Springzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ulestro

Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 23:45

Hoi
ik ben van plan om een springzadel te kopen, alleen heb ik er geen ervaring mee...
Ik rij momenteel met een KN dressuurzadel met diepe zit, maar omdat we gaan beginnen springen met m'n paard zoek ik dus een geschikt springzadel, die uitstekend van kwaliteit is.
als je gewend bent om op een dressuurzadel te zitten, welke zit neem je dan het best bij een springzadel?
een diepe, close contact,...?
Ik had eerder al gedacht aan Pessoa, maar de kwaliteit laat daar de wensen over...
Prestige
Vincent Gaffet
Forrestier
...
Het zou een 17 inch moeten zijn, mss een 16.5
momenteel is het om op een paard te plaatsen, maar binnenkort heb ik ook een pony om zadelmak te maken.
Zelf ben ik 1.68 groot en weeg ong 55kg, als er iemand ook weet welke maat het beste past
Iemand die hier een goeie oplossing weet voor mij? En eventueel model?

Ik weet natuurlijk wel dat het beste naar een winkel gaan is, maar ik weet van bepaalde merken jonge occasies van 6maand te koop.
Als ik een nieuw zadel koop, wil ik natuurlijk wel weten als ie lang meegaat, wat niet bij Pessoa het geval is, daarom zijn jullie meningen over bepaalde merken wel handig als het leer snel verkleurd enz.
Laatst bijgewerkt door ulestro op 02-02-07 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Re: Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:51

Hallo.
Ja zou eigenlijk geen merk aan kunnen geven, maar zou gewoon een paar zadels gaan passen op je paard en pony. Dan weet je direct met welk model/merk je verder kan.
Zou in jouw geval voor een 17.5 inch gaan. Dat is een heel gangbare maat.
Zelf heb ik goede ervaring met Kieffer Garmisch(spring) en met Stuebben Siegfried(spring) Nou heeft de kieffer een diepere zit en is de stuebben qua zit harder.
Net wat ik zeg, je moet er gewoon een paar passen. Misschien hebben enkele leden van je club wel een soortgelijk zadel wat je uit zou kunnen proberen??
Heel veel succes.

Kaatje77 Haha! Haha! Haha!

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 10:33

niemand die nog ervaring heeft met een springzadel?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:36

Ik kan je niet echt helpen, het enige dat ik kan zeggen is dat ik een pessoa heb en eigenlijk ben ik erg tevreden over de kwaliteit... Mijn zadel ziet er nog steeds goed uit en ik rijd er elke dag mee... En vaak op verschillende paarden.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 10:40

shantjuh schreef:
Ik kan je niet echt helpen, het enige dat ik kan zeggen is dat ik een pessoa heb en eigenlijk ben ik erg tevreden over de kwaliteit... Mijn zadel ziet er nog steeds goed uit en ik rijd er elke dag mee... En vaak op verschillende paarden.

ik heb al veel springruiters horen klagen dat het maar een jaartje mooi blijft
en dat het leer niet echt goed is en dat het uit turkije komt ofzo
ik had wel zo'n junoir als eens getest en zat er echt wel lekker op

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:42

Voor ik mijn zadel kocht heb ik een topic geopend over pessoa zadels want ik wilde ook meningen horen aangezien ik die het best vond zitten toen ze kwamen passen op mijn paard. Ik heb geen slechte reacties gehad toen... Ik zal eens kijken of ik het topic nog vind.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 10:43

shantjuh schreef:
Voor ik mijn zadel kocht heb ik een topic geopend over pessoa zadels want ik wilde ook meningen horen aangezien ik die het best vond zitten toen ze kwamen passen op mijn paard. Ik heb geen slechte reacties gehad toen... Ik zal eens kijken of ik het topic nog vind.

oké bedankt Haha!
ik vind ook wel dat die pessoa's wel goed qua prijs zitten, als je dan kijkt naar een prestige enz die kosten bijna 2000euro
en die pessoa ong 1000euro

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:44

als je een dressuurzadel met diepe zit gewend bent is een zadel met halfdiepe zit de beste optie. alle stubben springzadels hebben een halfdiepe zit.
ik denk dat jij nog prima in een 17" zadel past. ik ben zelf iets kleiner en ik heb nog iets ruimte over in een 17" springzadel.
ook de kieffer norbert koof met de vierkante lepel (dus de wrongen onder het zweetblad) is een erg prettig zadel, helemaal voor wat kleinere mensen.

zelf heb je het over pessoa, maar dat is juist de ultieme close contact.
de prestige met de dikste wrongen rij ik ook regelmatig mee, dat is een heel fijn zadel!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:45

ulestro schreef:
shantjuh schreef:

oké bedankt Haha!
ik vind ook wel dat die pessoa's wel goed qua prijs zitten, als je dan kijkt naar een prestige enz die kosten bijna 2000euro
en die pessoa ong 1000euro

volgens mij klopt daar iets niet... pessoa kost zeker 1500 euro nieuw

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 10:49

ik vind ze op internet overal aan die prijs en max 1500
was te zien welk model
maar in de ruitersportzaken zeggen ze ook dat pessoa volledig uit is momenteel, mss daarom dat die prijzen overal gezakt zijn?
Laatst bijgewerkt door ulestro op 02-02-07 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:49

LiSSy schreef:
zelf heb je het over pessoa, maar dat is juist de ultieme close contact.

Helemaal waar Ja Daarom heb ik dus ook voor de pessoa gekozen... De zadelmaker zei dat je dichter bij je paard zat enz. Omdat ik twijfelde tussen een bepaalde prestige en deze pessoa. Hij zei dat ze qua zit ongeveer gelijk waren dat je gewoon met pessoa er dichter bij zat, mijn merrie vond ik zelf fijner te rijden dus met die close contact.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:05

Ik heb zelf de KN Symfonie. Maar ik vind niet dat die een hele diepe zit heeft. Hiervoor had ik een Ainsley, en die had pas echt een diepe zit.

Je moet allereerst kijken naar de bouw van je paard en dan welk springzadel daar het beste bij zou passen. Ik heb een paard met een hele hoge schoft en het enige springzadel dat fijn lag was een Stubben Roxane. Dit zadel ligt gelukkig ook heel fijn bij mijn andere 2 paarden met een hele normale rug.

Als er dan meerdere opties overblijven kun je kijken welke voor jou het beste zit. Verder wellicht nog naar het prijskaartje en de kwaliteit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:14

LiSSy schreef:
als je een dressuurzadel met diepe zit gewend bent is een zadel met halfdiepe zit de beste optie. alle stubben springzadels hebben een halfdiepe zit.
ik denk dat jij nog prima in een 17" past.

dat laatste ben ik het mee eens, ze moet zeker geen 16,5 nemen, die wordt gewoon te krap.

maar het eerste ben ik het niet mee eens, stubben springzadels staan juit bekend om hun ondiepe zit/ close contact Knipoog

er is maar een type stubben, die met die keilkussens, die een halfdiepe zit heeft Knipoog

ik ben wel erge fan van stubben KII

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:01

je hebt Stubben springzadels met halfdiepe en vlakke zit Knipoog
Ik heb de Stubben Siegfried CS-K2 met halfdiepe zit. Ik vind het een heel fijn zadel, super kwaliteit. Alleen moest ik wel even wennen aan de harde zit Haha! Alleen daar ben ik nu aan gewend en nu zit ik heerlijk op mijn Stubben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:13

crossmonster schreef:
LiSSy schreef:
ik denk dat jij nog prima in een 17" past.

dat laatste ben ik het mee eens, ze moet zeker geen 16,5 nemen, die wordt gewoon te krap.

maar het eerste ben ik het niet mee eens, stubben springzadels staan juit bekend om hun ondiepe zit/ close contact Knipoog

er is maar een type stubben, die met die keilkussens, die een halfdiepe zit heeft Knipoog

ik ben wel erge fan van stubben KII

alle stubben springzadels zijn te leveren met een halfdiepe zit Knipoog

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:58

Rossner heeft mooie zadels, oa springzadels..
Mn moeder heeft een vzh naar springen gericht van Rossner en stalgenootje heeft sinds een week
een nieuw Rossner dressuurzadel gekocht. Het is een leuk starters zadel, goede kwaliteit en
een mooi prijskaartje

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:06

Prestige Golden Star Lachen Dat vind ik nou een fijn springzadel Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:12

Ik heb een hulsebos springzadel. Halfdiepe zit en extra dikke wrongen. Zit als een huis.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 00:25

ik heb vandaag een devoucoux uitgetest
die zat wel lekker maar was een 18 Boos!
hij lag ook niet supper op mn paard, bij de schoft iets te dicht, dat was opgelost door een mousje
maar vanachteren was hij ietsje te laag, mss met opvullen

ik ga wss deze week ook nog een delgrange ofzo uittesten, schijnt nog beter te zijn
maar het moet natuurlijk op m'n paard ook passen

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 00:58

iemand nog ervaring met devoucoux, antarès, butet, delgrange, hermès?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:01

Prestige meredith d. Afgod

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:14

ikvind prestige ook echt top OK dan!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 10:58

Ik heb de Pestige Golden Star New. Goed zadel en ligt super op Prisca.

Dat is tenslotte ook de eerste vereiste. Het zadel moet passen. Als je dan keuzes over blijkt te houden, dan kan je gaan kiezen, zou eert gewoon allerlei merken gaan passen. Dan weet je eigenlijk pas, wat je met elkaar kan vergelijken.

Verder heeft een stalgenootje van mij een Pessoa springzadel. Denk dat ze hem nu ongeveer 4 jaar heeft en hij ziet er nog keurig uit.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:04

Mijn springzadel is een Bates en ik heb het al heel lang (zeker 4 en we hebben het ocasie gekocht dus ...) en is nog steeds een heel goed zadel ik denk dat het een 16.5 inch is.
Ik rijd ook met mijn dresuurzadel (passier) en de overgang is makkelijk te maken.
Maar ik denk dat je van zadels echt naar je eigen gevoel moet gaan Lachen

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 11:27

In jou geval zou ik ook voor een 17,5 inch gaan.Past op een pony en je kunt er gewoon je paard mee rijden.
Ikzelf heb een prestige apaloosa ( met dat witte vlak).
Ben er goed tevreden over zowieso de kwaliteit ( koste mij toen 3200 gulden nieuw ( en hij ziet er nog 't zelfde uit Haha! ,)
Ook heb ik 't veelzijdigheids zadel van Kieffer...Garmisch , en ja die heeft natuurlijk een diepere zit en je kunt er de blokje op en afhalen. Ook dit vind ik een heel fijn zadel en zeker als je met jonge dieren aan de slag gaat.
Ik heb ook een stubben siegfried 2K2 gehad en eerlijk gezegt heeft dat ook wel iets. ( is wel veel harder maar lag bij mij eigenlijk ook op elk paard goed).
Ik kies eigenlijk altijd voor een kamerwijdte van 32 ( of 2 zoals bij kieffer).

Tja er is zoveel keus maar 1 ding is zeker ...... een zadel wat al gebruikt is is wel 't fijnste. ( die van mij waren overigens alle nieuw) Knipoog