Moeite met het vinden van een goed bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Moeite met het vinden van een goed bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:33

Op dit moment rij ik mijn merrie van 5 jaar nog bitloos, maar ik wil straks toch een bitje gaan gebruiken. Nu heb ik een hoofdstel waarbij ik het bit kan inhangen, zonder het bij het rijden te gebruiken. Zodoende ben ik van plan om het bitje wel in te doen tijdens het rijden, zonder het te gebruiken en dan langzamerhand over te stappen van bitloos naar het bitje.

De ellende is alleen dat ze niet goed reageert op de bitjes die ik hiervoor gebruikte, vandaar dat ik bitloos ging inrijden Knipoog. Ik ben begonnen met een simpele ongebroken trens, een dubbel gebroken watertrens en heb zelfs een K&K Dynamic RS gesprobeerd, allen met hetzelfde resultaat... enorme onrust! Wat ze doet met alle gebroken bitten is net zo lang friemelen totdat ze met de knik naar achteren in haar mond liggen, waarna ze echt begint te knagen op het bit met haar kiezen.

In eerste instantie dacht ik dat het bit (enkelgebroken) te dik was (mond niet helemaal dicht kunnen doen) en dat de punt in haar verhemelte prikt (laag verhemelte). Met de andere 2 bitten ging dit al vele malen beter, haar mond sloot netjes, geen geprik in haar verhemelte, maar toch ook geen ruimte voor haar tong. Uiteindelijk bleek een ongebroken, niet te dikke trens wel geaccepteerd te worden. Het probleem is alleen dat ik niet op een ongebroken bit wil rijden, vanwege de mindere directheid van de teugelhulp...

Wat ik dus zoek is een dun bit, met ruimte voor de tong, zonder het verhemelte te raken én gebroken, zonder naar de verkeerde kant te kunnen buigen.
Bestaat zo'n bit en zo ja,... welke is dat?

8nnemiek

Re: Moeite met het vinden van een goed bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:14

Een billy allen misschien? Is dan wel western, maar daarbij kun je de twee ringen apart bewegen, en het kan niet dubbelklappen..
Afbeelding

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:50

Ik had ook een beetje hetzelfde probleem met mijn paard, en heb ook veel bitten uitgeprobeerd.
Mijn paard vind het ook vreselijk als een bit teveel kan bewegen (doorbuigen) en probeert het dan ook op allerlei manieren zo stil mogelijk in zijn mond te krijgen zodat het niet meer door kan buigen. Ook een dik bit vind hij niet fijn.
Ik heb ook een tijd met een ongebroken bit gereden, en dat accepteert hij ook, maar met een gebroken bit kun je idd beter en fijner inwerken.
Myler bitten, Billy Allen bitten en de Danger bitten van Horses & More zijn bitten die wel dubbel gebroken zijn maar niet helemaal dubbel kunnen naar onderen toe.
Myler en Billy Allen hebben zo'n beetje hetzelfde ontwerp (grootste verschil is de prijs, Billy Alleen is een heel stuk goedkoper). Ze zijn wel erg dun, 1 cm.
Een myler heb ik geprobeerd, leek me ideaal voor mijn paard. Maar hij vond de Myler helemaal niks, ik denk dat die voor hem toch wat aan de dunne kant was en nog te ver door kon buigen. Heel veel paarden reageren trouwens wel goed op die bitten.
Toen heb ik een Danger bit geprobeerd, en daar rijd ik nog steeds mee, dat accepteerd hij prima, hij speelt er wel wat mee maar dan in positieve zin. Het ziet eruit als een gewoon dubbelgebroken bit met bol tussenstukje maar het kan niet helemaal scharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:43

Wat jammer dat je niet op een ongebroken trens wilt rijden.
Veel gevoelige paarden vinden al dat gewiebel in hun mond maar niets, en lopen daar zo fijn op.

Persoonlijk merk ik in het sturen opzich geen verschil.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:35

heb zelf goede ervaringen met een myler bit
ook heb ik eens een paard gehad die op een ongebroken trens veel beter liep
het kan ook zijn dat je paard Haken op de kiezen heeft, en ook al is de tandarts erbij geweest
er zijn nogal wat tandartsen die de achterste kiezen "vergeten"

mosagaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:23

Kijk eens op www.equimatch.nl deze hebben een bittenbank en iemand speciaal voor bit-advies waar je met al je vragen terecht kunt. zij kan je vast verder helpen. kan je het niet vinden geef dan even een pb

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:03

Mijn paard accepteert ook niet elk bit.

Juist met een ongebroken trens is er weinig gerommel in zijn mond en de teugelhulpen komen juist beter aan is mijn mening.

Heb je anders wel eens een correctiebit geprobeerd? Daar is veel tong vrijheid.

En een bit is zo scherp als de hand van de ruiter he. Het ligt er helemaal aan hoe jij er mee rijdt.