Ervaringe met stubben scandica en stubben scout

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Ervaringe met stubben scandica en stubben scout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:32

Ik zit er over te denken om voor mijn Fjord bij Kootstra een Stubben scandica of stubben scout te kopen. Mijn Fjord heeft een vrij lastige rug en omdat ik al van alles geprobeerd heb wil ik nu een zadel wat goed op hem aangepast kan worden en dat door een echt vakman.
Maar nu vroeg ik me af welk zadel ik dan zal kiezen? Ik zoek een zadel voor lange dag- en trektochten maar waar ik ook dressuur kan rijden (dus zweetblad richting dressuur) en een sprongetje maken. Liefst moet het zadel ook een beetje zacht zitten.
Hoe bevallen jullie deze zadels?

http://www.longmelfordsaddlery.co.uk/sh ... /scout.jpg
Dit is trouwens de stubben scout

Surion

Re: Ervaringe met stubben scandica en stubben scout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:30

Ik vind Stubben op zich al een plank Bloos
Maar ik heb dan ook geen vlees op m'n achterwerk Haha!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:57

Ik vind Stubben heerlijk Haha! Lovers Heb de Scandica en zit heerlijk Lachen Heb niet belachelijk veel vlees op mijn achterwerk Clown

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:28

Toevallig heb ik net een 2e hands Stubben Scandica (de extra luxe) dressuurzadel met brede boom gekocht voor mijn Fjord!

Hij is breed genoeg, en ligt als een huis. Ik zit er zelf ook lekker op, vind het zeker geen plank. Ook fijn dat het niet zo'n diepe gedwongen zit heeft, aangezien ik een westernzadel gewend ben.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:34

maaike van de vis schreef:
Hij is breed genoeg, en ligt als een huis. Ik zit er zelf ook lekker op, vind het zeker geen plank. Ook fijn dat het niet zo'n diepe gedwongen zit heeft, aangezien ik een westernzadel gewend ben.

Precies! Daar ga ik ook echt voor. Ik had eerst een Euroriding Diamant dressuur maar vond dat die me teveel opsloot met de diepe zit en dikke kniewrongen. Ik wist trouwens niet dat jij een Fjord had? Wat leuk!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:37

Haha nee?
Ja, ik ben aangestoken door het Fjordenvirus dankzij Stal Dolfing, waarvan ik mijn Fjord ook heb gekocht.
Jij had een tijdje terug toch zo'n Massimozadel geprobeerd? Daar heb ik je toen nog over gePBt omdat ik die misschien zo een ook wel wilde proberen voor Verae.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 22:33

maaike van de vis schreef:
Haha nee?
Ja, ik ben aangestoken door het Fjordenvirus dankzij Stal Dolfing, waarvan ik mijn Fjord ook heb gekocht.
Jij had een tijdje terug toch zo'n Massimozadel geprobeerd? Daar heb ik je toen nog over gePBt omdat ik die misschien zo een ook wel wilde proberen voor Verae.

Klopt! Ik vond het een heerlijk zacht zadel maar helaas kon ik geen passende vinden voor Pjelk. Ik heb er drie verschillende boomwijdtes (tot maat 40!) op gehad maar ze lagen allemaal niet goed.

Verder niemand ervaringen met de stubben zadels :S ?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:17

ik heb ook een scandica DL extra gehad (dus ook de luxe versie) was een heerlijk zadel. simpele halfdiepe zit, maar wel genoeg wrong.
kon er ook prima buitenritten mee maken, nooit een zere kont gehad.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:26

Ik heb de Stubben Scandica en de Stubben Maestoso als ik moest kiezen tussen die 2 ging ik toch voor de Maestoso ik vind deze net wat prettiger zitten. Als zit de Scandica ook niet verkeerd! Mijn zadels komen overigens ook bij Kootstra vandaan Knipoog

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:05

de maestoso heb ik alleen op de bok opgezeten, maar die vond ik niet prettig... te breed bovenop en te weinig wrong.
zo zie je maar dat dat heel persoonlijk is Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:44

Lissy: De wrong kun je aanpassen dus dat is geen reden. Het zadel is idd breder bovenop maar ik denk dat dat juist voor lange afstanden wel prettig zit. Als ik intensief rij met mijn Scandica rij ik mezelf nog weleens kapot (ja ja op die l*llige plek Haha! ) Met de Maestoso heb ik dit probleem niet Knipoog

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:52

MISTRAL94 schreef:
Lissy: De wrong kun je aanpassen dus dat is geen reden. Het zadel is idd breder bovenop maar ik denk dat dat juist voor lange afstanden wel prettig zit. Als ik intensief rij met mijn Scandica rij ik mezelf nog weleens kapot (ja ja op die l*llige plek Haha! ) Met de Maestoso heb ik dit probleem niet Knipoog

Na een paar keer op het zadel gereden te hebben kan ik me dat best voorstellen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:54

Wat bedoel je Maaike? Dat je het zaakje kapot rijdt tijdens een uurtje intensief rijden? Clown

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:56

MISTRAL94 schreef:
Wat bedoel je Maaike? Dat je het zaakje kapot rijdt tijdens een uurtje intensief rijden? Clown

Heb ik vaker gehoord Ja Is heel verschillend per persoon Haha! Ik heb nergens last van Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:58

Ik heb het vaak tijdens de les, als ik voor mezelf rij doe ik het net even iets rustiger aan *LOL* Ach je kunt altijd een poging doen tot eelt kweken Clown

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:00

Precies! Nou ja, nog niet kaopt, maar wel pijnlijk, en het gevoel dat als ik langer zou blijven rijden dat het dan wel stuk zou gaan.

Is daar niet iets voor te verzinnen? Een toque voor vrouwen ofzo? Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:02

wahaha dat zou wel een goeie zijn. Al lijkt het me ook niet ideaal volgens mij ben je dan aan het balanceren in je zadel Clown

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:04

Hahaha, ik zie het al helemaal voor me Haha!
Maar goed, zal niet verder offtopic gaan.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:09

Goed idee Maaike! Haha! Kom dan maar snel terug naar het DPR topic Duivel

TS: Is de Maestoso geen optie voor je?

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 23:12

MISTRAL94 schreef:
TS: Is de Maestoso geen optie voor je?

Daar begin ik nu ook wel aan te denken ja. vooral in vergelijking met de scandica. Het is alleen dat ik op zoek ben naar een zadel wat me niet erg opsluit (absoluut geen heel diepe zit of dikke wrongen) en waar je makkelijk in kan verzitten. Ik wil er vooral lange tochten mee rijden en dan moet het gewoon comfortabel zijn. Heeft de Maestoso een diepe zit of valt dat mee? en is dat zadel echt in dressuurmodel of is er ook een veelzijdigheids variant? Het feit dat dat zadel wat breder is dan de scandica spreekt me wel aan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:15

De scandica heeft meer wrong dat de Maestoso!
Nee ik vind het zadel niet erg diep zitten je hebt genoeg vrijheid maar of de Maestoso er in vzh uitvoering is durf ik niet te zeggen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:31

ik heb op de scandica nergens last van, maar ik ben ook heel smal in de heupen. misschien dat dat er ook mee te maken heeft

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:10

Ik heb voor mijn haflinger een stubben Siegfried (VSD) ook bij Kootrstra gekocht, maar ik ben overgestapt naar zadelmaker van Triest in Meppel. Kootstra is een goede zadelmaker, kan goed praten maar hij moet wel eerlijk blijven. Koe Mijn zadel bleek 3 boommaten te smal te zijn, Kootstra bleef volhouden dat hij wél paste. Maar zodra je vanaf het aanpassen een goede boommaat hebt is er niks aan de hand en is het gewoon een goede zadelmaker.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:30

Mijn 3e zadel komt eraan en ik heb gelukkig alleen maar goede ervaringen met Kootstra! Voor mij niemand anders meer Knipoog 3 boommaten te klein lijkt me overigens wel erg stug kijk dat er 1 boommaat wijdte verschil in zit ala maar 3 lijkt me wel erg veel Bloos Maar goed waar mensen werken worden fouten gemaakt Knipoog

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:54

MISTRAL94 schreef:
Mijn 3e zadel komt eraan en ik heb gelukkig alleen maar goede ervaringen met Kootstra! Voor mij niemand anders meer Knipoog 3 boommaten te klein lijkt me overigens wel erg stug kijk dat er 1 boommaat wijdte verschil in zit ala maar 3 lijkt me wel erg veel Bloos Maar goed waar mensen werken worden fouten gemaakt Knipoog

Ik heb een jaar bij Kootstra lopen zeuren dat mijn pony naar deed tijdens het opzadelen en witte plekken kreeg. Hij heeft het zadel 3 keer aangepast (vulling eruit en erin, singelstoten erbij) met de mededeling erbij dat mijn pony gewoon een gevoelig huidje heeft (we hebben het hier over een haflinger.... Duivel ) Ik moest maar met een wollen deken onder het zadel gaan rijden en na het rijden de plekken insmeren met kampferspiritus. Omdat die witte plekken bleven en hij ook onder het rijden begon te protesteren is de DA er ook bijgeweest; hij had al weggevallen spieren. Toen ben ik voor een second opinion naar van Triest geweest. Die heeft zijn rug opgemeten en daar kwam uit dat hij boommaat 34 nodig heeft/had, ik had een boommaat 31. Dus ja, echt 3 boommaten verschil. Als Kootstra meteen eerlijk gezegd had (want die heeft het moeten weten, die heeft ook nog enkele keren zijn rug opgemeten) dat ik een ander zadel nodig had; dan was dat niet anders geweest en dan zou er een ander zadel gekomen zijn. Het effect nu is dat ik overgestapt ben naar een andere zadelmaker, waar ik zeer over te spreken ben. Ik zeg absoluut niet dat Kootstra slecht is, ik vind het alleen erg jammer dat hij -in dit geval, met mijn vorige (rijtypische) pony was er geen vuiltje aan de lucht en was ik altijd zeer over hem te spreken- zo aan het prutsen geweest is.