boomloos inrijden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

boomloos inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:20

Hoi hoi,

ik ga over een paar maanden mijn 7 jarige paardje inrijden en ik moet nog een zadel aanschaffen.
Dat wordt een boomloze daar ben ik al van overtuigd!

MAAR is het erg als ik nog nooit op een boomlooszadel gereden heb en toch aan de slag ga met een nog niet ingereden paard (wel al zadelmak, is wel af en toe iemand op geklommen)?

Wellicht dat ik mijn paard extra belast doordat ik een nieuw evenwicht moet vinden??

Ik hoor graag ervaringen...

_Marianne

Re: boomloos inrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:25

Misschien is het voor jou ook fijner om eerst op een ander paard weer helemaal je evenwicht te vinden en je zelfvertrouwen helemaal terug hebben... want het is toch heel wat anders..! en al zou je paardje dan een bok ofzo geven is het niet fijn als jij er daarom vanaf valt..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:45

mmm, misschien dta je ene paar keer op het paard van iemand mag ridjen die een boomloos zadel heeft
of misschien heb je veel zonder zadel gereden , dan wen je er erg snel aan

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:48

Ik wil straks ook mijn paarden inrijden (1doorrijden) met mijn barefoot boomloos zadeltje. Het is voor het paard zo en zo nieuw en we doen alles stap voor stap en heel rustig aan in goed vertrouwen, lukt het even niet, gaan we gewoon een stapje terug.
Waar ben je precies bang voor?Dat hij/zij er vandoor gaat en je minder goed kunt zitten of wat moet ik me er bij voor stellen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:49

Ik zou juist wel met een boomloos zadel beginnen. Je voelt je paard héél goed aan met zo'n zadel, je voelt alle spieren in de rug, en hij zal jou heel goed aanvoelen. Zo kun je hem helemaal op zit gaan inrijden.
Als je nu eerst een boomzadel zou nemen, en jullie zijn daar eenmaal aan gewend, en dan moet je weer overschakelen naar een boomloos, dan is dat ook wat verwarrend.
Je begint toch rustig, eerst stappen, dan rustig draven.. Tijd genoeg om allebei jullie evenwicht te zoeken.
En ik vind een boomloos zadel véél steviger zitten dan mijn oude dressuurzadel Ja

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 00:11

Ik ben bang dat ik mijn evenwicht weer moet zoeken en dat ik hem dus teveel in de weg zit waardoor het voor hem een onprettige ervaring is dat ik op zijn rug zit...

Ik ken helaas niemand met een boomloos zadel om een paar keer een proefrit te maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:40

Misschien is het een idee om een testzadel aan te vragen (gratis, alleen de verzendkosten betaal je) en dan eens proberen op een ander paard (misschien een paard van een vriendin, of misschien mag je het eens op een manegepaard proberen)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:44

MysticTinker schreef:
Misschien is het een idee om een testzadel aan te vragen (gratis, alleen de verzendkosten betaal je) en dan eens proberen op een ander paard (misschien een paard van een vriendin, of misschien mag je het eens op een manegepaard proberen)

dit is wel een heel goed idee, misschien woont er ook wel een bokker bij je in de buurt die een boomloos heeft waar je misschien even mag proberen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:53

Ja wie weet Ja
Maarssen, dat ligt toch bij Utrecht he? Of zit ik er nu heel ver vanaf Bloos

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:38

jaha dat klopt! en mijn paardje staat in de buurt van Hilversum

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:15

Ik heb er ook over zitten te denken om mijn paardje boomloos in te rijden.
Vooral om niet iedere maand mijn zadel aan te hoeven passen ivm spierveranderingen.
Maar ik twijfel toch. Uiteindelijk wil ik namelijk wel een boomzadel. Ik ben bang dat mijn paardje daar dan weer negatief op reageerd omdat ze het niet gewend is.
Verder heeft mijn zusje wel een barefoot, maar die is maat 2 en ik ben bang dat die te lang is voor de korte rug van mijn paardje.