Van springzadel naar dressuurzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChristinaW

Van springzadel naar dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 18:49

Ik had even een vraag aan de mensen die altijd of hebben gereden op een springzadel.
Binnenkort ga ik starten met m'n hengst en ga de eerste wedstrijden gewoon met het springzadel rijden. Met het springzadel rij is echt super mee, maar wil na loop van tijd (misschien) toch wel een dressuurzadel aanschaffen voor het hogere werk met hem, maar ben ik nog niet zeker van.

Alleen mijn vraag was wie er van springzadel naar dressuurzadel zijn overgegaan, en waarmee jullie rijden? Ben even benieuwd Lachen
Ik heb zelf ook wel op sommige dressuurzadels gereden, maar is ook zeker een kwestie van je eigen smaak.

Alane

Re: Van springzadel naar dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:53

Mijn docher rijdt met beide, springzadel ligt zowel op haar pony als op het jonge paard (die ze nog niet met een dressuurzadel mag rijden) op haar pony rijdt ze of met spring of met dressuurzadel.
Ik merk weinig verschil in haar houding of het bewegen van de pony.

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:59

Ik rij nu ook met een springzadel dressuur (op een Fries),
maar ben wel aan het kijken voor een dresuurzadel.
Waarschijnlijk word dit een Fryso zadel,
of een ander zadel voor breder gebouwde paarden.

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:05

oke leuk om te horen Lachen
Ja idd, houding maakt ook zeker geen verschil. Ik ben hier juist ook veel beter mee gaan rijden. Als je v an een dressuurzadel/VZH af bent gestapt en dan op een springzadel gaat rijden, merk je dat je wel wat mist, omdat je bij die dressuurzadels meteen goed zit alsware..

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:06

ik zou zeggen laat een zadelmaker komen met verschillende soorten dressuurzadels en dan gewoon allemaal proberen.
Het is toch voor iedereen verschillend hoe zij het zadel vinden rijden/zitten.
Het zal wel even wennen zijn denk ik qua beugellengte.
succes er in iedergeval mee!!!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:07

Ik heb beide maar rij nu alleen nog maar met mn springzadel omdat ik in het winterseizoen geen dressuurwedstrijden rij.

Het is als je vaak wisselt wel een verschil maar gewoon even wennen. Als ik nu weer met het dressuurzadel zou gaan rijden dan heb ik echt wel een paar dagen spierpijn en is het heel erg wennen.
Ik heb een stubben springzadel, lekker hard, en een Barnsby dressuurzadel, lekker zacht. Dus wel een verschil!

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:13

haha ja idd het wennen is lastig misschien, maarja iki heb er wel eens eerder op gezeten en bijv op een ruitergilde zit is niet lekker, benen zijn véél te recht, ipv een klein knikje in de knie. Heb ook eens op een schumacher en Fryso gereden en dat was echt TOP! maarja dat is ieder zijn eigen menig natuurlijk. Zit zeker veel verschil in

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:07

het is niet alleen het merk, maar ook het paard waar het op komt te liggen die een zadel maakt of breekt voor de ruiter, daar komt dan de maat/pasvorm voor de ruiter ook nog eens bij.
Ik ben van mening dat een zadel, ook een dressuurzadel, nooit mag dwingen, alleen vragen/uitnodigen om juist te gaan zitten.
Wij hebben een Sommer Novelle, dochter is er helemaal blij mee, peerd ook.... maar dat wil niet gelijk zeggen dat dit zadel voor jouw de meest geschikte is.. of het fijnste zit.
Gewoon zadelmaker laten komen en passen en voelen, bij twijfel.. niet doen en verder zoeken.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 03:00

Ik heb beide Lachen

Ik ben eerst gestart met vzh maar heb er nu een springzadel en binnenkort komt er een nieuwe dressuur bij. Start nu mijn L2 proeven nog met bruin springzadel Bloos Die gaat straks alleen nog voor springen en trainingen gebruikt worden Lachen
Springzadel is een Stubben Siegfried II K2 en er is en Stubben Avalon dressuur onderweg Lachen

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:32

Hmm, ik heb net andersom de overstap gemaakt: ik ben een dressuurmiepje en heb net een springzadel gekocht. (dressurzadel is County en springzadel Waldhausen Moll)
Met een springzadel zit je 'op' je paard, bij een dressuurzadel zit je 'in' je paard. Dus de eerste keer met springzadel lag ik er bij de eerste onverwachte beweging meteen al naast Bloos
Ik had het er vanmorgen nog over met mijn springinstructrice en zij zei dat ze ook iedere keer erg moest wennen in een dressuurzadel. Ik zou denk ik als ik jou was een zadel kopen waar je niet helemaal in opgesloten zit, want dat ben je op een springzadel ook niet gewend. Verder vind ik het heel moeilijk er iets zinnigs over te zeggen.

edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Rhys op 13-01-07 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:36

Ik heb gesprongen en gedressuurt en met springen sprong ik ook altijd met springzadel en met dresuur een dressuur zadel.
Ik vind het eigenlijk kwa overgang in een keer veel beter omdat dressuur je echt lekker diep kan zitten en je hulpen goed kan geven.
Het lijkt mij meer een overgang als je met een springzadel een dressuur proef te rijden dan met een dressuur zadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:38

gisteren heb ik voor het eerst sinds een maand of 2 week op een springzadel gereden (stubben) ik merkte dat ik veel sneller moe werd dat op mijn dressuurzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:39

Ik heb beide
Voorheen alleen maar op springzadel gereden.
In het begin vond ik het wel wennen
Had toen een Ainsley gekocht. Vond ik toen het fijnste zitten.
Toch was het wel na een tijd springzadel rijden, weer wennen.

Nu heb ik een Prestige Venus gekocht en ik hoef niet meer om te schakelen Lachen

Ik heb overigens niet het gevoel dat ik met een springzadel mijn helpen niet fijn kan geven
Heb ook nog M2 gereden met mijn springzadel.
Dus in de lessen gewoon Z oefeneningen ermee geoefend.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:11

Ik heb nooit geen problemen gehad toen ik de overstap van VZH naar dressuur maakte. Hoe dit met een springzadel is weet ik nog niet, al lijkt het me niet zo'n heel groot probleem.
Binnenkort zal ik dit wel ervaren hoop ik Haha!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:14

Ik heb er helemaal geen probleem mee, de ene keer pak ik mijn dressuurzadel, de andere keer mijn springzadel, zit op beide hetzelfde, merk er geen verschil van Lachen Zit allemaal prima Lachen
Krijg als ik met springzadel dressuurproefjes start ook keurig een 7 voor houding en zit Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:09

Ik heb een Pessoa springzadel en een KN Symphonie voor de dressuur. Heb een periode met allebei veel gereden, gebruikte de Pessoa op handelspaarden en reed mijn eigen met de KN. Dat ging prima. Heb nu al een tijd niet meer met de Pessoa gereden en het is wel ff goed wennen als ik 'm dan weer gebruik. Heb ook een tijdje alleen met m'n springzadel gereden omdat ik geen passend dressuurzadel had, en toen ik daarna weer om moest schakelen naar dressuur leverde dat wel spierpijn op, maar na 2 keer ben ik er ook wel weer aan gewend.