Waar zadel voor langere tijd bewaren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Waar zadel voor langere tijd bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 20:33

Twee jaar geleden ben ik gestopt met paardrijden. Zelf had ik een jaar daarvoor zelf een zadel gekocht, een Kieffer Lusitano. Hij heeft twee jaar op de zolder van mijn vader gelegen (schuurzolder, direct onder de pannen), in die tijd is er een beetje schimmel gekomen aan de zweetbladen, maar was er zo weer af te poetsen.

Nu zit ik me af te vragen of dat wel een goede plek is om het zadel op te bergen. Het paard wat ik nu ga rijden past het zadel niet dus ik heb hem weer thuis liggen.

Wat is het beste voor een leren zadel, beetje kou of toch de warmte van een huis? En invetten? In de olie doen, of wat?

o0eefje0o

Re: Waar zadel voor langere tijd bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:35

bij de verwarming droogt het leer uit en uitgedroogt leer gaat scheuren en zoals je zelf al zegt schimmels poets je er zo vanaf... dus gewoon in een vochtige koude schuur

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:38

als je het zadel weg legt moet je wel zorgen dat er goed vet op zit en natuurlijk een hoes. ik heb ergens zo'n folder liggen waarin het helemaal staat omschreven (voor als je een zadel of ander tuig langer wilt wegleggen) van Belvoirs ofzo? Zoiets heet het merk. Oranje foldertje misschien zou je eens op zoek kunnen gaan naar hun web misschien staat het daar ook omschreven.

car&day&martin heet het en belvoir zijn type onderhoudsmiddelen van hun. Als ik de folder toevallig nog tegenkom zal ik even plaatsen wat erin stond.
Laatst bijgewerkt door shabbay op 27-01-07 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:40

ik heb hier ook twee zadels langere tijd stil liggen. ik heb ze op mijn slaapkamer op een zadel bok. (misschien niet de oplossing) maar ik wil er mee zeggen dat ze bij mij binnen liggen, ik vet ze regelmatig in, en zie er tot nu toe niets aan.Allebei in prima staat.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:55

Ik zou em goed in het vet zetten. En dan op een niet te vochtige plaats wegleggen. Iig niet bij de verwarming, daar droogt het leer van uit. En leg hem op een bok, anders raakt het zadel uit model. Dubbelgevouwen zweetbladen worden moeilijk weer recht *spreekt uit ervaring*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:44

shabbay schreef:
als je het zadel weg legt moet je wel zorgen dat er goed vet op zit en natuurlijk een hoes. ik heb ergens zo'n folder liggen waarin het helemaal staat omschreven (voor als je een zadel of ander tuig langer wilt wegleggen) van Belvoirs ofzo? Zoiets heet het merk. Oranje foldertje misschien zou je eens op zoek kunnen gaan naar hun web misschien staat het daar ook omschreven.

car&day&martin heet het en belvoir zijn type onderhoudsmiddelen van hun. Als ik de folder toevallig nog tegenkom zal ik even plaatsen wat erin stond.

Ik heb die folder ook, staat idd hele handige dingen in. Ja Ik heb wel een sscanner, maar met inscannen wordt het toch niet zo heel erg leesbaar, denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:35

Ik zou het zadel 1 keer schoonmaken (niet vetten) en vervolgens met een stoffen hoes (zeker geen leren of kunststof) op zolder (van huis) leggen. Niet bij een verwarming, niet in een vochtige schuur, maar gewoon in een droge en koele ruimte. En inderdaad gewoon op een bok, of anders staand zonder dat de zweetbladen in verdrukking komen.