Portugees stangbit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Portugees stangbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 20:33

hoi, ik had een vraag heeft iemand ervaring met dit soort bitten? (zie foto)
ik ben van plan het aan te schaffen maar alleen als het geschikt is.
ik moet vooral weten hoe scherp dit bit en wat voor werking het heeft.

Afbeelding

Charaz

Re: Portugees stangbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:57

Waarom zou je daar mee willen rijden?

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:02

hey,

Ik heb het bit zelf ook .
Ik heb de ervaring dat er snel velletjes tussen de stang en de scharen komen.
Heb geprobeert om het op te lossen om latex om de stang te draaien maar dat had niet het gewenste effect.
Je moet er ook goed over na denken waarvoor je het zou willen gebruiken . Bij mij was het alleen voor de show.

Het ligt nu mooi voor de sier op de zolder.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:03

Ja dat vraag ik me ook af? Waarom ga je dat gebruiken omdat het nodig is of omdat je het mooi vindt?
Het is wel een erg mooi bit! Ja Lijkt me wel zwaar....?

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:15

zwaar is hij niet.

(eerder een beetje nep als je hem in het echt ziet, en niet mooi afgewerkt Clown )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:15

Zwaar is het niet echt.Niet zwaarder als andere stangen. Inderdaad komen er snel velletjes tussen. Is ook alleen geschikt voor ruiters met echt ervaring en een hele stille hand want is wel scherp.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:31

Ik heb jaren geleden op de Equitana een Spaans hoofdstel gekocht (was een aanbieding). Daar zat ook zo'n bit in , toen nog geprobeert of ik het kon ruilen maar dat ging niet op omdat het een aanbieding was. Het hoofdstel was precies wat ik zocht en heb daar nog steeds plezier van. Maar de stang is nooit gebruikt en gaat ook nooit gebruikt worden. Om dezelfde reden als hierboven wordt aangegeven. Dit omdat de scharen kunnen scharnieren komt idd het velletje ertussen.
De hand van de ruiter zorgt ervoor hoe scherp een stang inwerkt !!!! Pling

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:49

Spaans/Portugeese ruiters rijden vaak met stang en kaptoom. Dat is hetzelfde als bij ons stang en trens. Het verschil alleen is dat zij de teugels nooit in contact hebben, de stangteugel al helemaal niet, zodat je het paard niet kunt hinderen in de mond. Daaruit blijkt wel dat zo'n bit nooit als controlemiddel wordt gebruikt, maar als verfijning. Je moet erg goed op je zit kunnen rijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:19

andafries schreef:
De hand van de ruiter zorgt ervoor hoe scherp een stang inwerkt !!!! Pling

Idd maar bij 9 vd 10 ruiters veranderd zo'n bit in een martelwerktuig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:58

bedankt voor jullie reacties, ik heb besloten een ander bit te kiezen, aangezien ik niet weet of ik er goed mee om zou kunnen gaan zonder schade te veroorzaken.
groetjes lara

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:40

Geld dat dan niet voor elk bit?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:11

Lara_Silver schreef:
bedankt voor jullie reacties, ik heb besloten een ander bit te kiezen, aangezien ik niet weet of ik er goed mee om zou kunnen gaan zonder schade te veroorzaken.
groetjes lara

Heel verstandig !!! OK dan!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:45

cindysponys schreef:
Geld dat dan niet voor elk bit?

Nee dat vind ik niet of je nou een keer een ruk aan een bustrens geeft of aan zo'n stang zit een heel verschil in.

@Lara_silver, verstandig!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:41

Hmm, kun je niet met een bustrens omgaan dan moet je er ook niet mee rijden. Hoewel je met een bustrens wel stukken minder schade kan aanrichten als met een stang. Als ik een beginnersles op de manege zie trekken ze bijna allemaal gigantisch in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:44

Super van je Lara!!

Idd perongeluk een rukje aan een gewoon bit, komt lang niet zo hard aan dan perongeluk een rukje aan een bit met hefboom werking.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 11:18

Goede keuze Lara, ik vind het opzich wel een erg mooi bit, maar ik denk inderdaad alleen voor de ruiters die er echt mee om kunnen gaan Knipoog (ik zou er niet mee willen rijden, veel te bang dat ik iets verkeerd zou doen Clown )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:10

Per ongeluk een rukje geeft zo´n heftige reactie dat je het voortaan wel laat. Dit is een uitstekent bit om te leren voorzichtiger te zijn met de handen. Haha! Clown
Altijd beter dan aan een (zogenaamd zacht) bit leren hangen. Duivel

Er zijn ook Portugese stangen met vaste scharen, die dus niet scharnieren. Heb je ook het "velletjes probleem" niet.

Er wordt gevraagd naar de werking:
Die is exact als een dressuurstang, en niet als stang- en trens, het mist immers de trens. Je kunt er wel met een dubbele teugel mee rijden (er is ook een oog in de schaar), maar dat imiteert nog niet de stang en trens zoals bv een pelham zal doen, omdat dat oog niet op bithoogte zit.

De werking is dus zuiver de hefboom. Deze geeft druk op de nek (achter de oren) en de kin (door de kinketting) en de lagen. De boog is voor tongruimte, waardoor het bit dus zwaarder op de lagen inwerkt dan als de tong er nog tussen zou zitten.
Je kunt dus spreken van een "scherp" bit.
Het dwingt een min of meer paard in de krul.

Er wordt hier inderdaad zonder druk op de stang gereden, ongeacht of ze alleen met stang of met stang- en trens rijden.
De paarden die alleen op stang worden gereden, worden geleerd om van het bit af te blijven. Een heel andere rijmethode dus. Men rijdt die op de zit.

Het hoort in de (barokke, klassieke) rijkunst, niet bij "gewoon paardrijden".
Vandaar dat je ze tegen zult komen bij liefhebbers van barokke paarden en klassieke rijkunst. (In het buitenland)

Hier in Portugal rijdt elke "boernpummel" er mee.... "gewone" bitten zijn zeldzaam. Ook op rijscholen leer je vrij snel rijden met een dergelijk bit, soms zelfs vanaf het begin (maar je leert hier wel eerst een onafhankelijke zit krijgen aan de longe).

De buitenlandse bitten (dus die jullie normaal vinden) vind je hier vrijwel uitsluitend bij sportpaarden.

Het is een goede keus geweest om er eerst info over te vragen en er geen aan te schaffen. OK dan!

Zo´n bit heet overigens "freio" wat "rem" betekent...