Laatst heb ik een bontje voor op een engels zadel gekocht. Helaas bleef deze niet goed op mijn zadel zitten. Hoe zit zo'n goed bontje eigenlijk vast, want dit bontje kon ik helemaal niet vastmaken en heb hem daarom teruggegeven, terwijl ik er toch graag een wil hebben.
Als het goed is, hoort er een soort elastiek aan te zitten die van voor naar achter onder je zadel doorgaat. Zoniet dan kun je dat er zelf heel eenvoudig aanmaken.
Laatst bijgewerkt door Jol1 op 14-01-07 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik was vrijdag toevallig in de ruitersportzaak en heb er zo'n bontje bekeken en twijfelde of ik hem zou kopen. Toen zag ik dat dat elastiek eraan zat. Ik heb hem nog niet gekocht, omdat ik me afvroeg of je met zo'n bontje nog wel stevig in het zadel zit. Ik heb het idee dat je er dan eerder afglijdt, omdat het bont een beetje glad is. Zelf heb ik een oosters kostuum voor mijn arabier en daar hoort ook een doek voor over het zadel bij. Daar zit ook zo'n elastiek aan en dat blijft echt heel goed liggen.
uhm, erzit bij de echte schapenwolle of lamswolle bontjes altijd een lange elastiek met klepje aan die onder het zadel naar de andere kant komt te zitten, en bij die flappen bij de stijgbeugel haken zit ook elastiek.
@jol1:nee ik vind dat het net het tegen overgestelde is, je zit echt heel stevig met een bontje, soms te stevig.De twee stoffen van het bontje en je broek trekken elkaar aan dusjah. Ik zou het eerst eens proberen en dan oordelen.
Het bontje wat ik gekocht had, had helemaal geen elastiek of klitteband, het vloog ook elke keer van mijn zadel af, moet dus even kijken waar ik een bontje met elkastiek vind.
alle lamsvellen bontjes hebben klepjes voor over de zadelrokjes en een elastiek wat tussen het kussenkanaal doorgaat.
je zit juist veel steviger met een bontje omdat een lamsvellen bontje aan de onderkant van leer is (de huid van het schaap) dit is dus heel stroef op het leer van je zadel. je glijd dus geen kant op