Lang verhaal wil het niet graag. Ik rijd mijn ponny altijd bitloos. Sinds een maand geleden is hij alleen, mijn andere ponny heb ik in moeten laten slapen. Het was echt een koppeltje. Waar zij was, was hij ook. We rijden altijd buiten met zijn 2tjes nu is ie dus alleen. Maar hij kan niet alleen naar buiten. Sinds kort heb ik iemand die hem alleen naar buiten krijgt, alleen meneer is heel erg bang. Als ie schrikt rent ie gelijk terug naar stal, dat ligt langs een weg. Met een gewoon trensje, heb ik niks te zeggen. Wil wel dat ie hem de goede kant op kan sturen. Met dat bitloze hoofdstel reageert ie normaal wel maar dan niet. Weet zelf dat een pelham als je hem met 2 teugels rijd, dat de bovenste teugel zacht inwerkt. Dus die onderste is puur voor de noodgevallen. Wil liever zonder bit, maar een gewoon trensje doet hem niks. Het is een kruising haflinger/welsh d maatje maar echt een tank. Hij kan nu dus eindelijk alleen naar buiten, maar moet wel veilig blijven. Ben niet zon voorstander van bitten vooral niet met hefboomwerking, maar veiligheid gaat voor. Dan wel zo zacht mogelijk. Als het dan toch moet. Stang ligt stiller in de mond, maar wat is fijner rvs of rubber? Hij wordt ook met zachte hand bereden. Altijd met los ontspannen teugeltje.
Een gebroken is zachter dan een stang, maar waarom wil je er zo een als ik vragen mag? Een Pelham werkt erg scherp in, ook een gebroken.
Helaas, het is precies andersom. De gebroken werkt harder in, het notekrakers-effect is meer aanwijzig, en dan werkt de kinketting ook niet zo als het hoort. Een ongebroken stangpelham, is wat het bovenste betreft het minst scherp.