Tweespan zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaa_T

Tweespan zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 23:29

Heeft iemand ervaring met zadels van het merk Tweespan?
& zijn deze zadels speciaal voor Friezen (of breder gebouwde paarden) gemaakt?
Het gaat om deze zadels:

Afbeelding

Alvast bedankt! Haha!

Gr. Lindaa

Lindaa_T

Re: Tweespan zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 23:33

& Heeft ook iemand een idee hoe duur deze zadels zijn?
Kan op de site geen prijzen vinden van deze zadels.

Gr. Lindaa

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:00

Ik heb 2 dressuurzadels van het tweespan. De fryso legacy en de fryso Lux. Ik gebruik ze op mn friezen.
Het zijn hele fijne zeer comfortabele zadels en zitten super. Het leer is ook van hele goede kwaliteit.
De prijs van de legacy is volgens mij 1450 euro en de Lux heb ik vorig jaar 1650 euro voor betaald, weet niet wat die nu kost hoor. Maar zo heb je een beetje een idee.

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 14:09

Okee, Bedankt! Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:28

Ik heb zeker wat te vertellen over Fryso zadels....

Ze hebben constructiefouten.
Zo zit de voorste singelstoot rechtstreeks aan de boom vast en trek je op die manier bij het aansingelen het zadel voorover. Als je paard een stevige vleesmassa rond de schoft heeft (zoals bij een Fries) kom je daarmee niet zo heel gauw in de problemen, maar het is weldegelijk een foutieve manier om te singelen).
Bij mijn Fryso waren de kussens niet symmetrisch onder de boom bevestigd. Iets wat na een paar jaar gebruik maakt dat de boom aan die zijde het kussen opzij drukt en dus contact maakt met het paard (kussens zijn ter bescherming van het paard!).
Mijn Fryso had de stijgbeugelgespen smaller en dieper dan de boom, en zij prikten dus in de kussens en later dus door de kussens heen (arm paard!).
Ook liepen de kussens veel te lang door, waardoor mijn toch al niet beknopt gebouwde paard ook de druk van het zadel op zijn lendenen voelde.

En dan had ik nog niet eens zo'n moderne Fryso (zie foto hierboven), waarbij de lepel aan achterzijde praktisch in de rug van de ruiter prikt en lichtrijden erop dus schier onmogelijk is, of een exemplaar met die achterlijk overontwikkelde keilkussens die zogenaamd de druk moeten verdelen.

Nou kan je deze signale wegpoetsen met een opmerking van "ach, dat is maar de ervaring van 1 zadel". Dat is misschien wel zo, maar besef dat er geen steek maatwerk aan die Fryso's te pas komt en ze uit een fabriek van de lopende band komen. Dus zo slecht als die van mij was, zo zijn er meer.

Ik zou overigens wel zo weer een Fryso kopen. Dat klinkt gek misschien, maar ze zitten heerlijk voor de ruiter. Ik zou gewoon een exemplaar door een zeer goede zadelmaker volledig opnieuw laten opbouwen. Dat heb ik dus gedaan bij mijn inmiddels 5 jaar oude Fryso (kostte me geloof ik 250 euro) en nu ben ik er prima tevreden over. Mijn Fryso kostte me 1.250 euro nieuw, ik heb er 4 maanden op mogen wachten. Ik zal van mijn lang-zal-ze-leven niet weer een nieuwe kopen bij het Tweespan. De winkel is prima, de wachttijd belachelijk.

ALS je een Fryso koopt, nooit gewoon op je paard leggen. Eerst laten verbouwen Pling

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:36

Ik rijd op mijn bijrijdpaard ook met een frysio. Ik vind het heerlijk zitten. Verder heb ik er geen ervaringen mee. Maar zitten kun je er wel op!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:43

Lindaa_T schreef:
[i]Heeft iemand ervaring met zadels van het merk Tweespan?
& zijn deze zadels speciaal voor Friezen (of breder gebouwde paarden) gemaakt?
Het gaat om deze zadels:

Om terug te komen op je vraag:
Nee, ze worden niet speciaal voor dat type paard gemaakt.
Zo worden ze wel in de markt gezet, met een sausje "Fries" erover heen. Pure marketing. Maar in feite onzin.
Een Fryso heeft gewoon een aantal kamermaten, net zoals ieder ander merk. Maar ook een KN, Passier, Rossner, Prestige enz. zijn zo breed te krijgen dat je er met een Fries prima mee kunt rijden; dat is niet voorbehouden aan een Fryso.
En Fryso is ook verkrijgbaar in kamermaat 2 (smal) en 3 (warmbloed-medium), en ze worden ook heus gebruikt op niet-Friese paarden.

Fryso is een fabriekszadel, absoluut geen maatwerk. Ze worden wel 'aangemeten' in de zin van Welke kamermaat heeft je paard en welke maat heeft de ruiter nodig?, maar dat is geen maatwerk. Immers, confectiekleding is ook verkrijgbaar in maatje 36 t/m 44. Zo moet je het ook zien bij het passen van een Fryso.
Zo doen trouwens praktisch alle merken dat. Echt persoonlijk maatwerk is verkrijgbaar bij Daaleman, al heeft die ook standaardtypes.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:44

Voor dat geld was ik voor een goed merk zadel gegaan en had deze op maat laten maken door een goede zadelmaker Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:44

Passen ze niet eens de kussens aan aan de rug van het paard?
Dan is het zeker geen maatwerk.
Als een zadelmaker een juiste boom kiest en dan de kussens nog netjes aanpast aan het paard heb je misschien wel een vrij standaard zadel, maar het is wel aangepast aan het paard.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:46

Lindaa_T: In welke omgeving woon je? Wel in het noorden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:10

@dees, er is geen ander zadel geweest dat zo ontzettend goed op mn paard past als de Fryso en na een jaar nog steeds als een huis ligt!

Fryso's worden wel degelijk op maat gemaakt, hebben ze voor een vriendin (met kwpn!) ook gedaan.

En er zijn van de merken die jij noemt geen zadels die zo breed zijn als mijn fryso nu is, ik heb mn paard namelijk eerst meegesleept naar het Drunens Ruiterhuis maar daar konden ze me niet helpen...

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:19

Ik heb ook een Fryso op mijn Fries liggen, geweeeeeldig!
Ze zitten echt als een huis! Lachen
Voor de prijs zou je misschien even beter kunnen bellen, want die was laatst geloof ik omhoog gegaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:16

Starbreeze schreef:
@[naam verwijderd], er is geen ander zadel geweest dat zo ontzettend goed op mn paard past als de Fryso en na een jaar nog steeds als een huis ligt!

Fryso's worden wel degelijk op maat gemaakt, hebben ze voor een vriendin (met kwpn!) ook gedaan.

...

Starbreeze... je hoeft je niets van mijn reactie aan te trekken hoor!
Maar geloof me, ik heb die Fryso nieuw gekocht en ben me echt kapot geschrokken toen de zadelmaker het zadel opentrok en me vertelde waarom mijn gevoelige paard erop protesteerde. Die Fryso heeft echt serieuze constructiefouten. En nu je het weet zou je het bij jouw paard kunnen voorkomen.

Dat is ook het funeste aan zadels zoals Hulsebos en Fryso: ze zitten zo heerlijk dat je als ruiter niet wilt geloven dat het onder die zachte zitting eigenlijk echt kommer en kwel is.
Maar goed, met hulp van een échte vakman, is er dus nog wel wat van te maken. Die échte vakman vind je niet bij Tweespan Boornbergum, trouwens.

Fryso's komen uit een fabriek. Volgens mij zelfs dezelfde fabriek als oa Euroriding en JC.
Bij Tweespan werken helemaal geen mensen die in staat zijn om een maatwerkzadel te produceren. Ze hebben niet eens een atelier. Best goede mensen om je een zadel te leveren en eventueel wat wol in te stoppen... maar maatwerk is écht van een héél andere categorie.

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 19:15

Bedankt voor alle reacties! Lachen

@ MISTRAL94 : Jaa ik woon in het noorden van Nederland! (Friesland)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:17

Ik heb mn fryso legacy al 5 jaar en gebruik hem op 3 verschillende friezen en die hebben totaal nergens last van. De Lux heb ik nu 1,5 jaar en ook die ligt prima op mn friesjes en er is niet een die protesteerd op het zadel. Bovendien zit het heerlijk en lichtrijden is ook geen enkel probleem voor mij.
Misschien is jou zadel destijds een fabrieksfout geweest maar ik kan me niet voorstellen dat zulke dure zadels allemaal zo fout zijn als jij beweerd.
Ik ken zat mensen met een fryso en die willen nooit weer anders.
Heb je dit hele verhaal ook aan het Tweespan verteld? Ik vind het een beetje onfatsoenlijk om alle zadels van het Tweespan zo af te kraken in een topic.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:58

Lindaa_T schreef:
Bedankt voor alle reacties! Lachen

@ MISTRAL94 : Jaa ik woon in het noorden van Nederland! (Friesland)

Voor dat geld kan ik je 1 zadelmaker aanraden hij zit in Groningen (stad) Mocht je interesse hebben, pm me dan maar Knipoog

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:01

Niet omdat ik zelf dit merk vertegenwoordig, maar echt maatwerk wordt niet alleen bepaald op de boommaat daar komt iets meer bij kijken. Als ik een zadelorder bij jeremy rudge plaats voor maatwerk wordt de boom eerst geselecteerd en daarna wordt hierbij de lepel aangepast op de wens van de ruiter in combi met een correcte houding etc.. etc... Als je dan bijv. kijkt op de site van Jeremy Rudge (www.jeremyrudgesaddlery.co.uk ) zie je bijvoorbeeld ook dat de in de standaardmaten ook veel verschillen zitten in de verdere opbouw en voor welke paarderassen ze geadviseerd worden. (echter dit is niet heilig maar meer als richtlijn hoe je dit kunt vergelijken met de bouw van je eigen paard). Let wel ze leveren liever maatwerk waarbij uit gegaan wordt van een van de afgebeelde modellen. Dit is niet om mijn producten te promoten maar alleen wil ik laten zien dat bij maatwerk veel meer komt kijken. Daarnaast heb je ook heel erg goede merken met standaardmaten (confectie) die heel goed kunnen liggen maar dat is natuurlijk afhankelijk van je paard. (Let op!! deze zadels mag je ook niet vergelijken want de prijs ligt ook een stukje hoger (begint bij 2000 euro !!)

Ik doe hier ook geen uitspraak over de zadels die hier ter discussie staan maar ik wil alleen graag duidelijk maken dat er heel erg veel bomen zijn met elk hun kenmerken en maten gericht op een specifieke bouw van een paard, die bij een echte zadelmaker ook nog verder aangepast kunnen worden voor er een zadel van gemaakt wordt.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:50

verkeerd ingelogd..zie volgende bericht Haha! Knipoog

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 01:53

Arretje schreef:
verkeerd ingelogd..zie volgende bericht Haha! Knipoog

drukte op de verzenden-toets en zag dat m'n wederhelft Knipoog hier thuis nog ingelogd was en ik op zijn naam het bericht plaatste...nu even via mezelf

ik heb nu zo'n 5 jaar mijn Fryso zadel op mijn Tinker.
Ook best lang er op moeten wachten en toen hij er was bleek ik niet super lekker te zitten (zooo'n makkelijk figuurtje ik Knipoog ... dikke derriere en erg korte beentjes). M'n benen kwamen niet eens onder de zweetbladen weg en zo moesten er nog een aantal dingen aangepast worden voor zowel MIJ als mijn PAARD!
Het zadel is teruggegaan naar Engeland en ik heb er destijds weer een aardige tijd op moeten wachten, hij is compleet "verbouwd"...het idee Fryso is er nog, het zit ook zeker zo lekker, echter zo aan de buitenkant ziet het er echt niet Fryso meer uit. Dus zeker geen standaard Fryso zadel die zo de fabriek uitgerold is! Knipoog Helemaal op maat voor mij en m'n knollie!

Die uit de stad, als we het over dezelfde hebben, heb ik niet allemaal fraaie verhalen van gehoord!
Zo heeft iedereen z'n eigen ervaringen denk ik!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 02:01

IndianaJones: Vertel ben jij de eerste met slechte verhalen!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:48

Ik heb goede ervaringen met een tweespanzadel. Ook die van mij is helemaal aangepast op mijn paard en op mij. Ik heb geen standaard zadel. Ik heb een platte zit (ivm rugklachten) Toen ik vertelde wat mijn klachten waren heeft ze gekeken hoe ik reed en zag meteen mijn probleem. Heb ook verlengde zweetbladen ivm lange benen en zo nog een aantal dingetjes. Hij was niet direct goed toen ik hem kreeg omdat mijn paard zo afgevallen was. Maar ik ben prima geholpen en ze hebben er voor gezorgd dat hij super op mijn paard ligt. Op onze stal rijden 4 mensen met volle tevredenheid op een Fryso (4 van de 7) En op mijn vorige pensionstal een flink aantal mensen op Fryso. ook een aantal met "de man uit Groningen zadel" Maar de ligging van het zadel lag niet echt super waardoor paardjes klachten kregen. Ze hadden gewoon een Stubben zadel en die ging die meneer dan aanpassen. Zo heeft elk zadel wel een keer een slechte er tussen zitten blijkt wel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:48

@Dees, van wanneer is jouw Fryso? De eerste fryso's hadden nl idd wat "kinderziektes" naar ik vernomen heb. Tja en mijn oude zadel was echt niks waard op mijn paard dus je moet iets.. Van Hulsebos zijn ook niet alle verhalen even positief, dus dan ga je toch proberen.

Op mijn paard ligt die Fryso echt als gegoten, dat kan toch? Alsof er verder geen enkel standaard zadel op een paardenrug zou passen? En als ie niet zou passen dan mag ik toch aannemen dat ze niet zo gruwelijk lekker zou lopen. Dat is vaak het eerste dat je gaat merken aan een slecht passend zadel, dat de prestaties achteruit gaan. Ze is juist veel beter gaan lopen.

Ik heb deze reactie geplaatst om te laten zien dat er ook mensen zijn die wél heel erg tevreden zijn over hun Fryso en dat het niet alleen maar kommer en kwel is. De zadels worden in Engeland gemaakt en die van mijn vriendin is er een die niet standaard in de collectie zit. Die van mij is wel gewoon standaard, er zijn enkel wat wensen van mij op doorgevoerd zoals andere wrongen en passenten onder het zweetblad.

Voorheen had ik er een County XW op liggen, dát was pas vreselijk. En Euroriding lijkt heel wat in het begin maar kiept na verloop van tijd altijd achterover en is niet meer goed te krijgen. Ik wijd het juist aan de kijlkussens en het singelsysteem dat mn Fryso nu goed ligt op mn paard, het schuift niet en ik kan opstappen zonder dat het zadel meteen aan één kant hangt. Plus mn paard heeft meer schoudervrijheid gekregen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:05

Spetter schreef:
Ik heb goede ervaringen met een tweespanzadel. Ook die van mij is helemaal aangepast op mijn paard en op mij. Ik heb geen standaard zadel. Ik heb een platte zit (ivm rugklachten) Toen ik vertelde wat mijn klachten waren heeft ze gekeken hoe ik reed en zag meteen mijn probleem. Heb ook verlengde zweetbladen ivm lange benen en zo nog een aantal dingetjes. Hij was niet direct goed toen ik hem kreeg omdat mijn paard zo afgevallen was. Maar ik ben prima geholpen en ze hebben er voor gezorgd dat hij super op mijn paard ligt. Op onze stal rijden 4 mensen met volle tevredenheid op een Fryso (4 van de 7) En op mijn vorige pensionstal een flink aantal mensen op Fryso. ook een aantal met "de man uit Groningen zadel" Maar de ligging van het zadel lag niet echt super waardoor paardjes klachten kregen. Ze hadden gewoon een Stubben zadel en die ging die meneer dan aanpassen. Zo heeft elk zadel wel een keer een slechte er tussen zitten blijkt wel.

Beetje vaag verhaal als ik eerlijk moet zijn Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:10

In het verleden is door hen ons een zadel aangepraat.
Wij wisten ook niet beter op dat moment.
Het ging om een bloederig, groot paard met een hoge schoft. Paard had heel veel en vooral een ronde ribbenkast.
Volgens Tweespan moest daar een zadel met kamerbreedte 26 op, een Kieffer, Garmisch??
Op die manier zou de voorkant van het zadel niet op de schoft drukken.
Het paard ging uiteindelijk steeds slechter lopen en de bespiering en vlees bij de schouder verdween helemaal.
Heel veel fysio bij het paard gehad, een andere zadelmaker heeft later het zadel verbreed naar kamerbreedte 35 en op lucht gezet, problemen met het paard zijn op die manier verdwenen.

Voor ons never nooit niet weer een zadel van het Tweespan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:44

aisie schreef:
...Misschien is jou zadel destijds een fabrieksfout geweest maar ik kan me niet voorstellen dat zulke dure zadels allemaal zo fout zijn als jij beweerd.
Ik ken zat mensen met een fryso en die willen nooit weer anders.
Heb je dit hele verhaal ook aan het Tweespan verteld? Ik vind het een beetje onfatsoenlijk om alle zadels van het Tweespan zo af te kraken in een topic.

1. Er zijn legio 'duurdere' zadel waar het een en ander aan mankeert. Helaas is de prijs nog steeds geen garantie voor vergelijkbare kwaliteit. Bovendien is de prijs van Fryso een middenmoter, geen mega-duur zadel.

2. Ik ken er dus legio die ook problemen hebben gehad met Fryso. Niet aan de eigen dérriere, wel aan de rug van het paard. Dat is dus het funeste: menig ruiter WIL gewoon niet geloven dat er wat aan mankeert omdat het voor henzelf zo lekker zit. En nee, kwa zit wil ik zelf ook niet graag 'harder'. Ik ken ook mensen die geen problemen hebben gehad. Ik ken mensen met hele oude Fryso's en mensen met hele nieuwen. Die winkel zit hier vlakbij en ze worden hier in de regio dan ook veel verkocht.

3. Ik hoef niet in overleg met Tweespan om mijn mening omtrent hun service te mogen weergeven, toch? Goede berichten plaats ik, de slechteren ook.
Trouwens, denk je nou werkelijk dat Tweespan met de suggesties iets zal willen doen? Ik kom er regelmatig (woon er vlakbij) en zie ze bij wijze van spreken al onverschillig de schouders ophalen Knipoog Zolang er nog nieuwe zadels verkocht worden, is er voor hen immers geen reden om van koers te wijzigen - hun marketing-plan werkt super (half hippisch Nederland denkt immers dat het om Friezen-specifiek maatwerk gaat). Plus, er komen elke dag weer mensen op de zadelmarkt die een keuze maken zonder enige kennis van zaken.

Waar het mij om gaat in dit topic, is dat ALS je zo'n zadel koopt, je moet beseffen dat ze niet allemaal 'goed' zijn. Dat je er dus zeker een zadelmaker naar moet laten kijken om een boel ellende te voorkomen.

Wil je écht weten hoe het met de kwaliteit van Fryso zadel gesteld is?
Bel dan gewoon maar eens naar je eigen onafhankelijke zadelmaker en leg hem de keuze voor "Fryso of KN?".....