ik wil bitloos gaan rijden... wie kan me helpen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keat

ik wil bitloos gaan rijden... wie kan me helpen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:24

hallo ik wil met mn gelderse merrie minstens buiten met een bitloos hoofdstelletje gaan rijden. ik weet echt 99 procent zeker dat ze dat veel fijner vind. longeren doe ik ook nooit met hoofdstel, maar met een halster omdat ze zich met hoofdstel los trekt en met halster lekker losjes loopt. ik ben bij een ruitersportzaak geweest en daar hadden ze een hoofdstel dat me wel aansprak. het was een leren hoofdstel en de teugels gingen zeg maar kruislings onder de keel en achter de oren door. ik weet niet of dit inderdaad een goed hoofdstel is maar ik dacht dat je daar nog best wat mee te zeggen had als er bijvoorbeeld een vrachtwagen voorbij komt. (waar die van mij heel bang voor is)
ik vroeg me af of je met zo'n hoofdstel ook kan dressuren en als dat niet gaat kan je dan ook af en toe weer een bit er in hangen?? of snapt je paard dat dan niet?

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!!

groetjes kayleigh

Jasia

Re: ik wil bitloos gaan rijden... wie kan me helpen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:26

Ik denk wel dat je kan afwisselen hoor.. Maar ik zou nog niet buiten gaan rijden zonder bit.. Eerst even in de bak bitloos rijden om te kijken of ze het "begrijpt" en even laten wennen..
Verder zou ik heel veel buiten wandelen omdat je aangeeft dat je paard heel bang is voor vrachtwagens.. Dit is mét of zonder bit erg gevaarlijk Knipoog

Veel succes! Lachen

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:55

bedankt voor je reactie!! ik heb mn paardje al 7 jaar en ik rijdt ook al bijna 7 jaar buiten. ze is heel braaf maar voor groot verkeer blijft ze bang. ik kan gewoon met haar langs de snelweg rijden maar zodra er een vrachtwagen echt langs haar komt dan verstijft ze helemaal of ze gaat er vandoor. dit zal er denk ik nooit echt uitgaan en of ik nu met of zonder bit zo'n gevaarte tegen kom... de reactie zal denk ik toch hetzelfde zijn. zal het zelfs niet zo zijn dat als ze er vandoor gaat en je gaat in die mond lopen trekken dat ze alleen maar meer in paniek raakt?? ik wil het rijden plezieriger voor haar maken dus misschien ish et de moeite waard en zo gek duur zijn die hoofdstellen nou ook weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:58

Mischien kan je een Hoofdstel en een bitloos hoofdstel er de eerste keren bij doen.
Als ze toch wat schrikt of ze word wat sterk kan je altijd nog met bit proberen Knipoog
Succes!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:38

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:39

Ik zou je vantevoren even goed inlezen over bitloos rijden.
Aangezien je reactie op het ervandoor gaan nou niet erg ingelezen overkomt Knipoog
Ann geeft hierboven denk ik een erg nuttige link.
Verder zou ik sowieso de one rein stop aanleren voor noodsituaties (zoek eens op google Knipoog)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:47

vraagje?
geeft een bitloos hoofdstel ook minder druk achter de oren?

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:19

Zie www.paardnatuurlijk.nl die hebben een heel onderzoek gedaan naar de verschillende manieren van bitloos rijden. Ga mijn paardje van de zomer met een CRB proberen te rijden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:24

Er zijn verschillende soorte hoofdstellen. Het hoofdstel wat je beschrijft in de crosslink. (zelfde systeem als het dr cook hoofdstel). Ik heb hem meerdere keren bij mijn paard uitgeprobeerd maar hij reageerde er niet heel goed op. Ik kon hem er wel mee sturen, maar een sidepull snapt hij toch veel beter.

Ik heb zelf een half jaar lang met CRB gereden, lekker goedkoop en voor een bitlooshoofdstel vrij scherp (mocht je nog een beetje onzeker zijn zonder bit) En die snapte mijn paard heel goed, alleen vind ik een CRB alleen geschikt voor loscontact (vind het touw vrij scherp voor op de neus) maar als je alleen buiten wilt gaan rijden is dat misschien een optie. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:41

_Mir_ schreef:
Zie www.paardnatuurlijk.nl die hebben een heel onderzoek gedaan naar de verschillende manieren van bitloos rijden.

Dit is geen onderzoek naar verschillende manieren van bitloos rijden.
Het is een test met diverse bitloze optomingen, op een schuimrubberen paardenhoofd, om te zien waar druk op het hoofd komt wanneer je druk op de teugels zet, en wat er verder eventueel gebeurt.
Uit deze test kun je dus opmaken welk effect welke optoming heeft, qua druk, ruis, disrciminatie e.d..

Voor TS: het is afhankelijk van jou en je paard (jullie samenwerking en jullie 'afspraken') welke optoming het best bij jou en je paard past. Eentje waar jij mee overweg kunt en welke je paard het best begrijpt.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 14:11