Zadel Schuift naar achteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mummie

Zadel Schuift naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:25

Sinds kort schuift mijn zadel naar achteren. Als ik het er op leg ligt het prima maar zodra ik aangesingeld heb schuift het naar achteren. Het schuift niet helemaal tot op de lendenen maar ik heb wel het idee dat het net iets te veel naar achteren ligt.
In principe lag het zadel (passier GTE) perfect maar omdat mijn merrie (5 jaar) zicht steeds meer ontwikkeld ben ik bang dat het straks helemaal niet meer past.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie dit opgelost?

Blue9

Re: Zadel Schuift naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:27

Met zo'n ding voor de borst, kom even niet meer op de naam !! Zoekt ff verder Knipoog

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:27

het kan zijn dat je shabrak naar achteren schuift, dan lijkt het net of het zadel naar achter schuift.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:31

Borsttuig heet het! Hier samen met een martigaal gecombineert:
Afbeelding

Zonder en breder:
Afbeelding

Krijg je gewoon bij de divoza bijv.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:52

Ik zou even een goede zadelmaker inschakelen die kan je wel helpen ik zou niet gaan knoeien met die hulpmiddelen als een borsttuig, want het zadel past niet, dus moet het worden aangepast.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:54

Even laten na kijken of het zadel wel werkelijk past. En zo niet denk ik je zadel aan laten passen, of een nieuwe kopen. Ik zou zelf ook niet snel voor een borsttuig kiezen denk ik. Maar dat ligt aan je eigen mening.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:55

Alleen als je weet dat het zadel past natuurlijk he!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:04

Als het zadel eerst goed bleef liggen, en nu gaat schuiven dan heb je kans dat de bespiering van je paard is veranderd, en het zadel dus niet meer goed past.
Mijn paard is in twee jaar ongeveer 3 boommaten breder geworden! Ik heb toen ik hem kreeg meteen een boomloos zadel gekocht, dat groeit mee en ligt na 2 jaar nog perfect.

Als het niet meer goed past dan moet je het zadel laten aanpassen of een nieuwe kopen. Zeker voor een jong paard is het érg slecht om met een niet passend zadel door te blijven rijden. Met 5 jaar zijn ze nog steeds een klein beetje in de groei, en je wil niet dat de rug vergroeid!

Een borsttuig is eigenlijk alleen bedoeld om een zadel op zijn plek te houden als je bergop gaat, als een borsttuig een uur lang gespannen staat dan heb je daarna de afdruk in zijn borst staan, dat wil je ook niet.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:53

Bedankt voor jullie reacties, ik ben ook niet echt weg van een borsttuig en inderdaad is ze zich wel erg aan het ontwikkelen zus ik ben bang dat het aan de voorkant gewoon te nauw is geworden. Had zelf ook al gedacht om de zadelmaker er eens naar te laten kijken in ieder geval en anders ben ik bang dat er niets anders op zit dan naar een ander zadel te kijken ;-(.

Inmiddels is dit al het derde zadel dat niet goed meer past dus baal er wel een beetje van maar ja, het is niet anders en ik wil haar rug niet verpesten want ze doet het juist zo goed!

Thanx

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:18

Is een boomloos zadel dan niks voor je? Een Barefoot ofzo? Die zijn erg fijn, vormen zich helemaal naar het paard, ook als die breder wordt Ja Ik vind het erg fijn dat het in de winter én in de zomer goed blijft liggen, mn paard veranderd dan altijd weer wat van bespiering in de winter.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:02

Ik ben het helemaal met je eens maar als ik heel eerlijk ben vind ik ze niet zo sjiek voor de dressuur sport.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:12

Van Barefoot heb je het 'London' model, dat is het dressuurmodel. Die is inderdaad wel wat anders dan de boomzadels. Maar je hebt er ook die wel heel veel op 'echte' dressuurzadels lijken. De startrekk dressuur bv.
En anders zal het toch weer een nieuw boomzadel worden, of misschien kan je oude zadel worden aangepast. Met vijf jaar zijn ze toch bijna uitgegroeid, kan hooguit nog wat breder worden.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:30

Ow dat wist ik niet, heb niet zo'n ervaring met deze zadels, thanks voor de tip! Ik ga wel ff op het internet kijken en in ider geval even de zadelmaker erbij halen om te kijken of er iets aan mijn zadel gedaan kan worden, laten we het hopen Knipoog

En ja, ik denk niet dat ze nog in de hoogte veel groeit maar in de breedte mag er nog wel wat bij. Is echt nog wel een baby hoor maar begint nu wel wat te worden. Heeft erg lang geduurd en ik ben ook pas sinds een half jaartje echt serieus met haar bezig met rijden en ik zie dat ze zich goed ontwikkeld. Ze heeft alleen wel een hele hoge schoft, misschien dat het daar ook wel mee te maken heeft hoor, lijkt net of het eraf glijdt zeg maar.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:45

Hoe ligt het zadel als het naar achteren geschoven is? Echt te ver naar achteren of netjes achter de schouder? Niet gezegd dat jij dat doet hoor, maar veel mensen leggen een zadel te ver naar voren en dan schuift het "vanzelf" op de goede plek. Niet dat dat ok is, maar dan heb je nog wel kans dat je niet aan een nieuw zadel hoeft maar dat deze nog te "redden" is. Ligt het wel recht of ligt de voor- of achterkant duidelijker hoger of lager als het verschoven is? Wel typisch dat het zo plotseling is gaan schuiven, meestal ontstaan zoiets toch geleidelijk aan.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:30

Het rare is dat precies het heel mooi achter de schouder spier ligt nu (die was eerst nog niet zo ontwikkeld). Als ik het verder naar voren leg dan komt het op die spier te liggen en dat is ook niet goed want dan belemmerd het weer de schouder vrijheid.

In principe ligt het verder ook prima, niet te strak op de schoft naar mijn idee en ook niet voor of achter hoger of lager daarom vind ik het zo vreemd.