Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LiSSy schreef:ik zou het niet doen... voor dat geld kan je ook een hele leuk oudere stubben kopen. daar kom je ook nog weer vanaf als je hem wilt verkopen, de kwaliteit en de pasvorm zijn echt 100x beter
nikki160287 schreef:Ik zou het ook niet doen. Het is toch belangrijk dat een zadel goed past. Zou dan voor een 2de hands stubben gaan inderdaad. Ze zijn wel iets duurder maar ze behouden heel erg hun waarde. Bovendien is het veel beter leer en kwaliteit voor de rest zoals LiSSy al zegt.
kynshiri schreef:deze ziet me er niet van hoogstaande kwaliteit uit... maar als hij GOED ligt en je hem niet zo vaak wilt gaan gebruiken kan het nog ok zijn...
Wat hierboven gezegd wordt dat duurdere zadels een betere pasvorm hebben: ja dat hadden waarschijnlijk op het paard waarvoor ze nieuw gekocht waren, of speciaal gemaakt waren. Betere pasvorm is volgens mij enkel een punt als je het zadel echt door een zadelmaker laat aanpassen of op maat maken.
fabriekszadels en tweedehands zijn steeds een zo goed mogelijke benadering van een perfect passend zadel...
niet alles van zadelmarkt is slecht, maar je moet wel goed kijken wat je in handen hebt! wees maar kritisch als je gaat kijken naar dat zadel! hoe voelt het leer en de kussens? is het behoorlijk en recht gestikt?
als je er eens rondneust zul je snel zien dat er inderdaad goedkope prul ligt, maar ook behoorlijke middenklasse zadels; goed voor normaal gebruik.
voor en zadel dat echt intensief gebruikt gaat worden kan je weliswaar waarschijnlijk beter wat meer geld uitgeven!
Pilgrim schreef:Ik heb een vriendin die haar twee Belgen rijd met een Merano Dressuurzadel. Ze heeft beide zadels anderhalf jaar en ze liggen én zitten perfect! Nu gaat ze een nieuwe pony kopen en ook daarvoor heeft ze een Merano gekocht, maar dan een VZH. Zadels zijn echt super.
(Ik heb zelf geen eigen paard, vandaar dat ik het over mijn vriendin heb)
Hetja schreef:Er is toch ergens *zoekt zich suf* een topic waar een zadelmarkt zadel uit elkaar is gehaald? Bekijk dat topic eens, denk dat je dan wel een keus kan maken
LiSSy schreef:als een zadel niet fijn ligt op je paard kan het zeker kwaad om daar mee te gaan springen, ook al is het niet zo vaak...
kan je de zadelmaker die je dressuurzadel komt passen niet vragen of hij nog leuke niet al te dure 2e hands springzadels heeft liggen?
merano is geen huismerk van zadelmarkt, maar een gewoon merk... de duurdere varianten van merano zijn best leuk, maar ik zou ze nog steeds niet op mijn paard leggen.
imo kan je beter investeren in een goed zadel dan elk halfjaar een fysio... beter voorkomen dan genezen
doom schreef:LiSSy schreef:als een zadel niet fijn ligt op je paard kan het zeker kwaad om daar mee te gaan springen, ook al is het niet zo vaak...
kan je de zadelmaker die je dressuurzadel komt passen niet vragen of hij nog leuke niet al te dure 2e hands springzadels heeft liggen?
merano is geen huismerk van zadelmarkt, maar een gewoon merk... de duurdere varianten van merano zijn best leuk, maar ik zou ze nog steeds niet op mijn paard leggen.
imo kan je beter investeren in een goed zadel dan elk halfjaar een fysio... beter voorkomen dan genezen
Hetja schreef:Het topic:
viewtopic.php?f=117&t=644152&st=0&sk=t&sd=a&hilit=zadelmarkt+troep
Ik zou er niet aan beginnen, al ziet het er van de buitenkant nog zo mooi uit, wie zegt dat dat binnenin ook zo is? Misschien handig om een onafhankelijke zadelmaker naar de vulling te laten kijken, mocht je het toch aanschaffen.