Van RVS naar K&K bit, verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nicky

Van RVS naar K&K bit, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 14:23

Ik zou graag van een normaal RVS bit naar een K&K bit willen overstappen, vanwege de pasvorm van het bit. Maar nu is mijn vraag: Is het nou zo, dat een paard werkelijk meer ontspannen gaat lopen op aurigan, of is dit een verkooppraatje? Zo ja, wat is je ervaring met je K&K bit tegenover een RVS bit?

krumel

Re: Van RVS naar K&K bit, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:48

*volgt even

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:54

Ik merk weinig verschil tussen de kauwbereidheid van rvs of aurigan. Mijn paard moet niets van de dure kk ultra bustrens hebben. Die loopt liever op een 10 keer goedkoper bit: enkelgebroken rvs lichtgewicht watertrens van 19 mm.
Het model van het bit zegt meer dan het materiaal. Als ik mijn paard een rvs dubbelgebroken bit indoe vindt ze dat ook minder dan een enkelgebroken bit.

Het is wel zo dat sommige paarden allergisch zjin voor nikkel. En aurigan is nikkelvrij, rvs niet. Dus in zo'n geval moet je wel een andere legering kiezen dan rvs.
Maar er zijn ook weer paarden die kleine ruwe plekjes krijgen van een bit met koper. Ook dit is paardafhankelijk.
Ik zou als ik jou was eerst een bit lenen en dan pas aanschaffen.
Sommige winkels laten het bit eerst een week op proef meenemen om het vervolgens aan te schaffen als het bevalt.
Ik heb dit een keer gedaan met de kk dynamic. Bit beviel niet en kon zo weer terug.

edit, er schiet mij nog iets te binnen. Er heeft vorig jaar in een paardenblad iets gestaan over bitten. Er stond in dat een paard dat overstapt van RVS naar aurigan dit zonder problemen deed. Andersom zou de gewenning enkele weken zijn. Ik weet niet meer waar het in stond.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:18

Bedankt, ik zou eens kijken of ik hem van iemand kan lenen.

jumpsiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:38

mijn paard loopt super op een k k bitje
ik heb heel wat afgewisseld met bitjes maar deze neemt hij super aan

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:49

Furie is ingereden met een RVS bustrens maat 12,5 welke net iets te groot was. Met toeval kwam ik een tweedehands K&K aurigan maat 12 tegen. In het begin hing ze echt heel erg en hield het bit vast. Ik was al op zoek naar een ander bit omdat ze gewoon totaal niet fijn liep. Maar na een tijdje begon ze eraan te wennen. Zoals Germie zegt kostte bij haar de overstap juist wel wat tijd. En nu loopt ze echt super! Ze kauwt wel degelijk meer en laat ook helemaal los in de kaak.
Ik ben er iig heel tevreden over!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:49

Heb zelf ook een KK, dubbelgebroken..paard loopt er heel fijn op.

En bij een ander paard (lees 1.80m dus vrij sterk Knipoog ) had ik eerst ook een rvs in, dubbelgebroken..plat stukje tussenin..Maar merk echt wel verschil sinds ik m rijd met KK (met bol middenstukje).
Terwijl ie zelfs "zachter" is.

Misschien dat het voor sommige paarden niet uitmaakt..

Zou idd ff proberen of je via via niet een kan lenen om eens te proberen OK dan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:26

Sja mijn motto: loopt je paard goed op het bit dat je nu hebt? Verander het dan niet. Maar je kan het altijd proberen: kijk of je 1 kunt lenen.