leer. Het leer is niet geschikt voor intensief gebruik onder zware omstandigheden. Ik heb altijd sterk het idee dat je meer voor de merknaam betaalt dan voor kwaliteit.

Daaleman is ook heel erg goed, ook voor het echte zware werk.

En dan wil ik nog 1 zadel noemen die ik echt veel te duur vind voor de kwaliteit: forrestier. Achterkant lepel kan spontaan afbreken van de rest van de boom. Leer is ook heel zacht.