[WN] rigging vraag??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

rigging vraag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 21:37

Eindelijk is mijn billy cook binnen (erg lang verhaal maar ben blij Haha! )
Nu heb ik toch een vraagje aan de experts: kun je ergens terug vinden welk type dit zadel is?
Verder had ik een vraag over de rigging: deze is in dit zadel niet met een rigging d (?) maar dmv een gat in de skirt? Is dit normaal?
Of is het echt al een ouder type zadel. Verder zit er nog een gat in de skirt zeg maar waar de singel aan bevestigd is maar daar boven zit er nog een.
Hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen, ik ga mijn best doen wat foto's te plaatsen die mijn verhaal (vraag) wat kunnen verduidelijken.
edit: zojuist zie ik dat er een nummer op staat is deze ergens te traceren?

DubbelFun

Re: rigging vraag??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:21

Als je een mail stuurt aan BC dan kunnen ze het voor je nakijken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:48

Bij deze de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
ik hoop dat het een beetje te snappen is. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:58

timokyana schreef:
Eindelijk is mijn billy cook binnen (erg lang verhaal maar ben blij Haha! )

Hihihi goed zo dat je hem toch nog gekregen hebt *LOL* Ben je het zadel gaan 'ophalen'?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:09

@miss_montana: tja vond het zo lang duren,dacht ga zelf maar een bezoekje brengen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:16

Hahaha! Geweldig joh! Net goed Clown

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:17

DubbelDun schreef:
Als je een mail stuurt aan BC dan kunnen ze het voor je nakijken.

en waar kan ik die site of mailadres vinden? Bloos

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:45

Ik snap de foto niet.
Ventilatie? Zit er buckstitching omheen? Heel ongwoon, Lijkt mij in iedergeval geen rigging. Zit er rawhide om de riggingslot? Een groterefoto graag, zodat je kan zien wáár alles zit.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 00:03

ik kan er geen betere foto van maken. wat je ziet door het leer is de tie strap (singele) deze is dus bevestigd aan het zadel zelf.
Waar dat grote gat voor is, ik durf het niet te zeggen? dat is ook mijn vraag. waar de singel aan zit, daarvoor is nog een gleuf, maar die vind ik minder belangrijk om zo even te zeggen. Aan beide zijden van het zadel zit dus zo'n groot gat.
haha zou dat echt voor ventilatie moeten zijn, dat geloof ik toch niet.Eromheen is het gestikt, of dat jouw genoemde buckstitching is weet ik niet, is dit ergens aan herkenbaar? de riggingslot is neem ik aan waar de tie strap doorheen zit? daar zit een soort van wit( geel) leer lijkt het omheen, zoals ook te zien is op de foto .Het stukje wat op de 2e foto staat zit exact onder de fenders.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:14

Dat grote gat lijkt alsof het omringt is met buckstitching, dat is puur ornamentaal. Waarom? onder de saddleskirt? Dat gele leer lijkt op rawhide, dat is dan voor versteviging. maar als je daar de tie-strap doorheen moet doen, dan moet het vanbinnen ook nog met metaal verstevigt zijn.

Ik vind het heel ongewoon.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 00:21

het is niet met metaal verstevigd, dat gat onder de fenders, geen idee. Ik heb het nog nooit gezien en waarom om beide kanten? Ik hoopte eigenlijk dat iemand het hier zou weten. ik weet niet of je door het nummer van het zadel ergens meer informatie kan achterhalen?
toch bedankt voor je antwoord aafkeB, ik hoop dat ik er toch achter kom wat het nut ervan is, ik neem aan dat er niet zomaar 'gaten 'in je zadel zitten toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:59

Dit is een ouderwetse manier van rigging, zodat je geen metaal nodig hebt.
Als het goed is heb je 3 gaten; één waar nu de singelriem in vast zit, dan het grote gat wat bedoeld is om de singel door te halen en strak te trekken (vandaar die meerdere lagen versterkt met rawhide. die zie je niet maar zit er waarschijnlijk wel tussen). Logisch is dat dit met een stevige draad vastgenaaid (en verlijmd) zit en als laatste een sleufgat waar je het restant singel in op moet bergen.
Om geen ongelijke druk te krijgen zit het aan de andere kant precies hetzelfde.
Dit zadel moet je dus óf met 2 lange singelriemen op dezelfde manier vastmaken óf je moet de offbillet (dus die enkele dikke aan de andere kant) door het grootste gat doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:04

Dankjewel DD: dit klinkt best logisch eigenlijk, hoe je het zo uitlegt. ik zal eens proberen of ik nog ergens zo'n type zadel tegenkom, of misschien weet een bokker nog iets met een voorbeeld foto.Ik snap je uitleg in ieder geval wel, is duidelijk dus ik denk dat me dat wel gaat lukken op deze manier.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:19

nou ik heb al een beetje meer info kunnen verzamelen. De 8000 a 9000 nummers zijn de wat oudere zadels van billy cook. Het is een reiner zadel en waarschijnlijk rond de 8 jaar oud.
Zou dit kunnen kloppen, verder handgemaakt, maar dat zegt niet zoveel geloof ik he?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:41

Elk zadel is handgemaakt, daar hebben ze nog geen geautomatiseerde machines voor uitgevonden Lachen
Je hebt bench-made; door dezelfde zadelmaker van begin tot eind in elkaar gezet en fabrieksmatig in elkaar gezet; soort van lopende bandwerk net als bij auto's.
Leeftijd kun je weinig van zeggen, maar net hoe netjes iemand er mee omgaat. Reiningtype zou gezien de opbouw van de zit kunnen kloppen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:55

thx DD: ik bedoelde ook het verschil tussen het hand made en het lopende bandwerk Knipoog het kwam er alleen een beetje knullig uit..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:26

Ja, handgemaakt zegt niets, is ook geen beschermt begrip, doen ze met tooling ook, dan is het erin gestanst, en dan gaat iemand met een mesje even wat détails erin snijden, en dan noemen ze het 'handtooled'
Tegenwoordig merk je dat ze er heel veel aandacht aan schenken dat het zadel door één persoon gemaakt is. Dus niet lopende band. Nou ja, net wat DD zei dus.
Het zadel ziet er in ieder geval heel mooi uit.
en ik vind (maar dat heb ik al eerder gezegt) dat je bij een 10/15 jaar oud zadel veel beter qua kwaliteit zit. Dus als 'ie past denk ik dat je het goed gedaan hebt!

Ik dénk, en dat bedoelde ik in het begin, dat de riggingslot tussen de lagen wel met metaal versterkt is. Dat zie je ook in de Stohlman-boeken. Maar die ruimte daarboven heb ik nog nooit gezien. Maar wel zo mooi en met détail dat het erbij hoort. Ik ben heel benieuwd als je hem aan gesingelt hebt volgens DD's beschrijving. Zet je daar ook een foto van ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 23:34

Bedankt aafke voor je uitleg, ik zal zeker een foto plaatsen, moet even wachten tot het weer een beetje mee zit. Ben benieuwd of ik er uit kom met de tie strap. Zo niet horen jullie het wel weer Knipoog