Mexicaanse neusriem te snel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schimpie

Mexicaanse neusriem te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:22

Hoi,

Misschien heb ik het fout hoor, maar ik heb het idee dat er door mensen veels te snel een mexicaanse neusriem wordt gepakt.
Hier op bokt bv zie ik zo vaak foto's van mensen die met zo'n (in mijn ogen erg scherp inwerkende) neusriem rijden.
Ik ben bang dat er ook veel onwetende mensen mee rijden omdat ze het gewoon "zo mooi vinden staan" ofzo.
Wat vinden jullie ervan?
Of kraam ik onzin uit Haha!

tientjeh

Re: Mexicaanse neusriem te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:27

hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. als je de mexicaanse neusriem alleen voor "de mooi" hebt, dan laat je hem gewoon wat losser zitten en heeft hij dezelfde werking als een gewone neusriem. Ik vind zowiezo dat het niet veel uitmaakt, alleen dat er iets meer druk komt op een bepaalde plek op de neus. maar het ligt helemaal aan jezelf.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:31

Citaat:
mexicaanse neusriem: daar zijn 2 varianten van, noem ze de echte en de onechte mexicaanse.
de ene: (ik verwissel ze nog al eens Bloos ) heeft een vaste rozet en lijkt qua inwerking op een engels gecombineerde neusriem.
De andere bestaat uit 2 riemen die zich in het midden van hun lengte kruizen, waarbij het ene uiteinde aan de gesp van de andere riem wordt bevestigd (snap je het nog Tong uitsteken )en daardoor gelijktijdig neus en sperriem zijn. De 'echte' mexicaan is in de moderne variant vaak voorzien van een ringetje aan de bakstukken zodat de rozet in hoogte versteld kan worden waardoor de mondvrijheid zo vrij of beperkt kan worden als de ruiter prettig vind.
Het voordeel van de mexicaanse neusriem is, mits goed aangebracht, deze de werking van het bit niet beinvloed, veel mondvrijheid geeft en nooit de ademhaling kan beperken.
Wordt de rozet te laag geplaatst zal het tegenovergestelde bewerkstelligd worden en bij te losse bevestiging juist zeer scherp inwerken.

Mits juist bevestigd is het eigenlijk een vriendelijke neusriem die het paard juist meer mondvrijheid kan verschaffen Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:13

hey dat heb ik ook nooit geweten eigenlijk over een mexicaan,Alane.
weer een stukje wijzer

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:51

Ik vind een mexicaanse neusriem niet hinderlijk/gemeen wanneer hij goed bevestigd wordt. Sommige gevoelige paarden lopen er zelfs fijner mee dan met een gewone (volgens veel mensen vriendelijke) neusriem!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:13

tientjeh schreef:
hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. als je de mexicaanse neusriem alleen voor "de mooi" hebt, dan laat je hem gewoon wat losser zitten en heeft hij dezelfde werking als een gewone neusriem. Ik vind zowiezo dat het niet veel uitmaakt, alleen dat er iets meer druk komt op een bepaalde plek op de neus. maar het ligt helemaal aan jezelf.

Helemaal mee eens Ja

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:43

Ik vindt het ook een veel vriendelijkere neusriem. Je snoert hem niet zo vast aan. en geeft inderdaad veel meer vrijheid rondom de mond waardoor sommige paarden ook meer lucht krijgen. Het geeft alleen druk als het paard de mond opent. Heb een hele gevoelige merrie die op een mexicaan beter loopt dan op gewone neusriemen.

Ik denk persoonlijk dat er te snel naar een aansnoerneusriem wordt gegrepen. Daar het aansnoer heet denken veel mensen dat ze ook inderdaad aangesnoerd moeten worden. Dat vindt ik veel storender.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:45

ik heb een hoofdstel met aansnoerneusriem,maar snoer hem absoluut niet aan,gewoon normaal vastmaken.

zou dan een mexicaan toch vriendelijker zijn?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:49

Ik heb allebei Lachen
Mexicaan voor het springen en buitenrijden *madam neemt nogal eens een loopje met me* en met dressuren een aansnoer.
Heb ze allebei vast, maar niet strak.
Ik heb veel profijt van mn mexicaan, en ik geloof soms wel dat ze ook dressuurmatig beter loopt met mexicaan dan met aansnoer.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:53

Alane schreef:
Citaat:
mexicaanse neusriem: daar zijn 2 varianten van, noem ze de echte en de onechte mexicaanse.
de ene: (ik verwissel ze nog al eens Bloos ) heeft een vaste rozet en lijkt qua inwerking op een engels gecombineerde neusriem.
De andere bestaat uit 2 riemen die zich in het midden van hun lengte kruizen, waarbij het ene uiteinde aan de gesp van de andere riem wordt bevestigd (snap je het nog Tong uitsteken )en daardoor gelijktijdig neus en sperriem zijn. De 'echte' mexicaan is in de moderne variant vaak voorzien van een ringetje aan de bakstukken zodat de rozet in hoogte versteld kan worden waardoor de mondvrijheid zo vrij of beperkt kan worden als de ruiter prettig vind.
Het voordeel van de mexicaanse neusriem is, mits goed aangebracht, deze de werking van het bit niet beinvloed, veel mondvrijheid geeft en nooit de ademhaling kan beperken.
Wordt de rozet te laag geplaatst zal het tegenovergestelde bewerkstelligd worden en bij te losse bevestiging juist zeer scherp inwerken.

Mits juist bevestigd is het eigenlijk een vriendelijke neusriem die het paard juist meer mondvrijheid kan verschaffen Lachen

dit wist ik ook niet
weer wat geleerd vandaag...

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 16:44

En zo heb ik ook weer wat bijgeleerd vandaag haha...........thanx

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:49

er zijn 2 varianten 'aansnoerneusriemen' de ene heeft een D-ring en is uitgevonden zodat het kaakgedeelte van de neusriem (de sluiting) een hoek kan maken tov het neusgedeelte zonder dat het leer knikt en er tevens een bredere neusriem gebruikt kan worden. en noemt men de 'zweedse neusriem, ook in gecombineerde versie te verkrijgen)
De andere variant is meestal ongecombineerd ( en zie je meestal bij stang en trens hoofdstellen) ben er alleen even de naam van kwijt Bloos (zal eens zoeken)

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:03

het gaat hier om de mexicaanse neusriem, niet over aansnoerneusriemen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:10

tientjeh schreef:
het gaat hier om de mexicaanse neusriem, niet over aansnoerneusriemen.

Dezelfde vooroordelen die geuit zijn over de mexicaanse neusriem worden hier ook geuit over de 'aansnoerneusriem'.

Wat jij schrijft als je de mexicaan voor de mooi gebruikt je hem dan losser kunt laten... dan werkt die neusriem juist scherper in Lachen

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:18

als je hem losser hebt en je hebt hem niet op de juiste plek zitten, dan werkt hij scherper in. anders niet hoor.

DIT IS WAT ER BOVENIN DIT TOPIC STAAT

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:22

en wat je zelf hebt geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:27

Ik vind over het algemeen dat er te snel aan sympthoonbestrijding wordt gedaan. Alles word dicht gesnoerd om te voorkomen dat men zit dat het paard protesteerd.

En iets voor de mooi nemen vind ik sowieso niks. Al heb ik toch liever dat er voor de mooi een mexicaanseneusriem aan word gehangen die dus blijkbaar zachter is. Dan dat hij word vast gegespt omdat hij anders protesteert.

Dat wat Alane schreef wist ik niet eens, klinkt wel logies eigenlijk. Weer wat geleerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:37

Citaat:

Ik wist niet dat dit onduidelijk was.
Plaats je de rozet te laag kan het de werking van het bit beinvloeden, de mondvrijheid en ademhaling beperken.
Heb je de rozet op de juiste plaats maar de riemen te los werkt de neusriem zeer scherp in.
Heb je de rozet te laag en de riemen te los, heb je een combinatie van de 2 bovenstaanden... en de kans dat het kinriempje over de kin los schiet Lachen

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 11:04

Alane schreef:
Citaat:

Ik wist niet dat dit onduidelijk was.
Plaats je de rozet te laag kan het de werking van het bit beinvloeden, de mondvrijheid en ademhaling beperken.
Heb je de rozet op de juiste plaats maar de riemen te los werkt de neusriem zeer scherp in.
Heb je de rozet te laag en de riemen te los, heb je een combinatie van de 2 bovenstaanden... en de kans dat het kinriempje over de kin los schiet Lachen

Mmm.....dus het is toch wel een hoofdstel waar goed over nagedacht moet worden Knipoog en die niet zomaar door elk onwetend pennymeisje bij haar pony omgehangen moet worden.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:51

Dat stukje van alane is verhelderend Lachen

Ik dacht serieus altijd dat het een scherpere neusriem was.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:41

Ik had er ook een voor mijn pony gehaald maar die heeft een te dikke neus voor deze neusriemen..

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:13

mij exverzorgpaardje had er ook 1..
en vond het altijd maar eng om hem vastemaken altijd bang dat hij te strak of weer veel te los zitten..
dus ik hou het voortaan maar op een gewone neusriem Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:17

Wat is eigenlijk de functie van de mexicaanse neusriem en waarom zie je deze vooral bij het springen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:57

Waarom werkt hij dan scherper in als hij losser is afgesteld vraag ik me af?

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:08

ik volg dit topic ook even mee