zadel met fijne/vaste zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

zadel met fijne/vaste zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 15:18

ik ben erg bennieuwd naar jullie ervaringen met dressuur zadels..
ik heb een kwpn merrie, met eigenlijk een erg makkelijke rug, allebij me wintec zadels (dressuur en Veelzijdigheid) liggen goed.
toch heb ik vanwege toch wel weinig kniewrongen enzo moeite om der knap op de blijven zitten.
mijn pard gooit in draf vrij hoog op, en ze hoeft maar een pas der evenwicht te verliezen en ik kan echt niet in me zadel blijven zitten.
ik heb gewoon weg geen hou vast met me benen om der op te blijven zitten.

nou ben ik erg benieuwd wel zadel vinden jullie fijn zitten, dat je goed contact heb en je ook met een bok/sprong niet meteen helemaal los komt..

ik had me wintec zadel op me pony en had hier overgens geen last van, maar omdat me merrie iets andere gangen heb en hele andere bouw past het zadel niet meer bij me.

ik zoek een dressuur zadel.

Liedje

Re: zadel met fijne/vaste zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:19

Ik heb een stubben scandica Lachen Volgens mij instructrice zit ik hier beter in dan in mijn andere zadel (kieffer vzh) Lachen Moet eerlijk zeggen dat ik bij geen van beide zadels moeite had te blijven zitten Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:20

Spalding !!! Heerlijk zadel, veel wrong, zachte zit. Ik rij er al 6 jaar op en ik wil nóóít meer anders !!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:31

Ik heb een Ainsey Vanguard en die zit heerlijk..Heel misschien zou ik er nog ietsje dikkere kniewrongen op willen maar de zit is geweldig!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:34

Ik heb een rossner en iedereen die er op gaat zitten zegt dat hij erg lekker vast zit, en hij heeft een hele zachte zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:00

Als je voor flinke dijbeenwrongen gaat, noem ik de Prestige TopDressage, niet een enorm diepe zit, maar wel enorme wrongen.

Alleen bij een bok weet ik niet of je blijft zitte, mijn pony bokt nooit ( geen pc in zijn stal Tong uitsteken ) Haha!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:23

Euroriding Luxor Ja!
Heerlijk Lovers! Als mijn pony er bokkend vandoor zou gaan, zou dat geen straf zijn Nagelbijten / Gniffelen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:33

euroriding luxor inderdaad.
mijn paard gaf zondag een reuzebok, en zonder die mega-wrongen had ik dik vliegles gehad Tong uitsteken

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:28

ik heb op marktplaats gekeken voor de euroriding, maar die zit ben ik bang toch iets boven me budget.. Bloos
zijn er trouwens ook mensen met ervaring met de hulsebos zadels?
reed vroeger wel eens op het paard van instructrice en die zat werkelijk als gegoten...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:31

hmmm, misschien moet je even op de zoekfunctie 'hulsebosch' intypen... dan gaat er ben ik bang een diepe beerput open.
er zijn er niet helemaal voor niets zoveel bijna-nieuw te koop: allemaal slecht, niet passend te krijgen.

beter doorsparen voor iets degelijks?? sterkte!
ps: heb mijn luxor voor 700e, niet echt duur voor een zadel wat haast nieuw was (en nee, niet van een vrachtwagen gevallen Tong uitsteken ). goed zoeken dus!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:02

Tja ik zou ook zeggen Euroriding..
Heb zelf de Euroriding Diamant en zit als een huis Lachen
En je kunt ze idd ook tweedehands kopen, ze zijn dan vaak al de helft goedkoper en als je goed zoekt zijn ze net als dierfysio zegt vaak nog bijna nieuw Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:55

Avelienvd schreef:
Ik heb een rossner en iedereen die er op gaat zitten zegt dat hij erg lekker vast zit, en hij heeft een hele zachte zit.

Helemaal mee eens!
Ik zit op rossner als een huis. Lachen

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:25

Ik ben ook een super euroriding luxor fan Haha!

Maar een anisley vanguard heeft ook een diepe zit. Maar ik vind dat persoonlijk niet zo lekker zitten (te hard en te weinig wrong).
Er zijn zoveel zadels met een diepe "vaste" zit.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:30

Ik wil ook graag een dressuurzadel binnenkort.
Het lijkt me heerlijk om zo eentje met een diepe zit en dikke kniewrongen. Maar sommigen zeggen dan ook dat je zit achteruit gaat.
En dat je als je weer eens op een minder goed zadel gaat zitten je dan helemaal niet meer goed kunt zitten.....
Daarom ben ik nog aan het twijfelen....
Maar over stubben heb ik goede ervaringen gehoord Lachen.

Benna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:33

Hulsebos Afgod Echt een heerlijk zadel , diepe zit, veel wrong, en lekker zacht.

En even doorsparen voor iets degelijks vind ik een beetje een vreemde uitspraak aangezien mijn Hulsebos 1700 euro kostte. En ik weet van alle topics die erover gaan, maar er zijn ook mensen die er tevreden over zijn! Sorry.....

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:07

Jullie moeten allemaal eens aan jullie houding gaan werken anders komt het nooit goed..
Ga eens zonder zadel rijden dan leer je pas echt goed doorzitten en aan je houding te werken dan opgepropt in een zadel te zitten leer je niet veel van he..

Het is maar mening maar een beetje dom om je houding probleem weg te duwen om een zadel aan te shaffen waar je geen kant op kan..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:32

Ik heb absoluut geen houding probleem. En heb daarvoor ook geen zadel nodig.

en mijn mening is dat je beter een beetje geholpen kunt worden door een goed zadel dan als een zoutzak zonder zadel op de rug van je paard te bonken.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:36

knightloekie schreef:
Ik heb absoluut geen houding probleem. En heb daarvoor ook geen zadel nodig.

en mijn mening is dat je beter een beetje geholpen kunt worden door een goed zadel dan als een zoutzak zonder zadel op de rug van je paard te bonken.

amen! Afgod

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:38

Nee want je bonkt niet op je paard zonder zadel als je een goede houding aan neemt.. want dan leer je je evenwicht houden en het mee bewegen van het paard het recht houden van je rug en het goed leggen van je benen..
en als je een beetje geholpen wilt worden kan je ook een normaal zadel aanschaffen met geen super dikke kniewrongen en een superdiepe zit en ook nog achterbeen wrongen..
Want als je houding al zo goed is dan kan je die houding ook aannemen opp een gewoon standaard zadel..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:43

Ik moet eerlijk zeggen dat als je je zit kwijtraakt als je paard een onregelmatige pas zet ik niet helemaal aan het zadel zou wijten. Wellicht is het handiger om eerst wat geld aan zitlessen te besteden? Kan me goed voorstellen dat het even wennen is de overgang pony - paard. Maar het zou toch zonde zijn als je veel geld uitgeeft aan een nieuw zadel als het op een andere manier op te lossen is?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:47

Ben erg te spreken over mijn Stubben (Tristan DL), dressuur. Vind het persoonlijk wel een hard zadel Haha!

Als je echt vast wilt zitten, moet je eens boomloos proberen Knipoog

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:47

Ik geloof dat dit topic niet ging over zonder zadel rijden en ruiters met een slechte zit Scheve mond

Ontopic: Ik rijd nu met de JC Saphir. Zit heerlijk diep, heeft geen supergrote, maar toch redelijk grote kniewrongen en heeft een goede prijs- kwaliteitverhouding. Ja Ik wil in ieder geval geen ander meer.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:48

Ir111 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat als je je zit kwijtraakt als je paard een onregelmatige pas zet ik niet helemaal aan het zadel zou wijten. Wellicht is het handiger om eerst wat geld aan zitlessen te besteden? Kan me goed voorstellen dat het even wennen is de overgang pony - paard. Maar het zou toch zonde zijn als je veel geld uitgeeft aan een nieuw zadel als het op een andere manier op te lossen is?

zie zie ben niet de enige hier die vind dat mensen hun slechte houding verstoppen in een zadel vol aanbouw kussens voor een betere zit..
wij op de manege geven de kinderen die net bij het rijden komen kijken een aantal longeer lessen zonder zadel om te kunnen voelen hoe ze met het paard mee moeten gaan en om hun houding goed te krijgen.. ze worden niet gelijk gepland op een zadel zoals vele maneges..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:51

Intervarno schreef:
Ik geloof dat dit topic niet ging over zonder zadel rijden en ruiters met een slechte zit Scheve mond

Ontopic: Ik rijd nu met de JC Saphir. Zit heerlijk diep, heeft geen supergrote, maar toch redelijk grote kniewrongen en heeft een goede prijs- kwaliteitverhouding. Ja Ik wil in ieder geval geen ander meer.

Over iemand die niet goed in het zadel blijft zitten omdat haar paard een stap verkeerd zet of een bok geeft..
En geen evenwincht kan behouden op het paard..
Maar dan heeft die persoon gewoon geen goede houding en moet ze dat dus niet verstoppen in een volgebouwd zadel..
Dus lessen gaan nemen om haar houding beter te laten worden maar je slechte dingen niet gaan verstoppen anders blijf je er mee zitten..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:53

voorbeeld als jou paard dingen doet zoals het niet hoort hang je er toch ook niet gelijk een aantal bijzetteugels aan ?? dan doe je er toch ook wat aan om het te verbeteren.. en met hulpteugels verstop je het probleem ook..