Watertrens of bustrens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Watertrens of bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:51

Op dit moment heb ik voor Shaseera een dubbelgebroken K&K Ultra Aurigan watertrens. Ze doet het hier heel goed op, maar vandaag na het rijden zag ik dat de haren langs haar mondhoeken wat afgeschuurd zijn.
Natuurlijk begin ik dan meteen aan mezelf te twijfelen, of ik bijvoorbeeld niet te streng ben met mijn hand ofzo... Daar probeer ik altijd heel goed op te letten want ik wil mijn paard absoluut geen pijn doen (ik kan om dit soort kleine dingetjes ook echt wel janken en voel me dan ontzettend schuldig). Maar nou bedacht ik me net, kan het zijn dat de haren afschuren door de ringen van de watertrens? En is het dan niet beter dat ik een bustrens voor haar koop? Of moet ik dit toch bij mezelf zoeken? Zo ja dan hoor ik dit ook graag, dan kan ik er wat aan doen Verdrietig

Shaseera is een arabisch volbloed met een gevoelige mond.

asjemenou

Re: Watertrens of bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:55

Dit kan gewoon gebeuren, hoeft helemaal niet jou schuld te zijn! (kan naturlijk wel, maar dat is vanaf hier niet te beoordelen)
De haren gaan tussen het bit en de ringen inzitten.
Probeer anders eens bitschijven, dan heb je toch hetzelfde bit, maar de problemen zijn dan waarschijnlijk verdwenen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:21

Het kan best goed zijn dat het door de watertrens komt, als daar wat speling tussen de ringen zit en er blijven haartjes tussen dan worden die uitgetrokken natuurlijk. Daarom ben ik zelf ook niet zo'n fan van watertrenzen. Bitschijven kunnen dat goed helpen voorkomen, enige probleem is dan dat het bit een halve maat tot een maat kleiner wordt. Dus even kijken of hij dan nog goed past.
Ik heb zelf alleen nog bustrenzen.

Misschien kun je eerst eens iemand laten kijken naar hoe je rijdt, of je niet te streng bent in de mond. Soms heb je dat zelf helemaal niet in de gaten, maar iemand anders kan je erop wijzen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:23

je kunt altijd een bustrens lenen van iemand om te kijken hoe ze daar op loopt. dan kan je het even proberen zonder dat je een duur bit moet gaan aanschaffen.

bitschijven is ook een optie, maar persoonlijk vind ik die dingen erg lelijk en goedkoop staan Bloos

zelf heb ik de KK dynamic, dit is een D trens en daar kan ook geen vel tussen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:25

Plus, bitschijven aan een bit doen wat goed op maat is kan niet.
Je bit wordt er namelijk smaller door.

Maar bij een goede watertrens, zullen er niet snel velletjes of haren tussen komen te zitten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:26

Het nadeel van die rubberen bitschijven is dat veel paarden, vooral als ze niet teveel schuimen, er schaafplekken van krijgen.
Dan raak je dus van de regen in de drup. De Friesche merrie van een kennis heeft nu hele roze plekken aan twee zijden van haar mond, heel vreemd gezicht op een zwart paard.
Is het bit niet te smal voor de mond? Wij rijden eigenlijk alles met watertrenzen, nooit wat mee gehad.
Een D-trens ligt ook heel mooi rustig in de mond trouwens, beschadigen eigenlijk uitgesloten.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:51

Mijn arabiertje had dit ook , en ik heb toen rubbere ringen eraan gedaan, en nu heeft ze geen last meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:02

Hm.. bitschijven zijn denk ik geen optie, want het bit past eigenlijk precies.
LiSSy, de KK Dynamic is 16 mm als ik me niet vergis? Ik heb nu een 18 mm, vraag me af of 16 niet erg scherp inwerkt dan? Probleem met Sprenger bitten is dat die er bijna niet in de maat van mijn paard zijn. Ze heeft een heel klein mondje, ik heb nu een 11 cm en die past perfect. Alleen de KK Dynamic heeft verder een 11,5 cm (maar ja, die vind ik misschien weer te dun). De gewone dubbelgebroken bustrens is er pas vanaf 12,5 cm... Tja.. ik vind bitten van Sprenger erg fijn.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:03

mij is verteld dat als het velletje tussen de ringen komt dat het bit dat te klein is.
Ik heb zelf een combi van een bus en water trens misschien is dat wat voor je????

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:38

de KK is idd een 16mm, maar omdat hij geheel anatomisch gevormd is schijnt hij niets scherpers in te werken dan een normaal 18mm bit.
ik merk tijdens het rijden ook niet dat hij veel scherper is. ik merk wel dat ze dit bit goed aanneemt en ze veel gelijkmatiger in de aanleuning blijft