Aansnoerneusriem?? Waarvoor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Aansnoerneusriem?? Waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:23

Ik zie de laatste tijd nogal wat aansnoerneusriemen te koop en vraag me af waarvoor die gebruikt worden?

Wat is het verschil met een gewone neusriem?

ZzzeiN

Re: Aansnoerneusriem?? Waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:24

Het schijnt te zijn om de harde mond van de ruiter te verbergen als je er hard aan trekt, maar ik vind het gewoon mooi uitzien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:46

de naam doet aansnoeren vermoeden
maar veel mensen hebben deneusriem omdat door de sluiting er altijd ene laagje ler tussen de gesp onder de kin zit en niet de gesp direct op de huid

een aansoer neusriem hor je net als iedere andere neusriem niet te strak en niet te los aan te doen (twee vingers ruimte Lachen )

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:48

Ze zijn wat breder dan een gewone neusriem en de gesp zit inderdaad fijner, maar je mag hem nooit strak aantrekken!!
2 vingers MOETEN er tussen kunnen (ruim als je kleine vingers hebt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:49

Inderdaad, de gesp zit niet op de huid op het paard. Hoewel ik in de praktijk nog wel eens zie dat deze van de neusriem af glijdt en dan alsnog (op een veel minder prettige manier) op de huid van de paard ligt...

Niezzz schreef:
Het schijnt te zijn om de harde mond van de ruiter te verbergen als je er hard aan trekt, maar ik vind het gewoon mooi uitzien.

Heel knap, een harde mond van de ruiter verbergen met een neusriem...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:51

Je kán 'm een slag strakker aantrekken dan een 'normale' neusriem, en er zijn ook zeker wel mensen die dat doen. Maar ik vind 't vooral gewoon mooi, en de sluiting aan de onderkant is voor sommige paarden prettiger, die zich op een gewone sluiting openschuren. Onder een aansnoer kun je ook nog een keer gemakkelijk een bontje oid doen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:54

Ik heb een passantje om het onderste riempje tussen het zachte stukje zeg maar en daar haal ik het riempje doorheen voor ik hem vast maak, zodat het gespje er nooit af kan glijden. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:29

grappig, ik had een nieuw hoofdstel gekocht, eentje met 'normale' neusriem, scheelde vijf Euro met de aansnoer versie. nu zat die neusriem niet netjes recht, dus ik heb hem omgeruild, en toen zei de verkoopster: waarom zou je je paard aansnoeren als hij toch braaf is? ik zei nou, ik kan hem zo las laten zitten als ik wil hoor, die andere manier van vastgespen maakt voor mij niks uit.
die ging er dus vanuit dat je zo'n ding daadwerkelijk vastsnoert. op de dressuurstal waar ik gewerkt heb vroeg ik bij de eerste keer hoofdstel omdoen bij een paard op welk gaatje de neusriem moest. (even uitleg, het 'gebruikte' gaatje zat zo hoog dat ik dat erg strak vond worden, dus ik dacht dat het hoofdstel misschien eerst bij een ander paard gebruikt was omdat dat gaatje zo hoog zat) de groom zei: zo strak mogelijk, je ziet het gaatje wel zitten.
nou ben ik behoorlijk sterk, maar het kostte me moeite om het zo strak te krijgen. ik vond het eigenlijk gewoon zielig voor die paarden, en volgens de reglementen van het KNHS is het ook verboden om een neusriem aan te snoeren.
ik vind een neusriem met aansnoer mooi staan, ze blijven beter recht zitten door het kinstukje (vooral als ze nieuw zijn) en het kinstukje is lekker zacht. maar om het daadwerkelijk te gebruiken om aan te snoeren, nee.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:11

ik heb een aansnoerneusriem omdat deze breder was, en ik dat mooi vind. Ik heb er altijd een kinbontje onder en trek hem zo aan dat hij aansluit en ik er 1/2 vingers tussen kan krijgen. (door het bontje heb je altijd nog iets meer extra speling) Hij moet niet heel los, dan gaan ze zo raar hangen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:50

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:56

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:33

Concorde schreef:
Je kán 'm een slag strakker aantrekken dan een 'normale' neusriem, en er zijn ook zeker wel mensen die dat doen. Maar ik vind 't vooral gewoon mooi, en de sluiting aan de onderkant is voor sommige paarden prettiger, die zich op een gewone sluiting openschuren. Onder een aansnoer kun je ook nog een keer gemakkelijk een bontje oid doen.

De mijne schuurt zich juist op een aansnoer open ! heb er dan ook weer een normale aan gezet, mn nieuwe paardje krijgt ook echt geen aansnoerding er aan ! Vind het een neusriem die je snel slecht gebruikt. KNHS zou het ommijn part mogen verbieden of een harnachementscontrole in gaan stellen op wedstrijden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:44

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:26

Je kunt een gewone neusriem ook heel strak aantrekken hoor; ik neem aan dat ruiters zelf in staat zijn het verstand te gebruiken. Een aansnoer neusriem die gewoon volgens de regels (met 2 vingers ruimte op het neusbeen dus!!) vastgemaakt is, die hangt echt niet lelijk, maar zit juist mooi. Ik ben voor harnachement controle tegelijkertijd met de chip controle of zo.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:04

Ik vind een aansnoerneusriem heel mooi maar niet praktisch..
en sneu voor het paard...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:06

rakkertje13 schreef:
Ik vind een aansnoerneusriem heel mooi maar niet praktisch..
en sneu voor het paard...

Hoezo sneu? Je doet het paard er heus geen zeer mee orr!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:09

Mits je hem netjes en dus niet te strak vast zet is er niks sneu aan...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:15

Sneu is het alleen bij verkeerd gebruik. Lees de link van Alane maar. Ik heb zowel gewone hoge neusriemen als aansnoer neusriemen en ik kan beiden even hard "aansnoeren" mocht ik wllen, echter...bij mijn paarden zit er genoeg ruimte tussen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:01

Wranglerbutt schreef:
De aansnoerneusriem is bedoel om... juist: aan te snoeren en is IMO een paardonvriendelijk onding!
Voor degenen onder jullie die engels kunnen lezen: http://www.sustainabledressage.net/tack ... .php#crank
Dit is een heel leerzaam artikel!

Zo leerzaam is dat artikel niet.. op die site wordt zo'n beetje tegen alles geschopt waar tegen te schoppen valt, lijkt mee een beetje een frustie persoontje die dat artikel heeft geschreven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:17

He??? Heb je het gelezen? Ik ben erin bezig en ik vind dat hij/zij zijn/haar kritiek op de aansnoerneusriem heelgoed onderbouwt en hij geeft ook een alternatief om hem wat vriendelijker te maken.

laten we wel wezen, als het niet alleen 'aansnoer'neusriem heet, maar ook nogeens is voorzien van katrolwerking, dan moet je toch je vraagtekens zetten bij zo'n ontwerp. Al ben ik het ermee eens dat de neusriem op zich minder van invloed is dan de kracht waarmee je hem vastsnoert. Ik heb ook weleens een plaatje gezien van een gruwelijk dichtgesnoerde africhtingsneusriem.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:31

Die site komt zo af en toe naar boven en als link op bokt...
Die naam 'aansnoer' is puur Nederlands... kwam een beetje in de mode, onder de naam Bonfire neusriem, toen Anky nog met Bonfire rondjes reed.
Met een auto kun je ook een iets rammen, maar daarom is het er niet voor gemaakt...

Wist dat heeeeeeel veel mensen niet eens weten hoe een neusriem hoort te zitten? Ze komen niet verder dan de 2 vingers, maar weten niet hoe hoog of laag... weten weinig over de werking en het hoe en waarom... en wat de invloed is op de werking van het bit?
Dat het zo vaak aangehaalde klassieke dressuur, de oorsprong op zijn hoogte punt de meest gruwelijke scherpe bitten kende?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:33

Nouks schreef:
Niezzz schreef:

Heel knap, een harde mond van de ruiter verbergen met een neusriem...

Dat vond ik ook al, je blijft het toch zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:39

eigenlijk begint haar 'pleidooi' al met de foto's..
de 'aansnoer'neusriem is er in 2 varianten... de zweedse en de st&t neusriem.
Het verschil zit 'm in de ringetjes van de bevestiging, de getoonde bruine is dus de st&t neusriem, de zweedse heeft D ringetjes zodat de sluiting een nog iets grotere knik toestaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:52

Even off-topic......

Die links die net genoemd is, hier staat ook een mexicaanse neusriem op die verkeerd bevestigd is.. dus of alles klopt zoals ze in dat artikel zeggen...??? Ik heb het overigens niet gelezen, engels lezen kost mij erg veel moeite.. en daar had ik geen zin in.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 21:56

Ben zelf totaal niet thuis in de diverse neusriemen maar aansnoerneusriem klinkt echt zo negatief en daarom vroeg ik het!
Dacht idd dat het was om een paard zijn kaken dicht te snoeren (weet niet of het kan ivm de hoogte van de neusriem).