gebroken bit.. of dubbel gebroken bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

gebroken bit.. of dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:44

iemand heeft mij wijs gemaakt dat een enkel gebroken bit in het gehemelte prikt als je aan de teugels trekt.. en dat als je een dubbel gebroken bit hebt.. dat tussenstukje tegen het gehemelte komt. En dat zou dan vriendelijker voor je paard moeten zijn. Knipoog

Nu wilde ik graag weten of het echt zo is, en als het niet zo is, wat dan het verschil is tussen die twee. Bloos

groetjes

Faelivrin

Re: gebroken bit.. of dubbel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:03

Als je een scherp enkel gebroken bit neemt kan dat wel eens prikken in het gehemelte.
Een dubbel gebroken zou dàn vriendelijker zijn ja. Knipoog

Maarem, het is sowieso niet de bedoeling om te trekken aan je teugels. Knipoog

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:07

Faelivrin schreef:
Als je een scherp enkel gebroken bit neemt kan dat wel eens prikken in het gehemelte.
Een dubbel gebroken zou dàn vriendelijker zijn ja. Knipoog

Maarem, het is sowieso niet de bedoeling om te trekken aan je teugels. Knipoog

haha die reactie verwachte ik al, maar wist even niet hoe ik het anders moest verwoorden.. maar je snapt wat ik bedoel neem ik aan! Knipoog

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:13

_brunette schreef:
iemand heeft mij wijs gemaakt dat een enkel gebroken bit in het gehemelte prikt als je aan de teugels trekt.. en dat als je een dubbel gebroken bit hebt.. dat tussenstukje tegen het gehemelte komt. En dat zou dan vriendelijker voor je paard moeten zijn. Knipoog

Nu wilde ik graag weten of het echt zo is, en als het niet zo is, wat dan het verschil is tussen die twee. Bloos

groetjes

Wat ik ook nog even wil vermelden..

iemand anders zei toen weer tegen mij dat een dubbelgebroken bit weer op de tong duwt.

En is het erg om van een enkel gebroken bit over te stappen op een dubbel gebroken bit?

Groetjes

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:16

_brunette schreef:
iemand anders zei toen weer tegen mij dat een dubbelgebroken bit weer op de tong duwt.

En is het erg om van een enkel gebroken bit over te stappen op een dubbel gebroken bit?

Groetjes

Ik denk niet echt dat het op de tong duwt maa ik zou het niet et zekerheid kunnen zeggen..

Waarom zou je overstappen? Als het goed gaat op een enkel gebroken waarom overstappen?

Groetjes

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:36

Het klopt wel wat je 'wijs gemaakt is' . Leg maar eens een enkel gebroken bit over je hand, naast een dubbelgebroken bit, dan zie je dat het oppervlakte bij een dubbelgebroken bit groter is, waardoor het minder onprettig is wanneer het tegen het gehemelte komt. De bitten van sprengen (k&k) zijn nog zachter, omdat het tussenstukje gekanteld is geeft het druk op de tong en niet in het gehemelte, schijnt fijner te zijn.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:53

Valentinow schreef:
_brunette schreef:

Groetjes

Ik denk niet echt dat het op de tong duwt maa ik zou het niet et zekerheid kunnen zeggen..

Waarom zou je overstappen? Als het goed gaat op een enkel gebroken waarom overstappen?

Groetjes

Ik moet sowieso een ander bit hebben, dus dan koop ik liever iets wat fijner is voor mn paardje.. Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:12

De instructeur op de stal waar ik wat paarden rijd, zweert bij een enkelgebroken wat dikkere trens. Waarom weet ik niet precies.

Ikzelf rijd altijd met een k&k dubbelgebroken. Vind dat het 'zachtste' inwerken van alle bitten die ik geprobeerd heb (en dat zijn er veel Clown ) Liefste zou ik bitloos gaan, maar dit is een fijn alternatief. Ze reageert hier zelfs veel beter op dan een gewoon dubbel gebroken aurigan bit (verschil is dus de k&k)
Dus dan neem ik aan dat ze deze het fijnste vind.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:18

het eerste wat ik dacht was: heb je het bit dan niet verkeerd om?
als het goed is moet je het bit * enkel gebroken * de bitringen helemaal tegen elkaar kunnen 'vouwen'

wist niet dat die zo óok al in het gehemelte kunnen prikken...

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 18:26

Jeany schreef:
het eerste wat ik dacht was: heb je het bit dan niet verkeerd om?
als het goed is moet je het bit * enkel gebroken * de bitringen helemaal tegen elkaar kunnen 'vouwen'

wist niet dat die zo óok al in het gehemelte kunnen prikken...

haha.. mijn bit zit prima vast hoor Knipoog

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:28

nee, daar twijfel ik ook niet aan hoor Knipoog
maar wist niet dat dat kon! heb het ook nooit aan mijn paard gemerkt

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 09:51

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:06

Een bit is zo scherp en straf als de ruiterhand die er mee rijdt....
In principe kun je beter een enkelgebroken bit hebben bij een ruiter met een vriendelijke hand, dan een dubbelgerboken bij een ruiter die de hand vast zet (dan is het bijna hetzelfde als een ongebroken trens).

Ik heb ook wel paarden gehad die een dubbelgebroken bit minder fijn vonden. Die vonden de druk op de tong vervelend.
Een enkel gebroken bit prikt niet in het gehemelte...er zit immers geen punt aan. Bij prikken denk ik aan een naald o.i.d.. Het beweegt schuin omhoog richting gehemelte en geeft druk op het gehemelte. Vooral paarden met aanleg voor een hangend rooster kunnen dit vervelend vinden. Bovendie "wringt" een enkelgebroken bit net iets meer op de lagen dan een dubbelgebroken.
Een dubbelgebroken met een plat tussenstukje kan echter ook heel straf inwerken op de tong en de lagen.
Kortom...wat prettig is kan per paard en per ruiter verschillen.
Op dit moment rijd ik mijn beide paarden op een dubbelgebroken bit (de ene watertrens, de andere bustrens). Maar mijn paard dat ik naar Engeland heb verkocht vond dat juist minder fijn. Als je dan eens een halve ophouding maakte klapperde hij met het hoofd, iets dat hij bij een enkelgebroken watertrens niet deed. Dus die reed ik daar mee.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:38

polly2 schreef:
Een bit is zo scherp en straf als de ruiterhand die er mee rijdt....
In principe kun je beter een enkelgebroken bit hebben bij een ruiter met een vriendelijke hand, dan een dubbelgerboken bij een ruiter die de hand vast zet (dan is het bijna hetzelfde als een ongebroken trens).

Ik heb ook wel paarden gehad die een dubbelgebroken bit minder fijn vonden. Die vonden de druk op de tong vervelend.
Een enkel gebroken bit prikt niet in het gehemelte...er zit immers geen punt aan. Bij prikken denk ik aan een naald o.i.d.. Het beweegt schuin omhoog richting gehemelte en geeft druk op het gehemelte. Vooral paarden met aanleg voor een hangend rooster kunnen dit vervelend vinden. Bovendie "wringt" een enkelgebroken bit net iets meer op de lagen dan een dubbelgebroken.
Een dubbelgebroken met een plat tussenstukje kan echter ook heel straf inwerken op de tong en de lagen.
Kortom...wat prettig is kan per paard en per ruiter verschillen.
Op dit moment rijd ik mijn beide paarden op een dubbelgebroken bit (de ene watertrens, de andere bustrens). Maar mijn paard dat ik naar Engeland heb verkocht vond dat juist minder fijn. Als je dan eens een halve ophouding maakte klapperde hij met het hoofd, iets dat hij bij een enkelgebroken watertrens niet deed. Dus die reed ik daar mee.

Prikt of drukt, het gaat er om dat je begrijpt wat ik bedoel.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:43

Het wijs maken klopt helemaal

een enkel gebroken trens prikt erg snel in het gehemelte (en nee geen prikken dat het door de huid gaat, maar met sporen kun je toch ook prikken zonder wonden)
Verder heeft het ook nog een notenkraker effect

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:58

De theorie klopt wel, maar paarden hebben zo hun voorkeuren, ook afhankelijk van de vorm van (en de ruimte in) hun mond.
We hebben er een staan met een klein mondje en een weinig gebold verhemelte en dat dier zweert bij dubbelgebroken. Die loopt voor geen meter op een enkelgebroken bit.
Bij onze Arabisch volbloed is het precies andersom. Paard heeft een grote mondspleet (met elastieken mondhoeken Haha! ) en een hoog verhemelte.
Hij wordt gek van een dubbelgebroken trens.
Maar op een enkelgebroken watertrensje laat hij zich op je pinken rijden.
We hebben ze allebei dat gegeven wat zij het fijnste vonden. Geen probleem.
Dus je ziet, het varieert van paard tot paard.
Uitproberen dus maar.
Succes.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:03

Citaat:
iemand heeft mij wijs gemaakt dat een enkel gebroken bit in het gehemelte prikt als je aan de teugels trekt

Gaaaap
zie: www.toklat.com/myler, doorklikken naar bitten, doorklikken naar 'bit test'.
Op grond daarvan is een ongebroken trens het vriendelijkste (zoals de Myler bitten), maar wat hiervoor ook al gezegd is, verschilt van paard tot paard wat het fijnste werkt. De ene mond is de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:05

Ik quote mezelf nog maar weer eens

runningkawa schreef:
Een ongebroken trens is een van de vriendelijkste bitten die je kunt vinden Ja

De werking van gewone trenzen

Citaat:
Enkel gebroken trens

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Dubbelgebroken trens

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.

Ongebroken trens

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:22

Er bestaat ook nog een dubbelgebroken trens die bij een bepaalde (vrij kleinez) druk vastslaat en dan in een ongebroken trens verandert. Haal die druk weer weg en het dubbelgebroken effect is terug.
(Moest Arabmans overigens ook niets van hebben, die wil gewoon geen druk op zijn tong)
Bij dit bit heb je bij de juiste lichte aanleuning geen stuurproblemen en het wordt niet te scherp bij drammen bvb.
Ik heb alleen geen idee wie het maakt en hoe het heet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:23

Dat is een danger bit

niet toegestaan op wedstrijd

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:30

Oeps, nooit geweten. Bedankt Kawa, dat moeten we dan voortaan veranderen. Terug naar een gewoon dubbelgebroken trensje dus.
Waarom zou dit eigenlijk verboden zijn?
Ongebroken mag, enkelgebroken en dubbelgebroken?
Bij dit paard is het gewoon een fijn bit.
Maar goed, weer wat geleerd.
Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:31

Omdat het bit niet op de lijst van toegestane bitten staat Lachen

Maar bit controle, maak jij die ooit mee?
Ik pas 1x in 20 jaar.
Het is geen onvriendelijk of scherp bit zover ik weet, dus lekker laten zitten Bloos

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:38

Sinds de prehistorie,toen juryleden hun auto uitkwamen om te kijken of je singel wel in het bleekwater had gelegen en of je die roest wel van alle kleine gespjes had gepoetst niet meer nee Haha! .
Maar aangezien ik altijd brul dat je in regel moet zijn.......
Alleen daarom al ga ik het veranderen.
Hoewel ik betwijfel of veel juryleden het überhaupt weten dat dit niet mag.

Edit: Overigens stappen we volgende maand toch over op S&T op wedstrijd Knipoog .
Laatst bijgewerkt door idje op 17-01-07 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:41

Ik ben zelf ook iemand die rijd volgens de regels, daar niet van.

Vraag het anders voor de zekerheid even na.
Ze geven wel eens vaker raar antwoord wat je niet kunt volgen volgens de regels.
Dus heb je dan een print in je auto liggen, kunnen ze je niks maken Lachen

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:43

Ga ik doen. Altijd handig voor de toekomst.