Thiedeman of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pukkie_Mel

Thiedeman of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 13:22

ik heb sinds gisteren een nieuw bijrijdpaardje, een schat van een paard alleen erg sterk in de mond en hals, hij is wel soepel en hij loopt makkelijk zijgangen.

de eigenares rij hem altijd met een thiedeman. nu heeft ze mij aangeraden om ook met de thiedeman te rijden op hem, om te voorkomen dat ik eerst 3 kwartier in gevecht moet gaan voor dat meneer wat ronder in de hals wil worden. nu ben ik zelf best wel tegen hulpteugels (niet tegen martingaal met springen, maar wel andere bij dressuur Knipoog )

dus ik vroeg me af wat is nou de precieze werking van de thiedeman en op welk punt schakelt ti zichzelf uit? wat raadde jullie mij aan om te doen?( ik ben zowiezo wel van plan om de eerste keren gewoon de thiedeman te gebruiken)

Pukkie_Mel

Re: Thiedeman of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 13:40

iemand?

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:42

Een tiedeman kun je zelf instellen op hoe strak hij staat, het voordeel is dat je hem niet echt fout kunt gebruiken, omdat je hem niet in je handen hebt net zoals een slof. Hij zorgt er niet voor dat je paard in de krul gaat lopen, of beter gezegd aan de teugel, maar blokkeerd je paard als het met zijn hoofd omhoog wil. Dat kan dus niet meer. Als hij wat meer ontspant, werkt de teugel niet meer in

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:25

Ik sluit me aan bij rudi. Veel mensen zijn tegen hulpteugels, maar het is een HULP teugel. De Thiedemann is een van de vriendelijkste hulpteugels die er is. Misschien kun je hem de eerste keren zo los mogelijk instellen ( als dit al niet zo is als de eigenares hem rijdt). Dan kun je meteen kijken hoe hij reageert op wat meer vrijheid en of hij zich kan gedragen en nog belangrijker of je niet met hem hoeft te vechten.
Succes!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:50

Ik ben het eens met de mensen boven mij. Wel wil ik nog even toevoegen dat het paard niet van jou is. Hoe vervelend het ook is, als de eigenaresse heeft gezegd dat je hem met thiedeman zou moeten rijden dan zou je dat gewoon moeten doen.
Ook met thiedeman kan je erachter komen of het paard makkelijk nageefelijk is. Lukt het nageefelijk rijden snel en goed met thiedeman dan zou je met de eigenaresse erover kunnen praten om hem er een keer van af te halen en dan kijken hoe dat gaat. Daarom vind ik het goed van je dat je het de eertse keren toch probeerd om te kijken hoe het paard is.
Succes met rijden!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:28

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn paard uiteindelijk als hobby kreeg om tegen die thiedemann in te gaan lopen. Niet erg handig dus. Het lijkt mij wel ook de meest vriendelijke hulpteugel. Het klinkt weer standaard en stom, maar goede instructie heeft mij verder geholpen dan die thiedemann (die ik er ook vrij snel weer afgedaan heb, aangezien de oorzaak vaak ergens anders ligt).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:44

mm, de eigenaresse raad het aan!
ze heeft niet gezegd dat het moet, aar dta het fijner is in haar ervaring
je zou eerst kunnen proberen hoe het gaat zonder, en als het nodig is de thiedeman er toch bij pakken
of als het niet ndig is niet
denk dat dat gewoon een kwestie van proberen is
liefst in samenspraak , vertel gewoon dat je graag eerst wil proberen zonder, waarschijnlijk vind ze dta prima