voorsingel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

voorsingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:52

ik heb een haflinger met weinig schoft en weinig schouder druk (of hoe je dat ook wilt noemen) en mijn zadel schuift heel iets. niet veel maar wel een beetje. het zadel is goed, pas nieuwe en pas nog opgevuld enz.

nu hoorde ik laatst iets over een voorsingel dat helpt het voorkomen dat het zadel naar voren schuift.

wie heeft er 1 en hoe bevalt die?

Mikkie

Re: voorsingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:26

Ik heb er geen en ook geen ervaring mee, maar als ik logisch nadenk, dan wil ik je de tip geven om nog eens goed naar de constructie met een voorsingel te kijken.
Want...en misschien zit ik er wel helemaal naast, maar hoe kan iets dat je voor de borst van je paard vastmaakt nou voorkomen dat je zadel naar voren schuift? En dat dat gebeurde meende ik op te maken uit je topic op HAW dat ik toevallig tegen kwam. Als een zadel naar achteren schuift, moet je zorgen dat het van voren wordt tegen gehouden en dan kan een voortuig een prima oplossing zijn. Schuift je zadel naar voren, dan zie ik geen toegevoegde waarde voor een borsttuig. Ik zou juist denken dat het dan nog sneller naar voren schuift omdat de beweging van je pony ook nog eens druk zet op je voorsingel. In jouw geval moet je je zadel naar achteren houden en dat kan alleen met iets dat je aan de achterkant van je pony bevestigd. Een staartriem dus.

Nog beter lijkt het me om toch op zoek te gaan naar een goed passend zadel en dat zal misschien een hele zoektocht worden, maar ik denk dat dat voor jou en voor je pony een hoop frustraties kan besparen.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:35

Mikkie; Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Een voorsingel is iets anders dan een borsttuig. Het is een singel die moet voorkomen dat je zadel over de voorsingel naar voren schuift.
Ik ben ook benieuwd hoe voorsingels bevallen, ga dit volgen.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:43

Ik heb met mijn vorige paard ook een tijdje met een voorsingel gereden maar uit ervaring vind ik dat het niet echt lekker lag aangezien het precies op de schouder botten ligt (heb er een van kavalkade). Je moet het best strak aantrekken anders heeft het nog geen nut want dan schuift je voorzingel gewoon mee mt je zadel en dit kan drukkingen veroorzaken op de schouderbladen zeg maar.
Een vriendin van mij heeft een 3 jarige en die heeft totaal nog geen schoft en ook nog geen gespierde schouderpartij. Wat zij op dit moment doet is een gelpad overdwars onder de voorkant van het zadel zodat het de voorkant een beetje opvult. Dit werkt perfect en er ontstaan geen drukkingen aangezien het gel is.

Misschien heb je er wat aan maar ik zou je echt een voorsingel afraden hoor, is echt niet lekker voor je paard.

Succes!