Schimmel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:41

Hey,
Sinds december ben ik tijdelijk gestopt met paardrijden. Ik had altijd een vierkant gebombeerd hoofdstel met dubbel kopstuk van Kieffer, zag er superchique uit. Het werd al niet zo vaak gebruikt, maar mijn zusje was het altijd netjes aan het vetten en schoonmaken als zij haar hoofdstel deed.

Nu is dus het hoofdstel al 2 maandan niet gebruikt en is het ondertussen wel ingevet etc. Omdat het vrij vochtig is in de zadelkast is het waarschijnlijk gaan schimmelen. Ik heb het hoofdstel meegenomen naar huis om het schoon te maken en vervolgens in een dekenkist te leggen (liggen al jaren allerlei hoofdstellen en paardenrotzooi in)..

Hoe kan ik het beste de schimmel eraf halen zonder dat het hoofdstel heel lelijk word en dat de schimmel terugkomt?

Faelivrin

Re: Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:51

Hard oppoetsen met een schone doek.
En daarna goed invetten. Knipoog

Wel oppassen dat je geen krassen op het leer maakt.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:01

Mijn hoofdstellen waren ook ineens groen omdat ik ze al een tijdje niet meer kan gebruiken.
Ik heb ze gewoon met een natte spons schoon gemaakt en daarna ingevet. En nu thuis hangen ipv op stal want daar zijn ze na een week wéér groen Scheve mond .

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:03

ja, de dekenkist staat gewoon thuis Lachen

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:04

het schijnt zelfs goed te zijn als je leer gaat schimmelen. ik zou er niet te veel aan doen, ff schoonmaken klaar!!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:04

Schimmel blijft er inderdaad een hele poos in zitten, soms zelfs voor altijd. Knipoog Op een vochtige plek worden ze dan zo weer 'schimmelig'.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:06

Ik doe mijn hoofdstellen een keer in de zoveel tijd in de sla-olie (1 fles sla-olie en 2 a 3 flessen water)
Zo blijven ze lekker soepel, en ze lijken daarna echt als nieuw!
Wel moet je ze goed droog houden, anders gaan ze idd schimmelen Knipoog

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:28

ik heb wel eens gehoord (niet zelf geprobeerd) dat melk goed zou zijn. Emmer water, scheut melk, even laten weken en dan poeten!

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:23

Schimmel is op zich niet erg. Als het goed is en er zaten geen beschadigingen op het leer, dan beschermt het juist, en sluit het af voor omstandigheden van buiten, dacht ik! Don't shoot me if i'm wrong.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 02:10

bedankt voor de reacties!

Mijn hoofdstel was er erger aan toe dan ik dacht, vooral omdat het vierkant gebombeerd leer is zat alles in de hoekjes. Ik heb het hoofdstel vanmiddag met een zacht keukendoekje schoongewreven, en daarna lederolie erop gesmeerd en even later uitgewreven. Het ziet er nu als nieuw uit, maar het ruikt nog steeds naar schimmel.

De eerstkomende tijd hoeft het hoofdstel niet gebruikt te worden, ik rij deze maand toch nog niet.
Toch wil ik er erg zuinig op zijn omdat het mijn eerste dure zelfgespaarde hoofdstel was Haha! Heb met een naald de schimmel uit de steentjes in mn frontiem gepeuterd, het glimt nu weer!

Kan ik het gewoon in de kist thuis leggen of kan ik het beter even laten luchten/ademen door het ergens op te hangen, aan een deur bijvoorbeeld?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:12

Ik heb altijd begrepen dat natte schimmel minder erg is als droge schimel. Dus als je spullen vochtig hangen, blijft het leer soepel. Als het droog hangt, kan het ook gaan schimmelen en dat is minder want dan bestaat de mogelijkheid dat het leer gaat breken.
Ik veeg altijd eerst de schimmel eraf, maak dan de boel schoon en vervolgens vet ik het in. Wel goed laten drogen! Eventueel nawrijven met een zachte doek voor de glans.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:30

Als er schimmel op gaat zitten blijft het leer vochtig. Het droogt dus niet uit. Als er geen schimmel op komt gaat het uitdrogen, dus je kunt het gewoon het beste laten schimmelen en regelmatig schoon maken dan het erg droog weg te hangen.
Dat is wat ik ervan weet

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:11

Schimmel erop betekend dat je het leer goed bijhoud, dat schimmel krijg je inderdaad als je er een tijdje niet mee rijd of er niks mee doet Knipoog gewoon met een lap stof schoonmaken en klaar is kees Knipoog