Longeersingel en schuiven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocomind

Longeersingel en schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:40

Hai,

Ik denk er aan om een longeersingel aan te schaffen, óf van het merk kieffer óf van het merk harrie horse. Maar ik vraag me af of (uiteraard goed passende) longeersingels ook schuiven of blijven ze goed liggen? Graag hoor ik jullie ervaring/reactie!

Groeten Chocomind

8nnemiek

Re: Longeersingel en schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:20

Die blijven meestal wel goed liggen Lachen
Er komt normaal niet veel gewicht aan of op te hangen, en de meeste singels hebben boven bij de schoft een deukje of inkeping, daardoor kan het ook niet snel draaien.
Als je hem zou gaan gebruiken voor voltige bijvoorbeeld dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:21

een staartriem doet wonderen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:22

Nog nooit meegemaakt dat een longeersingel van z'n plek kwam. Wel goed (normaal) aansingelen, anders heb je wel kans dat je paard 'm aan de bijzets naar voren trekt. Staartriem helpt daar ook tegen maar heb ik nog nooit nodig gevonden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:08

Even een dekje of handoek onder de singel leggen helpt ook goed tegen eventueel schuiven.

Chocomind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 00:11

Hai,

Bedankt voor jullie reacties.

Ik bedoel met name met schuiven, wanneer het paard weerstand bied. Ik gebruik (ga gebruiken) touwtjes, maar ik vraag me dus af dat wanneer het paard weerstand bied, dat de longeersingel op zijn plaats blijft liggen of niet.

Groeten Chocomind

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:27

Bij een heel rond dier met weinig/geen schoft zou ik wel een staartriem gebruiken, anders moet het geen probleem zijn hoor. Gewoon proberen, je merkt het vlug genoeg.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:10

Ik heb 1x meegmaakt bij alle paarden die ik ooit heb gelongeerd dat de longeersingel wat naar voren kwam, maar dat was bij een heel kort paardje met korte hals en weinig schoft. Daar heb ik toen idd een staartriem voor aangeschaft, maar die heb ik niet echt meer nodig gehad toen ze beter begon te lopen en minder weerstand bood met longeren.
Normaal gesproken blijft de singel gewoon op zijn plaats, zeker met touwtjes, als ze dan weerstand bieden wordt de hals neerwaarts gestuurd als het ware en trekken ze neit rechtstreeks aan de singel zoals ze dat met bv bijzets misschien meer zouden doen.

Ik denk niet dat je een probleem krijgt hoor, gewoon doen! (en anders blijft ie wel achter de voorbenen haken Knipoog)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:04

Ik heb juist meer dat ze naar achter schuiven, maar ik singel geloof ik ook niet strak genoeg aan.. Bloos

Chocomind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:00

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben overtuigd, nu op zoek naar een juiste longeersingel!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:29

Ik heb ook bij 'mijn' ronde haflinger een gewone global longeersingel. Erg fijn, geen staartriem nodig.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:31

Bij mij schoof ie wel eens dus heb ik een staartriem erbij werkt super