Welk zadel? Welke merk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Si_monee

Welk zadel? Welke merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 12:24

Hoi, ik vroeg met toch wel eens wat dingen af.. wat voor zadel is de beste keuze voor een jongere pony? een dressuur vind ik zelf heel fijn zitten, ik wil ook eerst gaan dressuuren en later toch wel beginnen met balkjes lopen. En na een half jaar wil ik toch dan wel gaan springen met een jonge pony. Eigenlijk wil ik eerst een dressuursetje (zadel) en daarna iets voor het springen. Is dit handig? of kun je beter een vhz zadel nemen aangezien ik liever dressuur heb? en welk merk? ik wil niet meer als 350 uitgeven maar wil toch wel een goed zadel, het liefst met een merk. Mag ook 2dehands zijn maar dan wel in zeer goede staat (d pony) en rond de 16,5/(ga maar uit van 17) inch.

Cassidy

Re: Welk zadel? Welke merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:36

De beste keus is een niet te duur zadel dat past. Merk is niet belangrijk, prijs misschien wat meer, maar hou er rekening mee dat je sowieso in hele korte tijd aan wat ander toe bent. Kies een dressuurzadel, of een vhz. Springen zou ik sowieso niet doen met een jonge pony, niet als je er lang plezier van wilt hebben.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 12:38

nee inderdaad. Van een vriendin kreeg ik ook advies op een zadel te kiezen met een verstelbare boom omdat een jonge pony nog inderdaad super veel groeit. Daar ken ik de wintecs van maar dit vind ik niet zulke mooie zadels. zijn er ook nog andere zadels met verstelbare booms?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:10

ja maar ik kan niet al te hoog gaan. ik wil eerst kijken of er in deze prijscategorie iets te vinden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:18

Je kunt beter niet op zoek gaan naar een bepaald merk zadel. Beter is om een goede zadelmaker/passer te laten komen en verschillende zadels gaan passen en proberen, en op basis daarvan (en de kennis van de zadelmaker/passer) je keus maken.

Daarbij is het wel handig dat het een zadel is die hier en daar bijgesteld kan worden, omdat een jonge pony nog groeit en spieren zal opbouwen. Maar dit kun je allemaal bespreken met de zadelmaker/passer.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:20

JoviBan schreef:
Je kunt beter niet op zoek gaan naar een bepaald merk zadel. Beter is om een goede zadelmaker/passer te laten komen en verschillende zadels gaan passen en proberen, en op basis daarvan (en de kennis van de zadelmaker/passer) je keus maken.

Daarbij is het wel handig dat het een zadel is die hier en daar bijgesteld kan worden, omdat een jonge pony nog groeit en spieren zal opbouwen. Maar dit kun je allemaal bespreken met de zadelmaker/passer.

oke bedankt. Ik heb alleen nog 1 vraag. een vriendin van mij adviseerde ook om eigenlijk ook te gaan kijken naar een 2de hands zadel maar die maar een paar keer gebruikt is zodat het leer al wat soepeler is en ook lekkerder zit is dit ook slim of kan dit problemen hebben met de rug van de pony omdat het misschien een andere vorm heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:42

Bolhvj schreef:
oke bedankt. Ik heb alleen nog 1 vraag. een vriendin van mij adviseerde ook om eigenlijk ook te gaan kijken naar een 2de hands zadel maar die maar een paar keer gebruikt is zodat het leer al wat soepeler is en ook lekkerder zit is dit ook slim of kan dit problemen hebben met de rug van de pony omdat het misschien een andere vorm heeft?

Voordelen van een tweedehands zadel zijn dat ze goedkoper zijn dan wanneer je hetzelfde zadel nieuw zou kopen, en dat het leer inderdaad al wat soepeler is.
Wat het wel/niet passen betreft: het zadel past of past niet, of deze nu tweedehands is of niet. Knipoog

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:44

Ander voordeel van een tweedehands zadel is dat je voor wat minder geld vaak toch een beter zadel kunt kopen Lachen
Als je maar iemand hebt die je helpt met het vinden van een goed passend zadel zou ik voor een tweedehands gaan met net iets meer kwaliteit dan een nieuw zadel in dezelfde prijsklasse.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:47

je zou ook naar een barefoot kunnen kijken. Voor een jonge pony kan het ideaal zijn. 2ehands zijn ze compleet voor 400/450 euro te krijgen.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:48

ja inderdaad. Ik lees nu ook advertentie op marktplaats (nieuwe zadels) merkloos van het bedrijf interhippique dat zijn ook mooie zadels voor onder de 400 euro lijkt me ook wel iets. Maar inderdaad kun je ook voor een goed merk een goed 2dehands zadel kopen met inderdaad een net iets hogere kwaliteit

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:48

fjordnina schreef:
je zou ook naar een barefoot kunnen kijken. Voor een jonge pony kan het ideaal zijn. 2ehands zijn ze compleet voor 400/450 euro te krijgen.

ik zal eens kijken wat voor zadels dat zijn

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:50

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:50

hmm.. ik heb gekeken maar een barefoot vind ik toch niet echt wat. Ik zie dat het ook boomloos is. Is niet echt praktisch voor mij.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:51

ik ga liever voor een dressuurzadel ipv. een boomloos zadel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:51

Ik zou zelf een veelzijdigheidszadel richting dressuur nemen (kieffer aachen, of bepaalde IR zadels). Voor mijn 2dehands IR veelzijdigheidszadel richting dressuur was ik 260 euro kwijt (incl, nieuwe singel, beugelriemen en stijgbeugels)

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 13:54

heb je daar misschien een foto van?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:57

Nee helaas niet.
Speur anders gewoon eens op marktplaats rond voor een bepaald type zadel (vhz richting dressuur oid intypen) Misschien kom je dan op een bepaald beeld van een zadel wat je graag wilt hebben.
Mijn zadel lijkt op een gewoon vhz zadel, maar dan wat rechtere en langere kniestukken. Kniestukken zitten precies tussen dressuur en een gewoon vhz in. Zit best lekker Lachen

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:05

oke bedankt.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:14

wat vinden jullie van een 2dehandse thorowgood griffin?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 14:15

Bolhvj schreef:

daarvan kun je de kniewrongen veranderen tot een dressuurzadel een spring en vhz zadel nieuwprijs ligt rond de 700 dacht ik mooie 2dehands voor rond dde 400

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:20

Is een Wintec vzh niet iets?

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 17:27

hou niet zo van wintec

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:33

voor een jong dier een zadel wat goed past, prijs of merk boeit niet
binnen notime is je pony er uitgegroeit en heb je een ander zadel nodig
het makkelijktste zou idd ene verstelbaar zadel, maar dna moet de rest van het zadel ook bij je pony passen Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:09

Bolhvj schreef:

Wat spreek je niet aan in wintec dan? Thorowgood is bijna hetzelfde als wintec, beide kunststof.
Ik vind Wintec persoonlijk fijner, juist omdat je de boom kunt verstellen en dat kan niet bij thorowgood (als ik het goed heb).

Ik heb voor mijn bijrijdhaf een wintec Isabell Werth gekocht vorig jaar, tweedehands. Nu een jaar verder, pony is bijna 5 en ik heb dit zadel nog. Die verwisselbare boom is erg handig! Of ik het zadel mooi vind, sja, de afwerking is goed, het kunststof blijft niet supermooi maar het is net als alle zadels zwart. Het gaat mij er meer om of het past en voor mij goed zit. En dat doet dit zadel, het zit echt héérlijk. Lachen

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:15

ja ik denk ook dat wintec het fijnst is , ze zijn niet zo heel duur, ze zijn echt heel erg lichtgewichten en ze zijn altijd verstelbaar.