Open schoft, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Open schoft, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:46

Omdat zijn vorige zadel niet goed paste, is zijn schoft helemaal open gegaan. Nu zijn het oude wondjes, maar ik wil voorkomen dat ze weer open gaan.

Ik rij tegenwoordig met een dressuurzadel met een terug gesneden kamer en die ligt veel beter. Ik heb er nu een PK pad onder, dus de schoft gaat niet meer zo snel open.

Heeft iemand anders nog andere ideeen wat ik ertussen kan doen door het te voorkomen?

Een bontje misschien, of... ?

CarinaR

Re: Open schoft, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:47

Je hebt nu een goedpassend zadel!
gewoon niets aan doen. geneest vanzelf wel weer!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:48

Oke oke Lachen dat kan ook natuurlijk ja Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:50

zolang er nix op die wondjes ligt, kan het ook niet open gaan Lachen

succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:53

Rust geven is meestal de beste methode voor genezen. Voorkom evt. schuren van je sjabrakje en houd je training tijdelijk even op een wat lager pitje. Als het dan volledig is genezen, kun je er weer vol tegenaan met je nieuwe goed passende zadel Knipoog

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:53

Geneest het vanzelf? Hoef ik er ook niets op te doen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:55

Gewoon zo veel mogelijk met rust laten en lekker frisse lucht erbij. Als je paard een deken op heeft dan is het verstandig om met mooi weer die even voor een uurtje eraf te halen.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:57

Oke! En je hoort het dekje aan de voorkant meestal toch een beetje omhoog te trekken? Zodat ie niet strak op de schoft ligt?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:02

Goed schoon houden, als er eenmaal een genezend korstje op zit dan heeft zalf opsmeren weinig nut meer. Mocht het weer opengaan even goed ontsmetten.

En verder inderdaad even schipperen als ie een deken opheeft, het is niet de bedoeling dat die elke keer het korstje weer openschuurt.

Wel goed in de gaten houden met je dekje, voor je het weet gaat na het rijden het dekje wat meer liggen en schuurt het alsnog.

Als je nu een goed liggend zadel hebt zou ik je paard wel beweging geven, maar dan met je training op een lager pitje. Dus een half uurtje rijden ipv een uurtje bijvoorbeeld. Als het dan compleet genezen is kun je weer vol aan de gang. Mocht het toch weer open zijn gegaan, dan liever even longeren ofzo.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:07

Sence schreef:
Oke! En je hoort het dekje aan de voorkant meestal toch een beetje omhoog te trekken? Zodat ie niet strak op de schoft ligt?

Dat in ieder geval maar ik zou als het nog niet genezen is overwegen om tijdelijk zonder dekje te rijden. En net als wat Bientotje zegt, even een beetje rustig aan met trainen. Persoonlijk zou ik in ieder geval voorkomen dat je het paard in het zweet werkt en daardoor de korst week maakt.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:09

Als je paard een deken op heeft, kan je daar ook een bontje op de plaats van de schoft naaien. Dat heb ik iig gedaan, het helpt super. De schoft is nog niet open geweest. Vorige ruiter had haar helemaal open gereden Boos!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:14

Suprice schreef:
Als je paard een deken op heeft, kan je daar ook een bontje op de plaats van de schoft naaien. Dat heb ik iig gedaan, het helpt super. De schoft is nog niet open geweest. Vorige ruiter had haar helemaal open gereden Boos!

Dit dek heeft van zichzelf op de plek van de schoft al een lekker dik bontje! Lachen

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:46

Een tijdje zonder zadel rijden? of wat minder rijden en een paar keer longeren tot het goed genezen is. Veel dekjes zakken inderdaad tijdens het rijden helemaal naar beneden op de schoft en oefenen daar best veel druk uit. Er zijn wel dekjes op de markt die speciaal gevormd zijn waarmee je dit probleem niet hebt. Je hebt naar mijn mening echt wat ruimte nodig daar je moet er een vinger tussen kunnen steken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:47

idd zonder zadel rijden
en juist geen pad of bontjes gebruiiken,die maken de ruimte van de boom alleen maar smaller !
elke dag masseren en insmeren met zinkzalf of calendulan is ook alleen maar goed

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:56

Zonder zadel dat valt bijna niet te doen op dit paard Nagelbijten / Gniffelen

Rhavenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:19

Ik zou dan voorlopig even niet rijden, en het rustig laten genezen. Misschien een ander zadel kopen?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:42

Wat ook nog wel fijn is met het oog op dekens is zo'n borstbeschermer.
1 van mijn paarden had de schoft beetje kapot omdat t bontje van 1 deken er af was.
Nu heb ik m zo'n borstbeschermer om en er zit mooi weer vacht op Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:45

Je hebt mazzel met de buitentemperatuur, vandaag en de rest van de week blijft het subtropisch voor winterbegrippen.
Dus meteen de deken eraf doen.
Zowel buiten als binnen.
In de buitenlucht geneest het veel beter.

Heeft je paard gerold gewoon voorzichtig schoonmaken. Maar alleen als het nog een open of natte wond is.

Verder helpt honing erg goed bij wondgenezing en heeft een antibacteriële werking.

In de zomer zou ik het niet gebruiken, maar in de winter durf ik het wel aan.

Gewoon vloeibare honing op de (open) wond gieten, smeren.

Ons vorige paard heeft de schoft open gehad door een deken.
We hebben toen het bovenstaande gedaan, als het wat kouder werd, een katoenen deken op waar de schoft was uitgeknipt.