Ik merk weinig verschil tussen de kauwbereidheid van rvs of aurigan. Mijn paard moet niets van de dure kk ultra bustrens hebben. Die loopt liever op een 10 keer goedkoper bit: enkelgebroken rvs lichtgewicht watertrens van 19 mm.
Het model van het bit zegt meer dan het materiaal. Als ik mijn paard een rvs dubbelgebroken bit indoe vindt ze dat ook minder dan een enkelgebroken bit.
Het is wel zo dat sommige paarden allergisch zjin voor nikkel. En aurigan is nikkelvrij, rvs niet. Dus in zo'n geval moet je wel een andere legering kiezen dan rvs.
Maar er zijn ook weer paarden die kleine ruwe plekjes krijgen van een bit met koper. Ook dit is paardafhankelijk.
Ik zou als ik jou was eerst een bit lenen en dan pas aanschaffen.
Sommige winkels laten het bit eerst een week op proef meenemen om het vervolgens aan te schaffen als het bevalt.
Ik heb dit een keer gedaan met de kk dynamic. Bit beviel niet en kon zo weer terug.
edit, er schiet mij nog iets te binnen. Er heeft vorig jaar in een paardenblad iets gestaan over bitten. Er stond in dat een paard dat overstapt van RVS naar aurigan dit zonder problemen deed. Andersom zou de gewenning enkele weken zijn. Ik weet niet meer waar het in stond.