Halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 22:31

Ik heb al meerdere halsters geprobeerd voor mijn shet, maar het eind probleem blijft altijd hetzelfde: Als ik naast haar sta, en trek aan het halstertouw (ze is nog maar pas aan het leren, en dus is af en toe een trek niet te vermijden), dan gaat het 'bakstuk' haast in haar oog, en als ik niet op pas, gaat het er zelfs overheen. Het is en blijft een eigewijze shet, en vooral met het leren, is het echt verschrikkelijk onhandig.

Weet iemand of er een ander type veulenhalster is waar dit niet het geval mee is? Het idee is dus iets met een lagere zijkant, of zelfs géén zijkant, of een halster dat niet schuift als je eraan trekt. Een halsband is ook al geprobeerd, en werkt niet.

Iemand?

Sonja_vR

Re: Halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:47

misschien gewoon een shet maat halstertje?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 00:17

Veulenmaat is shetmaat Lachen

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:20

Het klinkt toch echt alsof het halster te groot is... Toch nog even zoeken naar een kleinere?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 00:29

Ik heb al de kleinste maat, en ik kan je verzekeren dat het niet te groot is.

Probleemstelling in 'picture this'.

Je hebt een 2,5 jarige shet naast je staan, die heel graag naar het gras wil aan de zijkant van de weg. Om haar te corrigeren, neem je haar wat korter. Gevolg: er komt spanning op het touw, en omdat je ook wat omhoog trekt, draait de neusriem (omdat het al is geprobeerd, en om het voorbeeld te dienen, staat die op het laatste gaatje, en krijg je er met heel veel moeite een vinger tussen, eigenlijk dus te strak (hij staat trouwens net over de helft van de neus qua hoogte)). Omdat de neusriem draait, gaan de bakstukken mee, en hoe dan ook, gaat het bakstuk richting oog, als ik hard moet trekken (geen krachtmeting, maar even een 'kom op nou' rukje) kan het zelfs zo zijn dat het over het oog gaat. Ze houdt dan namelijk haar hoofd ook naar beneden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:02

Probeer eens zonder te trekken. Leer je paardje netjes meelopen.
Laat haar altijd schuin achter je lopen. En ze moet op jou blijven letten. Dat zou ik ergens leren waar ze niet wordt afgeleid door gras. In de bak ofzo. Als ze je voorbij probeert te lopen dan stuur je haar weer meteen naar achteren. En als ze niet meeloopt dan geef je haar een tikje met het halstertouw op haar kont. Dan weet ze snel genoeg dat jij de leider bent, en dan zal ze ook netjes achter je blijven lopen aan een los touwtje.
Over een paar jaar zal je haar niet meer zomaar aankunnen, je bent nooit sterker dan een paard, ook al is het een shet, dus ik zou niet gaan trekken.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:18

zon speciaal halstertje, dat druk om de neus geeft als ze rukken. maar om het daar mee te leren lijkt me niet goed.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 13:00

Okee, ik heb het inderdaad verkeerd verwoord, en jullie hebben wel gelijk hoor! Ik bedoel echter met trekken niet duchtig trekken, waarbij ze haar gewicht tegen het touw in legt, maar een 'kom op, we gaan weer' rukje (zachtjes). Ze heeft dan haar hoofd nog niet eens een centimeter omhoog, maar ze dóet het dan wel, op de enkele keer na nog dat ik haar twee of drie keer moet vragen, maar in geen geval ga ik echt trekken trekken, dat zou ik nu al niet winnen, en ik ben absoluut geen voorstander van dwang, dat werkt sowieso niet. Het speciale halster is natuurlijk wel een tip, maar daar begin ik echt ammenooitniet aan, ze is jong en moet leren, daarbij ga ik geen forceermiddelen gebruiken, maar wel bedankt voor de tip.

Ik wil er trouwens wel bij zeggen dat het probleem niet het gedrag van mijn shet is, zoals eerder gezegd, ze leert (heel snel), en moet wel af en toe nog gecorrigeerd worden.

Ik heb inmiddels een dunne lijn aan de zijkanten van de neusriem gelegd, en bovenop de neusriem heb ik nu het halstertouw vastgemaakt, en dat werkt een stuk beter. Hoewel ik helemaal begrijp wat jullie bedoelen, het halster is absoluut níet te groot, het probleem is er dan ook omdat ze haar hoofd bijna altijd lager heeft hangen (ontspanning, geen grazen Lachen )

In ieder geval wel heel hartelijk bedankt voor de tips, en als iemand nog iets weet, hoor ik het graag Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:24

Kun je geen strotouwtje aan het bakstuk binden, onder de kaak door? Want ik neem aan dat er een boogje (omhoog richting oogje)in het bakstuk komt en zo haast in het oog zit, dus tussen keel en kinriem nog een extra riempje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:39

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar je kan misschien gewoon een longeerbitstukje op haar neus doen, een beetje kaptoom-idee krijg je dan. Daardoor kan je gewoon druk zetten zonder dat het schuift.
@welshfreak, ik denk dat ze gewoon bedoeld dat het halster om de neus draait en daardoor in het oog terecht komt, dan onstaat er geen boogje, het draait gewoon.

Zilfiashoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 02:13

Ik denk inderdaad dat het het eens met een strotouwtje moet proberen, maak je een extra verbinding in het halster. Is nog supersterk ook zo'n touwtje, ze hebben er vaak ook halsters van (zelf gemaakt) misschien moet je die eens proberen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 02:52

@ Zilfiashoeve, een halster van strotouw?? dat snijd vreselijk, bedoel je niet een touwhalster? Zo ja, die zijn waarschijnlijk niet zo handig, trekken ook snel in het oog.

Kan je niet gewoon je halstertouw aan de zijkant van het halster klikken?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:03

Dan trek je de rechterkant weer om.