Wintec dressuurzadel -> Kwaliteit? Cair? Equisuede? Type?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Wintec dressuurzadel -> Kwaliteit? Cair? Equisuede? Type?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:10

Ik zit er over te denken om een Wintec dressuurzadel te kopen.
Ik heb al een paar bestaande topics doorgespit en ben vooral allemaal positieve reacties tegen gekomen.
Ik wil vooral kiezen voor de wintec vanwege de kwaliteit die je (schijnbaar) voor deze prijs krijgt. Zijn jullie het daarmee eens, of ik kan ik dan toch beter voor een tweedehands leren zadel voor dezelfde prijs (tweedehands Rossner bijv.) gaan?
Daarnaast is mijn vraag of cair echt beter is dan de normale kussens, wat zijn jullie ervaringen/meningen daar over?
En dat equisuede, slijt dat snel? Wat is beter qua zit en wat is beter qua kwaliteit?
En als laatste, welk type Wintec zouden jullie voor gaan? Ik zit zelf aan de Wintec Pro Dressuur te denken, of de isabelle werth (de laatste vind ik wel erg prijzig voor een kunststof zadel). Wat is het verschil tussen deze twee types?
Alvast bedankt voor de reacties!

nina88

Re: Wintec dressuurzadel -> Kwaliteit? Cair? Equisuede? Type

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 13:12

En nog een laatste vraag, ik kan geen site vinden van wintec. Weet iemand of daar een site van is? zo ja, wat het adres is?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:18

Ik heb de wintec Isabell Werth en ben daar heel tevreden over! Ik heb het zadel tweedehands gekocht en het zadel is inmiddel dik 3 jaar oud. Het equisuede is nog heel mooi, je ziet wel dat het gebruikt is maar het is nog lang niet versleten. Ik heb dit zadel zonder cair, omdat ik toen ik het zadel kocht niet zoveel wist over cair en ik diverse dingen had gelezen over oppompen en allemaal gedoe..

Ik vind dat equisuede heel fijn. Ik heb altijd op leer gereden, maar was heel snel gewend aan het suede. Lekker makkelijk, onderhoudsvrij en ik vind het ook heel fijn dat de zadels zo licht in gewicht zijn. De zit is echt geweldig.. Heb al met verschillende zadels (stubben, daeleman, etc) gereden maar in dit zadel zit echt het fijnst!

Het grote verschil tussen de Werth en de wintec pro is de zit. Ik geloof dat je de pro meer kan vergelijken met de wintec 500, alleen dan met equisuede. Ik heb zelf wel eens gereden met de wintec 500, maar vond deze niet fijn. Het grootste verschil is de zit, de wintec Isabell heeft een diepe zit, de pro een wat vlakkere zit.

Als je een tweedehands Isabell ergens kan vinden (Marktplaats staat wel eens een enkele te koop) dan zou ik dat zeker doen, als het past natuurlijk. Nieuw zijn ze idd best prijzig voor een kunststof zadel.. Maar je krijgt er wel wat voor, het is echt een heerlijk zadel!

De site van wintec, wel in het engels: http://www.wintec.net.au/flash.html

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:06

Bestaat er ook wintec dressuur zadel 16,5 of 17 inch?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:38

@ tijniejjjVoor zover ik weet zijn die er gewoon hoor! In ieder geval 17" die heb ik gisteren nog zien liggen bij de ruitersportzaak..

@roelke.. bedankt voor je reactie! De zit is indd erg belangrijk, ik hou zelf ook wat meer van een diepere zit..

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:14

Oke ik hoop zo dat die kleine maatjes bestaan!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:18

@TijnieJjJ:
Van de website:
WINTEC 500 DRESSAGE: 38cm/15", 40cm/16", 42cm/16.5", 43cm/17", 44cm/17.5", 46cm/18"
WINTEC PRO DRESSAGE : 40cm/16", 42cm/16.5", 43cm/17", 44cm/17.5", 46cm/18"
WINTEC ISABELL: 42cm/16.5", 43cm/17", 44cm/17.5", 46cm/18"

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:23

Ik heb de nieuwste uitvoering van Wintec, niet met suède, maar ze noemen het nepleer.
Het ziet er best mooi uit, ik geloof dat het de Wintec Cair dressuur is.

Ik ben er best tevreden over, maar niet het zadel dat ik gewend ben. Vork
Ik had eerder een Hulsebos dressage en een Kieffer veelzijdigheid, maar ik moest deze aangezien mijn pony nog groeit, zowel in de hoogte als breedte. Dan kan ik nl. nog een de boom verwisselen.

Slijten doen ze toch wel, ze zitten opzich wel oké.
Maar ik zou het niet als zadel doen waar je gewoon lang op moet zitten, ik doe het met paarden beleren enzo..
Maar ik ben een beetje verwend met m'n mooie lederen zadels. Vork

[zie profiel voor idee van het zadel]

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:28

ik heb een pro gehad. hij paste helaas niet op willem, maar ik zat er super in. heb hem nieuw voor 450 euro gekocht en dat istie echt waard. goedkoop in onderhoud, een regenbui kandie hebben.. cair weet ik verder niet.. ikhad een wol gevulde
ik moet nu nog steeds wennen aan mijn kn Haha!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:32

jhey,, ik heb ook een wintec dressuur zadel.. ik ben er erg tevreden mee.. hij zit ook erg lekker,,

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:32

Ik zelf heb een ´normaal´wintec zadel, zonder equisuede en zonder cair. Ik zelf ben ontzettend tevreden over dit zadel, zit dikwijls stalgenooitjes te plagen als ze hun zadel aan het invetten zijn. Ik vind toch wel het grote voordeel dat er weinig onderhoud aan dit zadel zit, en dat het ook echt heel licht is. Gewoon op een arm mee te nemen, je hebt de andere arm vrij en ook het zadel op je paard tillen gaat een stuk makkelijker. En ook de prijs is natuurlijk super.

Minpuntje: De singelstoten zijn van kunstof, slijt ontzettend snel. Het gaatje waar hij voorheen sloot is helemaal versleten, heb de singel nu aangepast zodat dit gaatje niet meer in gebruik is. Als het niet meer gaat laat ik de singelstoten vervangen, wa t me overigens niet zo duur lijkt.. maar toch niet echt handig. Verder heb ik een Fries, en is de verwisselbare boom toch heel fijn, omdat ik het probleem had dat weinig dressuurzadels op mijn beestje pasten.

Al met al ben ik dus zeer tevreden over dit zadel, al is het wel wennen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 18:07

@ Picassox: Ik ben ook een Kieffer dressuur gewend, maar deze kussens vind ik ontzettend hard, ze verdelen totaal geen druk naar mijn idee..
Ik ben wel van plan er gewoon intensief mee te gaan rijden..

@ wildchild: Ik vin het inderdaad ook een groot voordeel dat ze zo licht zijn. Ik heb een paard van 1.70 die het opzadelen niet altijd even prettig vindt.. Zo'n licht zadel leg je er een stuk makkelijker op! En natuurlijk dat je het niet hoeft in te vetten.. Heerlijk......

De singelstoten heb ik al vaker klachten over gehoord.. Maar dat is natuurlijk vrij goedkoop te verhelpen, zoals je al zei. Maar het is natuurlijk wel slecht! Als de kwaliteit goed is van het zadel, is dat wel iets waarvan je mag verwachten dat het ook goed is!

Verder heeft niemand meningen over cair? Dat vraag ik me nl heel erg af; wat daar precies het voordeel van is..

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 18:35

Helemaal niemend?? :S

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:22

Ik heb bij mijn vorige fjord een wintec 2000 VZ gehad, zonder cair, wel met dat equisuede. Dat zadel beviel erg goed, geen problemen met slijtage gehad.

Ik heb nu 2e hands een Bates zadel gekocht, ook het model van Isabell Werth. Dit zadel heeft wel cair, het bevalt mij erg goed. Het zit heerlijk en mijn fjord loopt er prima mee! Ik heb voor de Bates 2e hands gekozen omdat ik toch twijfels had over het equisuede, en ik de prijs inderdaad best hoog vind voor een kunsstof zadel. Het grote voordeel van de zadels vind ik echt de verwisselbare boom!

Ik ben dus al met al erg tevreden en zou als ik weer een zadel moest kopen ook zeker weer een wintec of bates kopen! Lachen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:31

Ik heb ook de Bates Isabell Werth, is dan wel geen wintec, maar is hetzelfde model in leder.
Mijn zadel heeft ook het cairsysteem, ik kan niet echt zeggen dat ik het beter vind dan mijn vroegere Kieffer en Ainsley, die geen cair hadden.
Ik merk zelf geen verschil, maar misschien m'n paard wel

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 01:44

dat met die singelstoten geldt volgens mij ook alleen voor de oudere types en de wintec 500. De 2000(vzh) en de pro (dr) hebben dat al niet meer. Ik neem aan de duurdere modellen zoals de isabelle werth al helemaal niet.

ik heb zelf een wintec 2000 omdat ik nog niet wist welke kant ik op wilde met mijn paard en omdat hij als onbespierd en ondervoed paard nog veel ging veranderen in zijn lijf. Ik ben in de twee jaar dat ik hem heb dan ook twee wintecboom maten in de breedte gegroeid. Nou is hij 7 en wel ongeveer uitgegroeid en heb ik ook sinds een maand een nieuw leren dressuurzadel. Maar als ik zie wat er voor wintec 2000's wordt gegeven op marktplaats gaat die van mij daar echt niet voor weg. Hij ziet er nog als nieuw uit, zit heerlijk en vind hem echt nog wel meer waard.

Daarnaast wordt er ook veel gebruik gemaakt van wintec op de manege waar ik lesgeef, dat is toch een plek waar intensief gebruik en een lage onderhoudsfrequentie samen komen, en de zadeltjes gaan al een jaar of 6 mee en zien er nog uitstekend uit.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:03

Ik heb een Wintec Pro Dressuur. Hier ben ik echt super tevreden over!
Het rijdt erg lekker met dat equisuéde, behalve als je natuurlijk een rijbroek met een lederen zitvlak aantrekt, dan zit je letterlijk vastgeplakt Tong uitsteken
Mijn zadel ziet er, ondanks dat equisuéde, nog als nieuw uit.
Foto's zie profiel Knipoog

Ik heb voor de Pro uitvoering gekozen omdat deze dikkere kussens had. Dit zadel lag dus beter op mijn paard, dan de normale uitvoering. Ook zitten er lederen singelstoten aan.

Ik heb bij mijn zadel wel dikkere kniewrongen gekregen, dit vond ik lekkerder zitten.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:20

Als je geloof ik de deluxe uitvoering koopt zitten er betere singelstoten aan. Ik heb tijdlang wintec gehad, heel tevreden over. Was mijne trouwens tweedehands binnen een week kwijt, dus zijn goed weer verder te verkopen mocht je er toch niet helemaal blij mee zijn. Had trouwends de 2000 pro deluxe dressuur oid.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:06

Hmmm.. Dat het niet fijn is met broeken met zitvlak is minder,, want ik heb alleen maar broeken met (nep)leren zitvlak!
Maargoed,, ik hoor bijna alleen maar goede ervaringen! Heel fijn..!
Van de manegepony's is ook een goed verhaal om te horen! Als er zadels zijn die intensief gebruikt worden, dan zijn het die zadels wel!
Ik heb trouwens nog nooit van een Deluxe uitvoering gehoord.. Heb het ook nog nergens zien staan eigenlijk..
Weet iemand of je ook een passervice (betaald) erbij kan halen als je bijvoorbeeld een zadel van marktplaats koopt?

En niemand die precies het nut weet van cair?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:18

Ik denk dat het voordeel van cair is dat het niet vervormt, itt wol

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:56

Mijn ervaring met Wintec zadels is dat ze snel slijten. Nagelbijten / Gniffelen
Onder het zweetblad is de slijtage erg, ook de singelstoten zijn van slechte kwaliteit. De bovenkant (i.i.g. wat je ziet) slijt echter niet.

Dat is van de zadels die ik heb gezien en gebruikt. Bloos

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 23:12

Ok, dat is weer een andere reactie haha.
Welk type Wintec was dat? Net hiervoor zei iemand nl dat dit vooral voor de oudere types gold?

Ookal is het niet zichtbare slijtage, dan nog vind ik dat een minpunt.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:40

ik ben zelf echt helemaal gek van wintec zadels,
maar als ik er reël naar kijk zijn er ook een hoop minpunten.

ik heb zelf met een wintec gereden en een aantal mensen om mij heen hebben een wintec, maar ál die wintecs die ik ken zitten zichtbare slijtageplekken in.
en echt na 2 jaar begin je de 1ste slijtage plekken bij je "zit" al te zien.

verder is mijn zadelmaker niet enthausiast over het "cair" systeem, op zich klinkt het allemaal heel logisch zegt hij maar de praktijk wijst iets heel anders uit.
(en ik heb echt een hele goede zadelmaker al zeg ik het zelf)

evengoed betaal je een hoop geld voor een zadel wat niet lang mee gaat.

en kan niet tegen regen, moet 3 dagen opdrogen.

máár ik vind ze wel heeeelijk zitten, je kan de boom eruit halen, dus eventueel op een ander paard leggen (kan soms goed uitkomen).
verder zijn ze superlicht.

en ik vind zelf de wintec isabel het beste.
en de isabel heeft een diepere zit (ook weer niet te diep) het suede voelt een stuk beter aan van kwaliteit dan de pro. de zadelbladen zijn langer en aan de onderkant rond, de pro zijn ze meer vierkant, en de zadelbladen lopen metteen naar beneden, van de pro lopen ze meer schuin naar achter en dan naar beneden.

maar voor mijn al wat oudere pony vond ik de wintec pro isabel toch wel een heel leuk zadel, maar hij past geen wintecs, anders had ik er denk nu wel een gehad.

maar heb je een vrij jong paard en ben je echt serieus bezig met de paardensport zou ik toch zeggen koop een goede kwaliteit leren zadel.

ik rij nu met een KN en die vind ik zelf nog beter zitten dan wintec zadels.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:44

Ik heb de Pro Dressage met Cair, en daar ben ik erg tevreden over. Hij past goed, ligt als een huis en ik zit er heerlijk in.

Wat ik het belangrijkste vindt: in het Duitse paardenblad Cavallo kwam mijn type zadel als beste uit een drukverdelingstest van diverse dressuurzadels. Uit de drukmeetapparatuur-resultaten zag je duidelijk dat de Wintec de meest gelijkmatige drukverdeling van alle geteste dressuurzadels had. Het luchtkussensysteem lijkt dus echt te werken Lachen. Ik vind het niet het meest mooie zadel dat er is, maar dat zal mijn paard worst wezen Knipoog

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:52

ik heb een wintec 2000 met cair en dat bevalt heel erg goed mijn paard heeft een moeilijke rug om een zadel op te passen en met een andere boom erin paste het meteen Haha!
over het suede ben ik ook best te spreken maar ik heb het zadel nu 3 maanden het begint al wat te slijten maargoed dat is op de plekken waar dat dus mag Tong uitsteken
goede keus hoor een wintec!