mensen ervaring met swift springzadel..?? (zadelmarkt)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

mensen ervaring met swift springzadel..?? (zadelmarkt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 12:36

hallo allemaal ...

ik heb net een nieuw paardje gekocht waar ik nu een goed nieuw zadel voor ga kopen van dressuur
weet nog niet welke kieffer of kentaur...

maar dat even terzijde ..
ik hoorde altijd veel negatief over zadelmarkt maar toch ook wel positief ..
nou wil ik over een paar maanden eigenlijk een mooi en goed 2 de hands springzadel (bruin ) willen kopen ....

en nou zat ik eigenlijk omdat ik me verveelde op zadelmarkt te kijken ..
zag ik dit mooie springzadel van het merk swift ..
ik begin nou toch erg te twijfelen vooral omdat ik zoiets heb van een springzadel gebruik je 1 keer in de twee weken zo'n beetje ..
en als je er verder gewoon al een goed zadel bij heb ..
en je paard 1 keer in het halfjaar laat na kijken door een fysio ..?

al met al :
wat vinden jullie..??
heeft iemand dit zadel en misschien ook er ervaring mee ...?

het zadel:
http://www.zadelmarkt.nl/AANBIEDING%20S ... GZADEL.htm

bedankt groetjes dominique& wiseguy

Liselot

Re: mensen ervaring met swift springzadel..?? (zadelmarkt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:38

ik zou het niet doen... voor dat geld kan je ook een hele leuk oudere stubben kopen. daar kom je ook nog weer vanaf als je hem wilt verkopen, de kwaliteit en de pasvorm zijn echt 100x beter

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 12:40

LiSSy schreef:
ik zou het niet doen... voor dat geld kan je ook een hele leuk oudere stubben kopen. daar kom je ook nog weer vanaf als je hem wilt verkopen, de kwaliteit en de pasvorm zijn echt 100x beter

dat is het hem juist ik ben een verwend nest en wil geen ouder zadel met schrammen en erge gebruiksplekken haha Haha!
en die bijna nieuwe wordt me net even te duur
vandaar dat ik het vraag ! Haha!

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:42

Ik zou het ook niet doen. Het is toch belangrijk dat een zadel goed past. Zou dan voor een 2de hands stubben gaan inderdaad. Ze zijn wel iets duurder maar ze behouden heel erg hun waarde. Bovendien is het veel beter leer en kwaliteit voor de rest zoals LiSSy al zegt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 12:44

nikki160287 schreef:
Ik zou het ook niet doen. Het is toch belangrijk dat een zadel goed past. Zou dan voor een 2de hands stubben gaan inderdaad. Ze zijn wel iets duurder maar ze behouden heel erg hun waarde. Bovendien is het veel beter leer en kwaliteit voor de rest zoals LiSSy al zegt.

ja ik hoorde idd ook altijd van een hoop slechte kwaliteit etc ..
maar ook wel van een hoop goed ..
kijk dressuur zo ik nooit goedkoop of slechte kwaliteit kopen die gebruik je zo goed als elke dag ..
maar ik kwam toch erg in de verleiding door dit mooie zadel ..

daarom deze plaatsing ..met vooral de bedoeling wat de ervaring zijn van mensen die een zadel hebben van zadelmarkt Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:49

ik snap al niet eens dat je het een mooi zadel vindt Verward

ik heb liever een zadel met wat gebruikerssporen en krasjes wat goed op mijn paard past dan een gloedjenieuw zadel met een belabberde pasvorm...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:52

deze ziet me er niet van hoogstaande kwaliteit uit... maar als hij GOED ligt en je hem niet zo vaak wilt gaan gebruiken kan het nog ok zijn...
Wat hierboven gezegd wordt dat duurdere zadels een betere pasvorm hebben: ja dat hadden waarschijnlijk op het paard waarvoor ze nieuw gekocht waren, of speciaal gemaakt waren. Betere pasvorm is volgens mij enkel een punt als je het zadel echt door een zadelmaker laat aanpassen of op maat maken.
fabriekszadels en tweedehands zijn steeds een zo goed mogelijke benadering van een perfect passend zadel...

niet alles van zadelmarkt is slecht, maar je moet wel goed kijken wat je in handen hebt! wees maar kritisch als je gaat kijken naar dat zadel! hoe voelt het leer en de kussens? is het behoorlijk en recht gestikt?
als je er eens rondneust zul je snel zien dat er inderdaad goedkope prul ligt, maar ook behoorlijke middenklasse zadels; goed voor normaal gebruik.
voor en zadel dat echt intensief gebruikt gaat worden kan je weliswaar waarschijnlijk beter wat meer geld uitgeven!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:56

kynshiri schreef:
deze ziet me er niet van hoogstaande kwaliteit uit... maar als hij GOED ligt en je hem niet zo vaak wilt gaan gebruiken kan het nog ok zijn...
Wat hierboven gezegd wordt dat duurdere zadels een betere pasvorm hebben: ja dat hadden waarschijnlijk op het paard waarvoor ze nieuw gekocht waren, of speciaal gemaakt waren. Betere pasvorm is volgens mij enkel een punt als je het zadel echt door een zadelmaker laat aanpassen of op maat maken.
fabriekszadels en tweedehands zijn steeds een zo goed mogelijke benadering van een perfect passend zadel...

niet alles van zadelmarkt is slecht, maar je moet wel goed kijken wat je in handen hebt! wees maar kritisch als je gaat kijken naar dat zadel! hoe voelt het leer en de kussens? is het behoorlijk en recht gestikt?
als je er eens rondneust zul je snel zien dat er inderdaad goedkope prul ligt, maar ook behoorlijke middenklasse zadels; goed voor normaal gebruik.
voor en zadel dat echt intensief gebruikt gaat worden kan je weliswaar waarschijnlijk beter wat meer geld uitgeven!

de pasvorm heeft te maken met de bouw en de vulling van het zadel... ik vind die zadelmarkt zadels niet zodanig gebouwd dat ze een fijne pasvorm hebben, ookal passen ze op je paard

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 12:57

ik ben ook niet nog niet eens van plan om iets te kopen hoor ..
ik ben heel zuinig op me paarden ..
laat ze zo ie zo een keer in het halfjaar na kijken door een fysio ..

ik ga nu een GOED en NIEUW dressuurzadel kopen .. die ik door een zadelmaker ook cker laat passen ..
ik woon ver weg van zadelmarkt maar er was ook een optie van versturen ..

ik vind om zo het zadeltje te zien een mooi zadeltje ..
maar cker wel met de gedachten van negatieve reacties om zadelmarkt ..
en kwaliteit zal niet al te best zijn maar voor die 1 keer in de 2 weken springen ...??? zou dat kwaad kunnen...??????

vandaar dat ik deze topic toch plaatsten!

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:58

Ik heb een vriendin die haar twee Belgen rijd met een Merano Dressuurzadel. Ze heeft beide zadels anderhalf jaar en ze liggen én zitten perfect! Nu gaat ze een nieuwe pony kopen en ook daarvoor heeft ze een Merano gekocht, maar dan een VZH. Zadels zijn echt super.

(Ik heb zelf geen eigen paard, vandaar dat ik het over mijn vriendin heb)

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:00

Er is toch ergens *zoekt zich suf* een topic waar een zadelmarkt zadel uit elkaar is gehaald? Bekijk dat topic eens, denk dat je dan wel een keus kan maken Huilen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:00

Pilgrim schreef:
Ik heb een vriendin die haar twee Belgen rijd met een Merano Dressuurzadel. Ze heeft beide zadels anderhalf jaar en ze liggen én zitten perfect! Nu gaat ze een nieuwe pony kopen en ook daarvoor heeft ze een Merano gekocht, maar dan een VZH. Zadels zijn echt super.

(Ik heb zelf geen eigen paard, vandaar dat ik het over mijn vriendin heb)

kijk daar hebben we al een positieve nu nog iemand die het springzadel gebruikt zo krijg ik de nodige informatie binnen! Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:01

als een zadel niet fijn ligt op je paard kan het zeker kwaad om daar mee te gaan springen, ook al is het niet zo vaak...
kan je de zadelmaker die je dressuurzadel komt passen niet vragen of hij nog leuke niet al te dure 2e hands springzadels heeft liggen?

merano is geen huismerk van zadelmarkt, maar een gewoon merk... de duurdere varianten van merano zijn best leuk, maar ik zou ze nog steeds niet op mijn paard leggen.
imo kan je beter investeren in een goed zadel dan elk halfjaar een fysio... beter voorkomen dan genezen

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:02

Hetja schreef:
Er is toch ergens *zoekt zich suf* een topic waar een zadelmarkt zadel uit elkaar is gehaald? Bekijk dat topic eens, denk dat je dan wel een keus kan maken Huilen

dat topic heb idd ook gelezen ik heb alles al gelezen ..
maar niet te vergeten hoe dat zadel er van de buitenkant al uitzag dat zou ik zo ie zo nooit op me paard ze rug leggen dat zadel was volgens mij al cker 10 jaar uit ..
en ik praat dan nu natuurlijk over een nieuw zadel ..met misschien ook andere spullen er in dan die van 10 jaar geleden! Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:03

dat zadel was nog helemaal niet zo oud Knipoog zo zien ze er dus al snel uit

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:03

LiSSy schreef:
als een zadel niet fijn ligt op je paard kan het zeker kwaad om daar mee te gaan springen, ook al is het niet zo vaak...
kan je de zadelmaker die je dressuurzadel komt passen niet vragen of hij nog leuke niet al te dure 2e hands springzadels heeft liggen?

merano is geen huismerk van zadelmarkt, maar een gewoon merk... de duurdere varianten van merano zijn best leuk, maar ik zou ze nog steeds niet op mijn paard leggen.
imo kan je beter investeren in een goed zadel dan elk halfjaar een fysio... beter voorkomen dan genezen

ja hoor dat ik ga ik ook cker vragen ...
nogmaals nog even voor de duidelijkheid er zit nog bij mij geen gevoelens van ik wil dit zadel !!
ik was gewoon nieuwschierig !! Haha!
en hij moet ook cker goed passen !!
ik ben niet makkelijk met spullen voor me beesten haha ! Haha!

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:03

Iemand hier op bokt heeft toch ook al eens zo'n zadel van zadelmarkt uit elkaar gehaald (sorry als ik het fout heb)! Moet je eens zien wat voor troep daar in zit! Clown Anders moet je de zoekfunctie even gebruiken, zijn vast nog wel topics over die zadels

Edit; dit wordt net gezegd, sorry, had 't niet gelzen, was ook al om dat topic aan het zoeken!
Laatst bijgewerkt door Fleurr_ op 31-01-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:04

Ik denk dat als je het zadel niet erg intensief gebruikt een zadelmarkt zadel ook wel voldoet.
Waarom gaan voor een duur tweedehands zadel als je een mooie nieuwe kunt kopen voor een leuk bedrag.
Ik heb geen moeite met zadelmarkt, maar driekwart van de bokkers schijnt dat wel te hebben. (meestal van horen zeggen...)
Laatst bijgewerkt door Sica op 31-01-07 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:05

doom schreef:
LiSSy schreef:

fysio therapie is altijd goed voor je paard om eens na te laten kijken !!
ze hoeven niet al ergens last van te hebben ..
zo voorkom je juist dingen als je uit voorzorg je paard af en toe laat nakijken Haha!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:09

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:10

Hetja schreef:
Het topic:
viewtopic.php?f=117&t=644152&st=0&sk=t&sd=a&hilit=zadelmarkt+troep

Ik zou er niet aan beginnen, al ziet het er van de buitenkant nog zo mooi uit, wie zegt dat dat binnenin ook zo is? Misschien handig om een onafhankelijke zadelmaker naar de vulling te laten kijken, mocht je het toch aanschaffen.

ja ik heb er al naar gekeken haha ik ken al de topics van zadelmarkt al ..! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:22

Ik ben degene van het 'zadelmarkt-sloop-topic' Haha!
Het jammere van dat topic was, vind ik zelf, dat ik net niet genoeg kunde had om te zien of de boom recht was.
Het zadel was zeker geen 10 jaar oud, hooguit 3 jaar.

Maar, dat is nu juist het probleem bij deze zadels, je kan niet zonder röngtenogen zien of de boom scheef is. Hiervoor moet het zadeltje uit elkaar. Dat zal je niet zo snel doen met een nieuw zadel..

Je kán best naar zadelmarkt gaan om te kijken of het iets is, let goed op de vulling, bobbelig?, de kussens, scheef gestikt? speling in de boom, gebroken boom, losse klinknagels, aanhechting van de singelstoten, in zover je dan kan zien, kwaliteit leer, dubbelvouwen, zie je scheurtjes, etc etc.
Maarrr, als je hier allemaal geen verstand van hebt, en je hebt ook niemand mee die daar verstand van hebt, doe het dan niet, grote kans is dat je een miskoop doet!

Staar je niet blind om de slechte kwaliteit van zadelmarktzadels, ook de duurdere merken, t.o.v. zadelmarkt, Rossner, Kentaur, en zelfs wintec hebben grove fouten in hun lijn zitten.

Afgelopen zaterdag had ik een wintec in handen, nieuw, waarvan de vulling a kei- en keihard is, en de zwarte boom die erin zat, was een totaal ander model als de zwarte boom iemand anders van Wintec had... Dus die Wintecs zijn imo ook niet geheel heilig..

edit: foto 2 zwarte bomen van een wintec:
Afbeelding

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 14:30

zadelmarkt is voor mij erg ver geen zin om alleen maar voor een zadel naar zadelmarkt te rijden haha ..

mijn dressuurzadel die ik straks gaat kopen ..
laat ik door mijn vertrouwde paardenwinkel doen bij mij in de buurt ...
dus daar ben ik wel gerust op !

ik keek eigenlijk nooit op zadelmarkt vanwege dus de reacties hier op bokt ..maar vond dit gewoon echt een mooi zadeltje om te zien.... niet wow ofzo Haha!
maar goed al had ik misschien intresse in dat zadeltje dan zou ik hem laten op sturen om te passen maar ik heb al in andere topics gezien dat ze eerst het gekld willen en al ben je niet tevrede je geen geld krijgt maar een ander zadel ..
dus daar ben ik al gauw op uitgekeken dan ..
wie weet staat er over een paar maanden wel wat moois op marktplaats ofzo .
maar ga eerst voor me nieuwe dressuur zadel !!
bedankt allemaal ...
en als zijn er mensen die de swift hebben ben ik nog wel nieuwschierig naar hun reactie ! Haha!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:29

wow op die 2 bomen zit inderdaad wel veel verschil Bloos