[WN] zadelonderlegger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vauban

zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 20:58

ik kreeg van iemand de tip een zadelonderlegger onder m'n westernzadel te leggen aangezien hij bij zijn lendenen nog veel spier moet ontwikkelen..
nou ben ik even rond gaan zoeken maar nog zonder resultaat...
bestaan ze eigenlijk wel voor de westernzadels???

deze is voor de dressuur (voor 't idee...) in de dressuur heb je ze ook schuin aflopend voor paarden die net als mijn beesie nog lendenen moeten krijgen!
Afbeelding

'k ben benieuwd?!

gaucho

Re: zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:56

Ik heb weleens zoiets gezien, dat heet `The Corrector` ofzo. Misschien even op Googelen? Ik heb er zelf verder geen ervaring mee.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 02:33

mikeyfreak schreef:
ik kreeg van iemand de tip een zadelonderlegger onder m'n westernzadel te leggen aangezien hij bij zijn lendenen nog veel spier moet ontwikkelen..
nou ben ik even rond gaan zoeken maar nog zonder resultaat...
bestaan ze eigenlijk wel voor de westernzadels???

deze is voor de dressuur (voor 't idee...) in de dressuur heb je ze ook schuin aflopend voor paarden die net als mijn beesie nog lendenen moeten krijgen!
Afbeelding

'k ben benieuwd?!

je moet er eerst van verzekert zijn dat je zadel goed past
of dat dit de oorzaak is dat hier minder spieren zitten
Als je zeker weet dat het past
kun je een korrectorpad gebruiken
Dit is een pad met vier luchtkussens onafhankelijk op te pompen
Hiermee heb ik een poos gereden.
Het werkt goed,maar als nadeel vind ik dat je geen goede feeling hebt
Als de spieren zich ontwikkeld hebben kun je geleidelijk weer naar een normale pad.
Maar kijk alstublieft eerst goed naar de pasvorm van je zadel.
Heb zelf nu een zadel van Muijs in de maak.
Als je verder nog vragen hebt over de korrectorpad kan ik je wel verder helpen

WWW.TEXASJACK.NL

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:41

@mikeyfreak: als een paard last van zijn lendenen heeft vanwege te weinig spieren zou ik eerst eens op zoek gaan naar de oorzaak daarvan; niet goed passend zadel, verkeerde belasting etc.
Een pad draagt daar niets aan toe.
Zéker geen engelse, want die zijn te klein en dan drukken de randen van de pad op het lichaam van het paard.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 12:49

DubbelDun schreef:
@mikeyfreak: als een paard last van zijn lendenen heeft vanwege te weinig spieren zou ik eerst eens op zoek gaan naar de oorzaak daarvan; niet goed passend zadel, verkeerde belasting etc.
Een pad draagt daar niets aan toe.
Zéker geen engelse, want die zijn te klein en dan drukken de randen van de pad op het lichaam van het paard.

voor de duidelijkheid ik was zeker niet van plan er een engelse onder te leggen :S 't was gewoon een voorbeeld...
mijn paardje is nog niet oud en moet dus nog heel veel spier ontwikkelen... ook moet ik toegeven dat hij te veel op de voorhand gereden is en dus van achter "meehobbelt" hij heeft dus nooit echte spier ontwikkeling gehad in z'n kont en rug! ook is hij heel lang in de rug waardoor het "aan elkaar lopen" niet echt veel makkelijker word.

het gaat mij er juist om dat mijn paardje gewoon iets minder druk achter op z'n rug krijgt. (het zadel druft nog wel eens los te komen van achter.) ik ben hiermee al naar deskundige geweest en die verzekeren mij dat alles veel beter gaat zitten als hij spierontwikkeling krijgt, en dat het nu absoluut geen kwaad kan.
maarjah ik ben toch wel voor het zekere voor het onzekere en ik wil er toch wel iets van demping in hebben eigenlijk. vandaar de vraag

in de dressuur regelen ze dit probleem met een gelpad die van achter iets oploopt. ik was dus benieuwd of dit in de western ook bestond!

groetjes

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 12:54

johantimpen schreef:

je moet er eerst van verzekert zijn dat je zadel goed past
of dat dit de oorzaak is dat hier minder spieren zitten
Als je zeker weet dat het past
kun je een korrectorpad gebruiken
Dit is een pad met vier luchtkussens onafhankelijk op te pompen
Hiermee heb ik een poos gereden.
Het werkt goed,maar als nadeel vind ik dat je geen goede feeling hebt
Als de spieren zich ontwikkeld hebben kun je geleidelijk weer naar een normale pad.
Maar kijk alstublieft eerst goed naar de pasvorm van je zadel.
Heb zelf nu een zadel van Muijs in de maak.
Als je verder nog vragen hebt over de korrectorpad kan ik je wel verder helpen

WWW.TEXASJACK.NL

ik ben er van verzekerd dat het zadel past! dus dit klinkt wel als een oplossing. nu heb ik even op de site gezocht maar daar kan ik ze niet vinden (waarschijnlijk kijk ik met m'n neus :S)
zou je aan kunnen geven waar ze staan? dan maak je een blij mens van me! haha waarschijnlijk zijn ze wel prijzig maar als ze het waard zijn...

groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:15

Citaat:
(het zadel druft nog wel eens los te komen van achter.)
Als je zadel van achter omhoog komt dan past het niet goed, want dan zakt het van voren te ver over de schouders of de bolling van de bars komt niet overeen met de welving van de rug.
Dit los je dus niet op door een pad*.
Als je paard nu minder bespierd is vanachter vanwege te weing/verkeerde training dan is dat een kwestie van wel goed gaan trainen.

*Als je door een kundig iemand kunt laten vaststellen dat je zadel iets te breed is op de schouders dan zou je tijdelijk een build-up pad kunnen gebruiken, maar neem dan wel een goede die een mooie overgang heeft van het brede naar het dunnere stuk toe ivm drukkingen.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 18:00

DubbelDun schreef:
Citaat:
(het zadel druft nog wel eens los te komen van achter.)
Als je zadel van achter omhoog komt dan past het niet goed, want dan zakt het van voren te ver over de schouders of de bolling van de bars komt niet overeen met de welving van de rug.
Dit los je dus niet op door een pad*.
Als je paard nu minder bespierd is vanachter vanwege te weing/verkeerde training dan is dat een kwestie van wel goed gaan trainen.

*Als je door een kundig iemand kunt laten vaststellen dat je zadel iets te breed is op de schouders dan zou je tijdelijk een build-up pad kunnen gebruiken, maar neem dan wel een goede die een mooie overgang heeft van het brede naar het dunnere stuk toe ivm drukkingen.

klinkt idd wel logisch als ik er zo over na denk... raar dat ik dan andere info krijg van een deskudig persoon...... maarjah zo als jij het voorsteld zou het idd wel kunnen zijn, en als dat opgelost zou kunnen worden met een build-up pad is dat helemaal goed....
heb je enig idee waar ze dit hebben en waar ze die dus kunnen aanpassen aan het paard (ik neem aan dat dat zo gaat?!) zelf woon in in NB (wouw). misschien via PB?

groetjes

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:25

Ik ben het met DD eens.
Bovendien geloof ik niet in toveren. En een pad die op mysterieuze wijze spieren tovert, daar geloof ik dus niet in. Lijkt mij eerder een trainings-probleem.
zei DD dus ook al