welke zadels met schoudervrijheid??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

welke zadels met schoudervrijheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 09:18

gisteren is merel behandeld door de 'spierendokter' Haha!
omdat merel zoveel spierproblemen heeft, met name bij de schouder, moeten we een ander zadel gaan aanschaffen.

nu ligt er een euroriding jade op en die ligt dus teveel op de schouder te drukken.
merel heeft vaak last van zadels die naar voren schuiven en dus op haar schouder gaan drukken.
er zit wel eenvoorsingel op, maar die helpt niet genoeg.

zijn er speciale merken die meer schoudervrijheid geven? die niet zo recht toe recht aan op de schouder liggen??
het zadel ligt nl verder wel goed bij alleen het stuk op de rug en schoft. de schouder ligt dus niet vrij.

we willen een beetje weten in wat voor een prijsklasse we moeten kijken, aangezien ons geadviseerd is een luchtzadel te nemen(of in te bouwen als ik geen flairzadel kan vinden)

alvast bedankt

GeneralFlynn

Re: welke zadels met schoudervrijheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 09:20

Je zou een boomloos zadel kunnen testen.
Die heeft schoudervrijheid,en als je paard meer bespiering krijgt dan past het zadel nog steeds goed.
(als het tenminste op jou paard zou passen)
Je kan het zadel een week gratis testen,dan weet je of het wat voor jullie is.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 09:32

we hebben al eens een randolls gehad.. was een grote nono Haha!
omdat mijnvriend endurance met haar rijd heeft hij al een westernzadel, die past wel goed.
maar mijnvriend rijd ook wel eens dressuurles en springles en dat gaat niet zo goed met een westernzadel Haha!

voorlopig mag ze ook niet rijden, dus heb nog tijd zat voor een ander zadel, maar ik dacht dus dat er speciale type zadels waren.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:12

volgens mij ligt het niet aan het zadel zelf, maar aan de ligging van het zadel.
Kortom het past gewoon niet. Zadelmaker laten komen is het beste lijkt me. En dan een zadel nemen wat past (en lekker zit natuurlijk!)

kale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:27

gekke_koei schreef:
omdat merel zoveel spierproblemen heeft, met name bij de schouder, moeten we een ander zadel gaan aanschaffen.

nu ligt er een euroriding jade op en die ligt dus teveel op de schouder te drukken.
merel heeft vaak last van zadels die naar voren schuiven en dus op haar schouder gaan drukken.

zijn er speciale merken die meer schoudervrijheid geven? die niet zo recht toe recht aan op de schouder liggen??
het zadel ligt nl verder wel goed bij alleen het stuk op de rug en schoft. de schouder ligt dus niet vrij.

we willen een beetje weten in wat voor een prijsklasse we moeten kijken, aangezien ons geadviseerd is een luchtzadel te nemen(of in te bouwen als ik geen flairzadel kan vinden)

alvast bedankt

Hallo luitjes
ik weet dat stubben een nieuw zadel heeft uitgebracht, onder de naam Merlin. Je kunt hem oa vinden op www.deruiterboulevard.nl
ik heb zo'n zadel laatst via hun zadelservice uitgeprobeerd, helemaal geweldig. want ik heb zelf een fries en die heeft echt een flinke schouder.
echt helemaal geweldig. moet je eens proberen.
succes
groetjes
kale

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:31

www.equestor.nl zijn zadels voor veel schoudervrijheid. Verder zijn er natuurlijk veel meer. Maar van hun weet ik dat ze al hun zadels er op maken. Succes!

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:37

Kn en barnsby. Die werden door mijn zadelmaker aangeraden voor mn paardje met nogal brede schouderpunten. Ook euroriding en het br leida strijk zadel geven veel schoudervrijheid. Maar dat moet je gewoon uittesten.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:49

Mijn Schumacher geeft ook veel schoudervrijheid maar er is ook een model dat nog meer teruggesneden zweetbladen heeft en bijgevolg nog meer schoudervrijheid geeft. Het is, geloof ik, de Schumacher Dynamic. Kijk maar eens op http://os-sattlerei.com . Er hangt wel een aardig prijskaartje aan Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:28

zadelmakers zijn er genoeg bij geweest Haha!
maar nog geen enkele heeft ooit wat over de schouder gezegd, iets wat ik heel kwalijk vind. ieder half jaar staat ze net als willem onder controle.

wat bij haar het probleem is, dat het zadel naar voren schuift en daarmee dus op haar schouder. die voorsingel werkt dus niet tegen het naar voren schuiven.

het liefst heeft mijn vriend een veelzijdigheidszadel, omdat hij toch veel buiten rijd en af en toe springt. maar ik vraag me af of dat voor haar schouder goed zal zijn.
zadelmakers vertellen je allemaal verschillende dingen, dus ikvind het moeilijk om op hun oordeel af te gaan omdat het me al zoveel ellende heeft bezorgd de laatste tijd.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:08

Ik hou dit topic even in de gaten....
Ik heb ook een paard waarbij t zadel heel gauw naar voren trekt en heb er ook al aantal keer zadelpassers bij gehad.
Ben nu opzoek naar een andere.

kale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:01

gekke_koei schreef:

alvast bedankt

hallo luitjes
ik heb zelf het probleem gehad om van kwpn naar een friese hengst van 172 te gaan. help ook zo'n schouder waardoor het zadel altijd naar achter schuift. maar hoera voor stubben, want die hebben net het nieuwe zadel merlin op de markt gebracht.
ik liep er tegen aan toen dit zadel op de opening van de ruiterboulevard werd geintroduceerd. daar stond zo'n meneer, volgens mij de vertegenwoordiger die het allemaal heeft uitgelegd.
het onderste blad is helemaal teruggesneden en dus optimale vrijheid van de schouder.
ik heb het mogen passen van deze winkel, tesamen met een goede zadelpasser en nu mag ik me gelukkig heten want ik kan optimaal rijden.
en hij past ook op mijn kwpn merrie.

je moet het gewoon eens uitproberen en dan wel bij een winkel met een goede zadelpasser, want die zijn er ook maar weinig goede,.
veel succes.
groetjes kale

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:24

Informeer eens bij tweespan in Friesland. Deze hebben ervaring met koudbloedpaarden waarbij het zadel vaak ook teveel op de schouder ligt (ivb geen schoft) misschien hebben zij iets wat je bevalt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 09:15

tnx voor de tips, ik zal eens gaan rond vragen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:12

Ik heb nu een massimo trail, die houdt de schouder ook goed vrij.
Ben heel erg blij met dit zadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:55

mijn harry dabbs heeft veel schoudervrijheid (teruggebouwd zweetblad) ook de kentaur medeau heeft dat en de prestige top drassage.
verder is het denk ik gewoon een kwestie van passen en proberen. laat een zadelmaker/passer komen, vertel die van te voren je probleem en dan neemt hij alleen zadels mee die daar geschikt voor zijn

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:39

weet je wat het gewoon is, ik heb er geen vertrouwen in. ik heb gewoon het idee dat de zadelmakers hier je naar de mond praten. niemand heeft ooit gezegd dat het zadel niet geschikt is voor haar. bij willem idem dito, verschillende merken gehad en niemand die ook maar ooit zei dat willem geen smalle maar een medium boom nodig had(die ik gelukkig nu wel heb en het dus ook beter gaat)

binnenkort komt arie boer voor een checkup aan mijn zadel, dus zal gelijk even naar de mogelijkheden vragen voor merel en anders maak ik wel een afspraak bij van triest oid, in elk geval niet degene in deze regio.

kentaur zijn fijne zadels, dus mocht die passen houden we die ook als optie.

tnx allemaal